Friday, July 25, 2008

Zero Hero Bab 5

Bab 5

"Arif nak ke mana-mana ke?" tanya Adrina tatkala melabuhkan punggungnya ke kerusi. Aku yang sempat mengelamun sebab seronok sangat langsung terkejut dari lamunan. Kira Lamunan Terhenti Aris Ariwatan la ni.

"Taklah. Ingat lepas ni cuma nak siapkan assignment yang PM (Prof. Madya) Zul bagi," jawabku. Sebenarnya aku kelentong aje. Saja la nak tunjuk rajin sikit kat gadis idamanku ini. Eh, awek tak suka orang lelaki malas, tau? Walaupun diorang pun malas. Aku sebenarnya bercadang lepas ni nak main Doom 3D kat komputer Nizam la... Selain dari menaip assignment, kami bertiga hanya tau main game aje. Memang membazir sebab notebook si Bujang Senang tu harganya mencecah RM7,000 lebih! Oh ya! Lupa nak bagitau kadang-kala kami juga layan DVD. Selalunya cerita biru la... hehe...

"Rajinnya! Kan assignment tu kena hantar dua minggu lagi?" tanya Adrina dengan nada agak cemas. Mesti dia ingat kena hantar awal.

"Memanglah begitu. Tapi saja la nak siapkan cepat. Taklah tergopoh-gapah nanti. Bak kata omputih (orang putih) : never do today what you can do tomorrow," ujarku. Chewah! Tunjuk skil cakap bahasa penjajah lagi... Savvy la kununnya tu... Mesti Adrina kagum.

Tapi sebaliknya dia tergelak terbahak-bahak. Habis bersembur nasik goreng ayam yang sedang dikunyahnya ke muka aku. Tak pasal-pasal kami berdua merpati sejoli ni jadi perhatian ramai. Aku dengan muka cuak hanya menunggu sampai Adrina habis ketawa.

"Sorry... Sorry..." ujarnya dan kemudian ketawa lagi. Aku termonyeh-monyeh membersihkan butiran nasik yang bertempek kat mukaku. Sambil ketawa Adrina turut menolong membersihkan butiran nasi di bajuku.

"Apalah awak ni! Never do tomorrow what you can do today la..." ujar Adrina. Kemudian dia ketawa lagi. Hah! Betullah apa yang aku cakap. Apa ketawa pulak?

"Hah! Betullah apa yang saya cakap. Apa ketawa pulak?" tanyaku. Makin kuat Adrina ketawa. Aku agak begini la gamaknya perasaan Maya Karin masa berlakon jadi pontianak kot...

"Awak cakap terbalik la Arif!" jawab Adrina sambil menggenyeh matanya. Tu dia aih; sampai keluar air mata. Eh? Nanti kejap. Dia kata aku cakap terbalik? Alamak! Malunya... Apasal la aku asyik memalukan diri aku bila di depan dia?

"Ye ke? Malunya..." ujarku seraya menekup muka dengan kedua-dua tangan.

"Itulah, cakap lagi orang putih! Lain kali baik cakap Russia. Tak de la saya gelakkan awak," perli Adrina. Aduss... Tak sangka backfire pulak strategi savvy aku.

********************************************************

Setelah beberapa minit bersembang akhirnya aku pun membuka mulut untuk bertanya soalan yang aku teringin nak tanya dari tadi.

"Kawan-kawan Rina tu semua dari mana?" tanyaku.

"Aik? Awak berkenan dengan salah seorang dari mereka ke? Ini yang jealous ni..." ujar Adrina dalam nada gurauan. Cuit perasaan aku lagi. Nasib baik la kau tak cakap begitu di depan pejabat tok kadi.

"Taklah. Saja curious," ujarku.

"Curiosity killed the cat, tau?" ujar Adrina seraya tersenyum. Hah? Kucing? Apa kejadahnya pulak bercerita hal kucing terbunuh ni, Adrina? Aku buat muka tempe tak masak bila mendengar kata-katanya tadi.

"Okaylah. Mereka tu semua schoolmate Rina. Raihana belajar di KDU. Hanani di UM. Amalia lepas SPM terus bekerja dengan ayahnya. Shaleen pulak dapat tawaran di UK tapi dia tangguhkan dulu sebab nak enjoy," perjelas Adrina dengan ringkas.

"Mereka tu semua daring la," komenku.

"Memang! Seksi maut, kan? Arif tak suka, ya?" tanya Adrina. Beliau nak menduga sama ada aku pandang negatif pada kawannya la tu. Aiseh, silap komen la tadi. Cepat cari jawapan yang terbaik...

"Eh, suka! Suka!" jawabku. Alamak! Rasanya aku dah tersilap cakap lagi!

"Arif SUKA? Hee... buaya darat!" ujar Adrina seraya ketawa lagi. Adui... aku ni memang nervous sangat la. Sebagai jantan yang normal memang la aku suka awek seksi. Tapi bukan itu maksud aku tadi.

"Bukan itu maksud saya tadi," ujarku membela diri.

"Don't worry. Saya tahu apa maksud Arif. Saya gurau aje," ujar Adrina. Lega hatiku bila mendengarkan kata-katanya. Kalau dia memang sukakan aku walau sekelumit, tentu sebagai perempuan normal dia takkan suka bila dapat tahu aku ni tengok perempuan seksi bila bersamanya.

"Walaupun mereka tu seksi dan nampak terlalu outgoing, tapi mereka tu semuanya baik. Mereka tak pernah rasa macam bagus seperti sesetengah budak perempuan dalam batch kita. Mereka menerima kita seadanya. Tengok, walaupun mereka anak-anak orang berada tapi mereka masih nak bergaul dengan orang-orang macam kita," ujar Adrna dengan panjang lebar. Aku yang sedang mencernakan kata-katanya sempat melemparkan sekilas pandanganku pada keadaan persekitaran.

Memang betul kata-kata Adrina. Beberapa orang student perempuan sedang merenung kami dengan pandangan seolah-olah kami ni menjijikkan. Eleh, aku tahulah korang semua tu dari Fakulti Pendidikan Islam. Tapi apa hak korang nak memandang kami dengan pandangan menghina macam itu? Syurga tu hak korang saja ke? Rasulullah pun tak pernah berbuat begitu walau pada orang kafir, tau?

"Saya faham," ujarku perlahan. Adrina yang sedang mengunyah nasinya hanya mengangguk kecil sambil tersenyum.

"Tapi kenapa si Shaleen tu cakap kasar sangat? Mencarut memanjang..." ujarku dengan nada kurang berpuas hati. Adrina ketawa kecil. Aku asyik buat dia ketawa. Kata Nizam, kalau orang perempuan tu asyik ketawa dan tersenyum tatkala bersembang dengan kita, maknanya dia memang sukakan kita. Tanda baik nih!

"Itu defense mechanism dia. Supaya orang lelaki tak berani rapat," jawab Adrina.

"Kenapa pulak?" tanyaku. Ingin tahu lagi.

"Sebab Shaleen tu lesbian!" ujar Adrina. Perasaan terkejut yang amat sangat menyelinap ke sanubariku sepantas kilat.

"Astaghfirullah! Betul ke ni?" tanyaku dengan perasaan kurang percaya. Adrina menganggukkan kepala dengan laju sambil tersenyum. Comel pulak bila dia buat begitu. Macam hamster.

"Patutlah..." ujarku dengan perlahan. Aku yang dah 19 tahun hidup ni ingatkan aku dah tengok segala-galanya dalam dunia ini. Rupa-rupanya malam ini aku sedar masih banyak lagi yang aku tak pernah tengok.

"Arif tak suka, ya?" tanya Adrina. Nak menduga lagi!

"Eh! Suka! Suka!" jawabku dengan pantas. Alamak! Sekali lagi aku bercakap tanpa berfikir!

"Eii... Awak suka lesbian? Teruknya..." komen Adrina seraya ketawa besar. Memang teruk aku dikenakan olehnya. Jadi aku pekup ajelah mukaku dengan kedua tangan. Nak cakap apa lagi, ye tak?

- Bersambung la lagi! Kuang-kuang-kuang! -

No comments: