Friday, July 25, 2008

Zero Hero Bab 4

Bab 4

"Your boyfriend? You're fucking with me, right?" Mak oih... sedapnya tutur bicara cik Shaleen kita ni. Sejuuuk hati mak mertua mendengarnya. Kalau iya pun enggak percaya, cakap la "You're joking" ke... "You're kidding" ke... Ini tak. Nak juga mencarut. Lancar je menerobos keluar perkataan tu dari bibir comelnya.

"C'mon... You're serious?" tanya Raihana pulak. Entahnya Adrina. Serius ke kau anggap aku ni boifren kau? Aku dah mula nak tersipu-sipu sambil bersimpuh macam anak dara nan jelita ni. Adrina tak menjawab. Sebaliknya dia menelengkan kepalanya sedikit ke kanan seraya mengangkat kedua-dua keningnya dan tersenyum.

"Tanya sajalah si dia ni. He's right in front of you. C'mon. Ask him," balas Adrina. Ah, sudah! Aku pulak jadi sasaran. Kau yang pandai cakap, sekarang aku pulak jadi mangsanya. Apa pulak aku nak cakap ni... Salah cakap karang langsung terlepas peluang nak mengorat gadis idamanku.

"You ni boyfriend Adrina ke?" tanya Raihana. Mampus! Aku nak jawab apa ni? Aku pandang dulu ke arah Adrina. Ternyata dia pun sedang memandangku. Aku nak tengok kalau-kalau dia tengah menahan gelak ke. Kalau begitu keadaannya, sahih Adrina sedang bergurau. Jadi aku tau la nak cakap apa.

Malangnya dia tak berbuat begitu! Sebaliknya Adrina menompangkan dagunya ke tapak tangan kanan sambil memandang tepat ke arahku. Riak mukanya jelas wujud perasaan ingin tahu akan jawapanku. Ingin tahu akan isi hatiku yang sebenar. Cilakak! Tak ada klu dah ni. Mampus la aku. Hmm.. tenang... tenang... Kalau Batman dalam situasi sebegini, apa yang akan dia katakan? Aku kembali memandang empunya soalan maut tadi.

"I wish!" jawabku. Ringkas dan padat. Cakap omputeh lagi tu! Yalah, mesti la tunjuk terer sikit depan minah-minah metropolitan ni. Secara ringkasnya apa yang aku perkatakan tadi ialah kalaulah betul, kan bagus. Semua anak dara nan jelita yang duduk bersamaku ketawa. Aku memandang ke arah dara pujaanku untuk mengetahui reaksinya pula.

"Good one," ujar Adrina sambil tersenyum. Senyuman yang penuh dengan teka-teki. Rasanya dia senyum biasa aje. Tapi biasalah. Kalau dah angau tu, senyuman biasa pun dianggap penuh dengan teka-teki teka-tekok ular mati hisap rokok. Malah kalau dia kentut bau bawang putih pun aku anggap penuh dengan seribu makna. Aku kembali memandang ke arah pinggan nasiku. Malulah pandang dia lama-lama!

"Tak makan ke?" tanyaku. Malas nak panjangkan isu. Lagipun rasa frust sikit sebab si Adrina cuma bergurau aje tadi. Tak mau pandang dia dah. Merajuk... merajuk...

"Tak apa, you makanlah. Kami makan nanti," ujar Amilia. Kekok pulak aku rasa bila dipandang oleh anak-anak dara ni time mentedarah. Tapi aku dah lapar. Ngap sayot je la...

"Kome pakai lawa-lawa ni nak ke mana?" tanyaku sambil mengunyah nasik. Tu dia aih... Keluar dah slanga Perak aku. Amilia aku tengok cuba menahan tawa. Gelihati la tu sebab gaya aku bercakap tadi.

"Zouk. Kami nak ajak ‘girlfriend' you ni. Tapi dia berat je nak ikut kami," jawab Hanani Ooo, rupa-rupanya depa berempat ni nak ajak Adrina clubbing. Patutlah pakai daring gila. Aku menoleh ke arah Adrina. Eleh, tadi kunun merajuk tak nak pandang dia...

"Kenapa tak nak pergi?" tanyaku. Adrina yang juga sedang memandangku tersenyum.

"Rina letih," jawabnya. Juga ringkas.

"Period ke?" Cilakak! Sekali lagi aku bercakap tanpa berfikir terlebih dulu. Mulalah aku rasa nak banging kepala kat meja. Bodoh... bodoh betul aku nih! Ni kurang-kurang mau dapat pelempang komando daripada Adrina ni.

Tapi sebaliknya mereka semua ketawa berdekah-dekah macam mak Datin dapat tas tangan Prada percuma. Aku tercengang kehairanan. Apa yang lawaknya dengan soalan kuang hajau aku tadi? Tak paham...

"Shit! I like you, man. You're so fuckin' hilarious!" komen Shaleen. Aduuhh... Muka punya la comel dan nampak manja. Body cantik langsing macam altec lansing pulak tu. Tapi bahasa... ya Allah... punya la kesat. Memang kau tak akan masuk list jemputan open house aku bila hari raya nanti. Definitely! Chewah! Cakap omputeh la pulak...

"Rina letih la, Arif. Lagipun semenjak kita couple, kan awak kongkong Rina tak bagi clubbing dah?" ujar Rina sebagai menjawab soalan bodoh aku tadi. Hiii... Main-mainkan perasaan aku lagi. Adrina dah tau ke yang aku ni syok kat dia? Aku cepat-cepat memandang kembali pinggan nasiku. Malah laju je menyuap makan. Serius aku terkedu tahap maksima dengan bait-bait kata Adrina tadi.

"Come with us, Arif. May be Rina will change her mind," saran Shaleen. Ah sudah! Apa kejadahnya nak mengajak aku clubbing pulak ni? Kalau ajak ke kenduri tahlil, nak la aku.

"Maaf, saya tak dapat ikut kome semua," ujarku. Yelah, kecuali Adrina, aku bukannya kenal sangat dengan gadis berempat ni. Nanti dibubuhnya dadah dalam minuman aku dan rogol aku bergilir-gilir... hilang teruna aku!

"Ala, janganlah begitu... Jomlah. Arif jadi bodyguard kami, okey?" pujuk Hanani dengan suara lemak buluh perindunya. Entah berapa ramai la jantan yang cair dengan pujuk-rayunya tu. Tapi dengan aku jangan kau harap la. Adrinaku tetap bertakhta di hati. Jadi jangan harap la aku termakan dengan masak lemak pucuk rebung kau tu.

"Sorry la, ya? Saya ni sebenarnya bukanlah anak orang senang. Duit mak bapak bagi setiap bulan pun tak cukup. Jadi tak baiklah kalau saya bazirkan begitu aje," ujarku merendah diri. Baik aku terus-terang je cakap. Tak mau macho-pak cho dah. Kang habis duit belanja bulanan aku diraut dek minah-minah seksi ni.

"Alaa... Kami belanja la. You tak payah keluar sesenpun. Boleh la, ya?" rayu Hanani lagi. Huu... memang nak cair hati aku mendengar suara manjanya. Entah ada yang dah meleleh keluar dari hidung gamaknya.

"Girls," Tiba-tiba Adrina bersuara. Agak tegas nadanya. Sambil tu beliau menggelengkan kepala sebagai memberi isyarat agar rakan-rakannya menghentikan perbuatan mereka. Akhirnya mereka beralah dan menutup tirai isu tersebut. Lega hati aku.

********************************************************

Setelah dekat 20 minit berborak, akhirnya kawan-kawan Adrina angkat punggung meninggalkan kami berdua. Barulah aku rasa boleh bernafas sebab dah terlepas dari gangguan seksual mereka.

"Macam mana rasanya kena sexual harassment?" tanya Adrina seraya ketawa kecil. Kan aku dah kata aku kena gangguan seksual tadi? Ingat aku saja cakap ke?

"Syok!" jawab aku. Adrina langsung ketawa besar. Lepas tu sengaja dia mencebikkan bibir. Buat-buat masam pulak.

"Minta maaf sebab tanya pasal period tadi," ujar aku dengan rasa bersalah.

"Hmph!" balas Adrina. Buat-buat marah. Aku tau la, sebab dia cuba menahan senyum.

"Maaf ya, Adrina?" pohonku lagi. Dia marah ke tak marah ke, aku rasa biadap benar berkata-kata begitu tadi.

"Awak mesti dihukum! Hukumannya : temankan saya makan sekarang!" ujar Adrina. Suaranya dibuat-buat keras. Tapi senyuman kecil tetap terukir di bibir.

"Tidaaaaaaak!" kataku dengan gaya kununnya tidak rela. Adrina tergelak lagi. Aku betul-betul bahagia malam ni. Sama ada dia tahu aku tergila-gilakannya atau tidak, itu tak penting. Aku rasa macam dunia milik aku sekarang...

No comments: