Saturday, July 26, 2008

Emo Hero Bab 2

Emo Hero Bab 2

“Hah! Hah! Hah!” Dekat dah. Dekaaat aje lagi.

“Hah! Hah! Hah!” Tak larat la siuut. Pankreas aku dah kejang ni. Betis pun dah bengkak sepaun dua ni… Rockyyy… Berikan ku kekuataaan….

“Hah! Hah! Haa?” Alamak! Ada dua aweks tengah tengok aku. Macho! Macho! Buat steady macam dah biasa.

Setelah berjoging mengelilingi padang balapan sebanyak empat kali akhirnya aku surrender askar Jerman. Dah tak larat dah. Hausnya aku rasa. Aiiir…. nak aiiirr… Tanak air kosooong… Nak air sirap limauuu…

“Woih! Apa stop look go awal sangat ni? Takkanlah weary (penat) sangat? Jom la lari lagi tiga round.” tegur Wadi yang juga turut berjoging bersamaku. Kalau dipikir-pikirkan secara Aristotle, sebenarnya si malaun tu le yang memaksa aku berjoging. Kunun nak lupakan keresahan hati la… apa la…

“Tamau! Tak larat dah! Rasa nak pitam aku!” bentakku. Aku ni nama aje orang kampung. Tapi bukannya lasak buat aktiviti sebegini. Apatah lagi nak buat kerja-kerja kasar dan berat. Setakat melepak sambil main gitar kat tembok hujung surau tu boleh la…

“Hmh! Lembik betul. Tak apalah! Aku nak habiskan tiga round lagi.” Sebaik saja menghabiskan ayat pedasnya, Wadi terus meninggalkan aku tanpa dapatku membalas. Celaka punya mamat. Kutuk aku depan aweks pulak tu. Aib tujuh petala langit kurasakan di kala ini. Dalam keadaan masih tercungap, aku menoleh ke arah kedua orang gadis tersebut. Mereka tersenyum kepadaku. Malunyeeee….

Ada air tak? Haus… Nak pitam…” ujarku seraya melabuhkan punggung ke padang yang berumput tersebut. Salah seorang daripada mereka segera mendapatkanku lantas cuba membangunkanku kembali. Apahal pulak ni? Nak ajak aku ke pasar ke?

“Jangan duduk. Nanti lagi senang pitam.” ujarnya. Ooo… Betul jugak. Aku yang masih tercungap-cungap hanya mampu mengangguk. Gadis tersebut memapahku dan membawaku berjalan mudar-mandir. Setelah beberapa ketika barulah aku rasa lega sikit.

“Okay?” tanyanya. Aku tersenyum sambil mengangguk. Gadis di hadapanku turut tersenyum. Hmm… perawakannya okeylah… Kira tak malu la kalau bawak ke party Tupperware. Kawannya tadi kini datang mendapatkanku pula.

“Nah.” ujarnya seraya mengunjukkan setin 100 plus kepadaku. Aku agak tergamam. Aku tadi nak melawak aje. Bukan betul-betul nak pitam pun. Tak sangka diorang bersusah-payah untukku. Jariku segera mengumpil cecincin penutup air tin tersebut.

“Terima kasih. Saya bayar kejap lagi.” ujarku seraya meneguk 100 plus tersebut. Dek kerana terlalu keloloh meneguk, air 100 plus meniris keluar dari mulutku. Kedua-dua orang gadis tersebut tergelak. Lantaklah kalau diorang nak bergolek-golek atas tanah sekalipun… yang penting aku rasa lega dan puas.

“Malu betul saya pancit depan kamu berdua.” ujarku seraya tergelak malu. Kedua-duanya kembali menyambung tawa.

“Biasalah first-timer. Lama-lama nanti okeylah.” pujuk si gadis air tin tadi. Chewah… memujuk aku pulaaak. Ni nak nombor handphone aku la ni! Sayang betul korang berdua tak berapa cantik. Tapi yang cantik-cantik tu la yang meracik-racik hati aku jadi serunding baru-baru ni. Aku menyeluk kocek belakang seluar trekku untuk mengeluarkan dompet. Sempat aku cium dulu pulak! Masam… ALAMAK! Sekali lagi aku membuat suatu perkara yang tak wajar di hadapan gadis-gadis tersebut. Mereka tergelak melihatkan perangaiku.

“Sorry! Tabiat lazim…” ujarku dengan selamba. Aii… asyik buat perkara tak masuk akal aje aku ni. Tapi entah mengapa aku agak rileks pula semenjak dua menjak ni.

“Berapa harga 100 plus tadi, Elyana?” tanyaku sambil merenung gadis air tin tadi. Beliau kelihatan agak tergamam.

“Excuse me? Saya bukan Elyana.” ujarnya. Aik? Nampak tersinggung pulak?

“Sorry sekali lagi. Saya memang suka main panggil nama orang. Tapi bukan ada niat nak menghina.” maklumku. ‘Elyana’ tersenyum kembali.

“Okay then… Elyana it is!” ujarnya seraya tertawa. Eleh, suka pulak aku panggil dia Elyana. Aku cangkui kepala kang baru tau!

“Saya pulak awak nak panggil apa?” tanya kawan ‘Elyana’ pula. Hii… leceh la nak bagi nama kat sorang lagi pulaaak. Aku merenungnya sambil mengulum senyum.

“Sarip Dol boleh tak?” ujarku seraya tertawa terbahak-bahak. ‘Elyana’ turut ketawa mengilai. ‘Sarip Dol’ tidak ketawa tapi menjawab pertanyaanku dengan debikan bertalu-talu di bahu. Sakit la, bodoh!

………. ah….

Tiba-tiba aku teringatkan Shaleen. Teringatkan debikan mesranya. Perut aku tiba-tiba berasa seakan-akan kejang dengan perasaan yang amat tidak selesa.

“Okeylah! Saya panggil awaaaak…..” ujarku seraya tertawa.

“Itu nak mengutuk lagilah tu!” ujar si ‘Sarip Dol’ dengan nada rajuknya yang ketara.

“Jamie… Saya panggil awak Jamie.” ujarku sambil tersenyum.

Nama orang putih la pulaaak.” ujar ‘Jamie’ seraya tergelak. Eleh, kau pun suka juga, kan? Mahad, ambilkan aku cangkui sekali lagiiii!

Nama Melayunya ialah Jamilah!” ujarku seraya tertawa. ‘Sarip Dol’ alias ‘Jamie’ alias ‘Jamilah’ cuba mendebikku sekali lagi. Kali ini aku mengelak sambil tertawa. ‘Elyana’ juga kembali tertawa. Bukannya nak membela kawan baikknya itu!

“Eh! Bagus apa nama Jamilah tu.” ujarku. ‘Jamilah’ mencebik bibir.

“Tak best! Itu nama kampung. Nama saya Farhana.” ujarnya separa membentak.

“Jamilah tu dari perkataan Arabic Jamiilatun. Maknanya cantik. Jadi lebih baiklah Jamilah dari Farhana, kan?” ujarku. Farhana (akhirnya nama betul dia!) terdiam seketika.

“Okeylah… Jamilah pun Jamilah la…” ujarnya. Aku tergelak kecil.

“Biar saya panggil nama awak pulak. Awaaak aaaa…..” ujar ‘Elyana’ sambil tergelak-gelak. Galaknya anak dara ni. Nak mas kawin gamaknya ni!

“Nama saya apa?” tanyaku.

“Arif.” jawab ‘Elyana’. Aku tergamam. Mustahil hanya kebetulan… Kalau ikut perkiraan matematik, kebarangkalian untuk ‘Elyana’ meneka namaku dengan tepat adalah satu dalam tiga puluh juta berdasarkan setiap saat yang berlalu kali kuasa dua kosain tenjen… aku mengarut ajelah! Nyiahahahaa! Pun begitu, memang mustahil untuk dia meneka dengan tepat… kecualilah… Masaka! (bahasa Jepun maknanya “jangan-jangan”).

“Mesti korang berdua kenal saya!” ujarku dengan nada curiga bercampur seram. Manalah tau kot-kot aku sebenarnya terserempak dengan hantu padang balapan waktu petang begini.

‘Elyana’ dan Farhana tidak membalas taakulanku tadi. Sebaliknya mereka hanya tertawa dengan gaya yang nakal.

- bersambung -

No comments: