Saturday, July 26, 2008

Emo Hero Bab 6

Emo Hero Bab 6

“Hii… Kamu ni bro!” Sungutan Nizam menyentakkan diriku. Malah membuatku berasa tidak selesa. Rasa macam nak pakai tudung Wardina China dan lari gaya malu-malu ke dapur.

“Aku lapar sangat la… Lagipun aku rasa bersalah teramat sangat ni! Kalau kamu pun tentu kamu makan jugak.” tingkahku membela diri. Tapi aku berasakan seolah-olah aku sendiri pun tak yakin dengan hujahku sendiri. Nizam merengus.

“Jangan haraplah! Aku tak lembut hati macam kamu.” balasnya. Kata-katanya itu semakin membuatkanku berasa tidak selesa.

“Kau kata aku ni lemah ke?” tanyaku.

“Taklah. Aku kata kamu ni baik hati. Itu kebaikan yang ada pada kamu. Tapi itu juga boleh jadi kelemahan kamu.” jawab Nizam.

“Betui le kamu kata aku ni lemah!” bentakku. Mulalah rasa tak puas hati. Aku baling dengan tandan pisang kang…

“Kelemahan tak bermakna kau lemah.” balas Nizam seraya tertawa kecil. Hmm… masuk akal juga. Chewah! Sejak bila si buaya ni pandai berfalsafah pulak ni? Aku pun terasa macam berfalsafah juga! Dua tiga buaya di hutan… anak kera juga yang disusukan!

“Dua tiga buaya di hutan… anak kera juga yang disusukan!” Keadaan menjadi sunyi seketika sebaik sahaja kata-kata tersebut terpacul dari mulutku.

“Kejadah apa yang kau cakapkan tadi?” tanya Nizam. Alamak! Apa yang otak merapu aku tengah fikirkan turut kuzahirkan dalam perkataan. Heh! Heh! Thinking out loud lagi!

“Tak de apa-apa. Jomlah kita jemput si Wadi kat foyer Kelab Kerjaya.” ajakku. Nizam menggelengkan kepala sambil tersenyum sinis.

“Eh! Ada tak kau check kot-kot ada kahak Adrina dalam burger tu?” tanya Nizam tatkala kami melangkah keluar dari bilik.

“Siut! Kau pun pikir benda yang sama! Aku pun fikir jugak tadi. Jadi aku check la burger tu!” maklumku. Kami sama-sama tertawa.

*************************************************

Tatkala kami sampai ke foyer tersebut, perjumpaan group assignment Wadi telahpun selesai. Mamat Jawa tersebut kini sedang ralik bersembang dengan Nisah dan Wawa; yang juga ahli group assignment tersebut. Hii…dia ni semenjak terdedah dengan dunia clubbing dah begitu confident sekali dengan kaum hawa. Dulu cukup pemalu. Entah berapa puluh ribu kali berdehem setiap kali bersembang dengan perempuan. Sekarang perempuan pulak sampai tersedak keluar taik gigi mendengarkan lawaknya. Hah! tengok! Wawa dah terbahak-bahak ketawa. Siap mencubit bahu Wadi lagi tu! Ni kalau dibiarkan lama lagi nanti mau jadi mukaddimah zina ni…

“Eh! Kau perasan tak bro… Wadi selalu sangat bersembang dengan si Wawa sekarang ni. Entah-entah ada skandal tak?” taakulku. Nizam mengangguk.

“Aku pun rasa begitu jugak. Tapi kita biar dulu. Nanti kalau kita usik kang dia tak jadi pulak nak rapat dengan si Wawa.” saran Nizam. Aku pula mengangguk tanda bersetuju.

“Tak lama lagi kena balun kompang le kita. Ni nak kena praktis dari sekarang ni!” ujarku. Kami berdua ketawa terbahak-bahak.

“Amboi! Gelak sakan nampak? Mengata aku la tu!” Tiba-tiba si Wadi telahpun terpacul di depan kami. Sejak bila dia tiba-tiba ada di depan kami ni? Belajar ilmu hitam gamaknya budak ni. Luke, I’m your father!

“Mana ada! Kami tergelak sebab si Arip ni makan burger yang Adrina bagi.” Ah! Sudah… Apa kejadahnya Nizam buat alasan barua macam tu? Apa yang lawaknya pasal aku melahap burger orang yang aku benci?

“Apa?” ujar Wadi dengan terkejutnya. Ah… pandai-pandai kau la Nizam…

*****************************************************

Keesokan harinya… Di bangunan pentadbiran Fakulti Undang-Undang

Aii… ramainya mata yang memandang ke arahku pada pagi nan nyaman ini. Tentu berita aku duduk semeja dengan Adrina semalam kini dah jadi hebahan gossip terpanas masa kini. Ni belum lagi aku duduk semeja dengan pemimpin zionis ni…

“Aku nak ke toilet. Nak basuh muka. Nak terbakar bijik mata aku ni kena tenung dek ramai orang hari ni.” maklumku kepada Nizam dan Wadi. Tergelak mereka berdua mendengarkan kata-kataku itu. Kakiku segera dihalakan ke arah tandas yang berada kira-kira 20 meter dari tempat kami bertiga berdiri. Nizam dan Wadi pula mengorakkan langkah mereka ke arah kafeteria.

Tiada siapa di dalam tandas. Bagus juga. Tak perlulah aku menjawab soalan-soalan yang aku benci nak jawab. Aku segera membuka paip di sinki dan mula membasahkan mukaku. Beberapa kali aku mengulanginya. Kemudian aku menghentikan aliran air paip dan mula membelek-belek wajahku di cermin muka. Hm… hensem jugak aku ni! Namun kemudiannya aku melepaskan keluhan berat pula.

Aiii… Memang aku mencari pasal. Elok-elok orang bersimpati dengan aku, silap gaya sekarang mula dah meluat denganku. Yalah, jenis manusia bodoh apa yang sanggup duduk semeja dengan orang yang cuba menganiayainya? Akulah manusia yang bodoh itu.

“Arip tu entah apa-apa! Betina macam Adrina pun dia sanggup bagi muka lagi? Kalau aku, sorry la beb!” Tiba-tiba telingaku dapat menangkap suara perempuan di luar tandas. Ah! Dah agak dah… Mesti cerita aku dan Adrina keluar juga!

Ala… Adrina tu kan cantiiik. Manalah lelaki boleh marah lama-lama dengan dia! Itu sebab dia angkuh sangat tu. She thought that she can do anything and got away with it.” Suara seorang gadis lain pula menerobos ke gegendang telingaku. Eh! Kalau tak salah aku, ini suara Nisa’ dan Rozie. Mereka ni kan kawan baik dia?

“Aku memang dari dulu menyampah dengan betina tu. Memanjang aje control cantik. Getik aku menengoknya. Apa guna muka lawa tapi perangai kelas longkang punya, kan?” ujar suara yang kuagak milik Rozie. Kedua gadis tersebut tertawa mengekek.

“Eleh… kau tu kata je macam-macam. Tapi dulu kau yang cukup kamceng dengan betina tu, kan? Eleeeh… cakap tak serupa bikin la beb!” tempelak suara yang kuagak milik Nisa’. Kemudian beliau tertawa mengekek lagi. Macam ayam pencen tercekik kondom pulak bunyinya.

“Ala… kau tu pun apa kurangnya? Tak habis-habis memuji betina tu. Ish.. You cantik la betul la hari ni Rin. Waau… best betul bau perfume you ni, Rin. Taik you menarik betul la, Rin!” ujar Rozie pula dengan gaya mengajuk lawan sembangnya. Sempat buat lawak taik pulak tu. Aku ingat kaum Adam aje yang suka buat lawak macam tu. Mereka berdua sekali lagi ketawa mengekek. Sohih bila mati nanti akan jadi langsuir!

Tatkala mereka masih mencerca nama musuhku itu, aku tiba-tiba menyedari sesuatu. Adrina nampaknya kena lebih teruk dariku. Aku tahu akan kebarangkalian tersebut. Namun aku tak menyangka seteruk ini. Entah-entah lebih teruk lagi. Ejekan serta cercaan kedua orang gadis tersebut semakin menyakitkan hatiku. Entahlah… kalau orang lain yang mengungkapkannya mungkin aku tak marah sangat. Tapi Rozie dan Nisa’ adalah sahabat Adrina di universiti. Macam aku dengan Wadi dan Nizam. Masa kami bergaduh dulu aku tak pernah mencerca mereka. Begitu juga kedua ekor pemakan mee segeraku itu. Tak pernah ada sesiapa memberitahuku yang namaku dicerca oleh mereka berdua. Bagaimana agaknya perasaanku kalau mereka mencercaku dulu? Bagaimana dengan perasaan Adrina sekarang?

“Hii… padan muka dengan si betina tu sekarang. Dia ingat dia tu siapa?” cerca Rozie buat kesekian kalinya.

“Korang pulak ingat korang ni siapa?” Kata-kataku yang keras benar-benar mengejutkan mereka berdua. Memang sah Nisa’ dan Rozie. Punyalah maksyuk mencerca sahabat baik sendiri… sampaikan tak sedar aku dah keluar dari tandas dan mendekati mereka. Nisa’ berteriak kecil kerana terlalu terperanjat.

“Eh! Arip! Tak de… Kami-“

“Kamu berdua ni best friend Adrina. Kenapa kamu sampai hati menghina dia teruk-teruk? Apa nilai persahabatan korang dengan dia selama ini?” persoalku dengan nada yang ketara marahnya. Rozie yang kupangkas kata-katanya tadi langsung tergamam.

“Arip, Adrina dah buat awak macam-macam. Takkan-”

“Itu antara aku dengan dia. Dia memang cuba nak menganiayai aku. Tapi apa yang Adrina buat dengan korang berdua pulak? Selama ni aku tengok dia melayan korang berdua dengan baik. Tapi bila dah jadi macam ni, sepatutnya korang bertiga jadi makin rapat. Tapi korang berdua bukan setakat menyisihkan dia; malah mencerca dia pulak tu!” Kali ini kata-kata Nisa’ pula kupangkas. Suaraku semakin keras dan meninggi.

“Arip… both of us are supporting you…” ujar Rozie. Jelas perasaan takut tercetus dari tonasi suaranya yang lirih tersebut.

“Aku ada Nizam dan Wadi. So I don’t need your support. But Adrina does!” Kata-kataku menyentakkan emosi Rozie an Nisa’. Ia begitu terzahir pada air muka mereka berdua.

“Korang berdua ni memang jenis sahabat yang suka tengok sahabatnya jatuh. Sahabat apa macam ini? Tak ikhlas langsung. Bagus pun Adrina dapat tengok perangai korang berdua yang sebenar. Tak rugi pun dia!” Kuhamburkan kemarahanku dalam bait-bait ayat tersebut. Bungkam Nisa’ dan Rozie jadinya. Jelas mereka tidak lagi berupaya membalas kata-kataku. Lagipun aku betul-betul tengah naik angin sekarang. Kalau menjawab lagi, tak pasal-pasal makan tapak kasut pulak nanti.

“Tak apalah, Arif.” Kemarahanku serta-merta terhapus tatkala mendengarkan kata-kata tersebut. Air mukaku spontan berubah. Begitu juga dengan Nisa’ dan Rozie. Kami sama-sama menghalakan pandangan ke arah yang sama. Ke arah Adrina. Rupa-rupanya Adrina juga berada di dalam tandas. Sial! Sohih dia dah terdengar semuanya macam aku juga. Adrina tidak membalas renungan kedua orang sahabatnya. Sebaliknya pandangannya yang redup itu ditancapkan kepadaku. Keadaan menjadi hening seketika.

Sial… otakku seolah-olah kosong!

- Bersambung! Nyeh! Nyeh! Myeh! -

No comments: