Saturday, July 26, 2008

Emo Hero Bab 3

Emo Hero Bab 3

“Huu… Arip semakin dahsyat sekarang ni. Steady aje dia mengayat dua orang awek kat padang balapan tadi.” Pujian bercampur usikan Wadi tidak kupedulikan. Aku masih terganggu dengan insiden di padang balapan tadi. Nizam yang sedang ‘mentelaah’ mee segeraku hanya tersenyum sambil mengunyah-ngunyah makanan free tersebut.

“Ni apahal dari tadi aku tengok kau destructed aje ni?” tanya Wadi. Hampir-hampir terbelahak Nizam mendengarkan kata-kata tersebut. Beliau kembali meluahkan makanan di dalam mulutnya ke dalam koleh besi dan kemudian tertawa astro ceria.

“Distracted la. Bukan destructed. Distract tu terganggu. Destruct tu musnah.” maklum Nizam tanpa dilawa. Aku tak ketawa. Sebabnya aku geli betui tengok Nizam luahkan makanannya kembali ke dalam kolehnya tadi.

“Gelilah aku tengok apa yang kau buat tadi!” ujarku. Nizam tertawa.

“Salahkan Wadi. Dia punya pasal la sebab buat lawak.” balas Nizam.

“Apa pulak salah aku?” tingkah Wadi pula. Nizam tidak menjawab. Sebaliknya beliau kembali menyudu mee segeranya dari koleh dan terus menghirup masuk ke dalam mulut. Aku dan Wadi spontan memalingkan wajah kami dengan reaksi meneran baby keluar.

“Yearrkh!! Gelilah, bodoh!” bentakku. Nizam hanya tertawa. Semenjak berkawan dengan Wadi, dah lekat perangai pengotor Wadi kepadanya. Malah lagi teruk pulak!

“Nyam! Nyam! Nak kongsi?” pelawa Nizam seraya tertawa.

**************************************************

“Ooo… Diorang kata diorang kenal kau pasal insiden kat party Adrina itu la, ya?” Pertanyaan Nizam hanya kuanggukkan sahaja.

“Itulah sebab aku ‘destructed’ tu. Nampaknya satu universiti dah tau.” ujarku seraya mengerling ke arah Wadi. Nizam tertawa. Wadi mencebikkan bibir.

“Apa kata diorang tentang hal itu?” tanya Nizam.

“Diorang kesian kat aku. Dan diorang cukup marah dengan Adrina. Diorang kata ramai student daripada fakulti lain pun sekarang ni dah mula memboikot Adrina.” maklumku.

“Okeylah tu! Dah la jadi terkenal, dapat simpati pulak tu! Lagi senang la kau mengayat mana-mana siswi nanti.” ujar Wadi. Aku hanya tersenyum kelat.

“Tapi aku rasa tak syok la.” ujarku.

“Kenapa pulak tak syok?” tanya Nizam.

“Entah la. Aku rasa tak gembira pun.” jawabku.

“Kau risaukan Adrina, ya?” Kata-kata Wadi bagaikan petir yang membelah jantungku. Eh! Nanti kejap. Kalau petir, confirm aku mampus. Pakai karan bateri Energizer pun cukup la…

“Pasal apa pulak kau kata begitu?” tanyaku. Sedikit tersinggung.

“Aku cukup kenal dengan kau ni, Arip. Kau memang begitu.” jawab Wadi.

“Pandailah kau! Aku cukup benci dengan betina tu. Pergi mampus dan jahanam sama dia. Memang patut pun dia dapat balasan. Kalau dia cuba bukak mulut nak mintak maaf dari aku, aku lempang biar patah giginya!” ujarku dengan nada bengang. Wadi mendiamkan diri. Nampaknya beliau tak mahu terjadi insiden masa aku bergaduh dengan Nizam dulu. Hmh! Aku bergaduh dengan Nizam dulu pun pasal si betina sial itulah!

***********************************************

Keesokannya…

“Saman dan pernyataan tuntutan mesti disampaikan kepada Defendan dalam tempoh satu tahun dari tarikh saman yang diberikan oleh mahkamah. Saman dan pernyataan tuntutan boleh di sampaikan dengan beberapa cara. Sila rujuk Kaedah-Kaedah Mahkamah Rendah 1980 iaitu Aturan 7 dan bagi….”

Aiii… Mengantuk betul aku hari ni. Tambahan pulak la cuaca dari pagi tadi mendung suram aje. Aku jamin sikit lagi pasti hujan lebat punya. Entah apa la lecturer aku dok bebel kat depan tu. Hmmm… malasnya… Aku terus menekapkan pipi kiriku ke atas meja dan spontan memejamkan mata.

Entah berapa lama aku sebegitu rupa aku pun tak tau. Tau-tau muka dan tengkukku terasa kebas. Dan tatkala aku membuka mata pandangan pertamaku telah disambut dengan renungan orang yang paling aku benci sekali buat masa ini. Adrina. ‘Samdol’ Adrina (panggilan mengejekku bagi Saidatul). Beliau masih merenungku. Bibirnya cuba mengorak senyuman. Namun mukaku yang masam pasti telah menghalangnya untuk berbuat demikian. Aku perlahan-lahan mengangkat mukaku dan memandang ke arah pensyarah. Eh? Kenapa Prof. Aisyah Bidin pulak ni? Laaa!!! Lamanya aku tidur!!!

******************************************************

Selepas kuliah. Di perkarangan bilik kuliah.

“Wuu… Lebatnya! Nampaknya lambat lagi la hujan nak teduh.” rungut Nizam.

“Tak baik cakap macam tu. Macam marahkan Allah aje.” tegur Wadi. Nizam bungkam. Aku memandang ke arah langit. Masih gelap lagi. Nampaknya kena tunggu lama lagilah ni!

“Eh, jom kita lepak kat kafe mak cik brutal, nak? Best jugak hujan-hujan begini minum kopi O panas.” saran Wadi. Aku mengangguk tanda setuju. Memang nikmat kalau minum kopi O dalam kedinginan hujan lebat. Lagi best kalau ada bini. Kopi O pun silap gaya tak berminum! Tiba-tiba pandanganku terarah kepada seorang gadis yang bersendirian meredah hujan lebat. Lama aku memerhatikan kelibat gadis yang amat kukenali itu.

“Itu Adrina, kan?” tanya Nizam, yang sekaligus menyentakkan lamunanku. Aku memandang ke arah sahabatku itu.

“Jom kita pergi sekarang.” desakku.

*************************************************

Selepas lebih kurang sejam kemudian.

“Nampaknya sampai ke malam hujan lebat begini.” komen Wadi.

“Weh! Tak baik cakap begitu. Macam marahkan Allah aje.” sindir Nizam kembali. Aku tertawa.

“Jom kita balik. Redah aje la hujan.” ajak Nizam. Aku dan Wadi mengangguk setuju. Kami segera menghabiskan baki kopi O yang terakhir sebelum bergegas pergi.

***********************************************

Lebih kurang lima minit kemudian.

“Bagus jugak kami berdua menumpang kereta kamu ni, Nizam. Kalau tak sohih basah kuyup di atas motor.” ujarku. Wadi tertawa kecil. Nizam tersenyum sambil menganggukkan kepala. Keretanya kini telahpun keluar dari perkarangan fakulti. Hujan masih mencurah-curah.

“Eh! Itu Adrina, kan?” Tiba-tiba Wadi berbunyi. Aku berasa kurang senang dengan ayat tersebut. Namun pandanganku entah mengapa spontan terhala ke arah tundingan jari gatal Wadi. Sayup-sayup dalam hujan yang mencurah, aku masih boleh nampak kelibat Adrina di perhentian bas. Beliau terpaksa berdiri di atas bangku dek kerana hujan yang terlalu lebat yang disertai dengan angin kencang. Aku pasti bangku perhentian bas tersebut basah. Aku juga pasti Adrina kini turut basah kuyup.

Sungguhpun penglihatanku dikaburkan oleh curahan air hujan, namun aku tetap dapat melihat wajah Adrina yang sedang terseksa dengan kesejukan. Aku juga dapat melihat matanya yang redup dalam keletihan sedang memandang ke arah kami. Dan kemudian pandangan tersebut tertancap ke arahku. Pun begitu kereta Nizam terus berdesup meninggalkan kawasan tersebut.

Entah mengapa kelibat dan pandangan mata Adrina masih tertancap di kotak fikiranku sepanjang perjalanan pulang. Malah ianya masih tidak dapat kuhapuskan tatkala kami telah sampai ke bilik. Hujan masih lebat mencurah di luar sana. Aku semakin berasa tidak selesa. Dan hatiku tiba-tiba dirundung kebimbangan.

“Nizam! Aku tertinggal sesuatulah! Aku mintak jasa baik kau untuk pinjamkan aku kereta kau, boleh tak?” tanyaku dengan suara yang agak bergetar. Nizam yang sedang mengelap rambutnya dengan tuala langsung tergamam. Lama beliau merenungku. Seolah-olah tahu apa sebenarnya yang bermain di dalam hati dan fikiranku sekarang. Aku menundukkan kepalaku sedikit. Tidak sanggup untuk menentang renungannya.

“Nah!” Giliran aku pula tergamam. Aku merenung ke arah tangan Nizam yang sedang mengunjukkan kunci Peugeotnya ke arahku. Pandanganku diarahkan ke mukanya pula. Nizam sedang tersenyum.

“Pergi cepat.” ujar Nizam lagi. Aku menganggukkan kepala. Pandanganku dihalakan ke arah Wadi pula. Beliau mengisyaratkan dengan kepala dan riak mukanya untuk menyuruh aku pergi segera.

“Thanks.” ujarku lantas berlari meluru keluar.

Ke tempat Adrina tadi…

- bersambung -

No comments: