Saturday, May 25, 2013

Yang comel dan tak comel tentang Gwiyomi

Bahkan anakku Sarah yang baharu berumur 11 bulan juga menyukai Gwiyomi! Tapi mujurlah versi Wawa Zainal dan bukan versi Abon. Haha!

Aku berpandangan bahawa tak usahlah kita beranggapan terlalu negatif tentang budaya Gwiyomi ini. Gangnam Style dulu lagilah teruk! Sangat suggestive dan menjolok mata. Cuma aku berasakan bahawa sebagai seorang muslimah, sebelum kita mempamerkan aksi-aksi comel tersebut untuk tatapan manusia seluruh dunia di youtube, eloklah kita menutup aurat dengan sempurna kerana kalau tak, kita akan mendapat dosa global dengan tak tentu pasal. Ada seorang artis Muslimah yang tak menutup aurat telah ditatap lebih dari 700 ribu kali setakat ini. Bayangkan berapa global dosanya pada masa ini dan akan datang!

Bagi lelaki Muslim pula, ada yang melakukan aksi pelik-pelik semasa ber-gwiyomi seperti memasukkan kaki ke mulut dan memakai ala-ala perempuan bertudung dengan harapan untuk menjadi bahan ketawa orang ramai. Terdapat hadis yang makbul (diterima kerana tarafnya sahih/hasan) yang mana Rasulullah SAW melarang seseorang Muslim itu melakukan sesuatu yang boleh menyebabkan beliau dianggap pelik dan dipandang serong oleh orang lain. Ini adalah demi untuk menjaga maruah agama Islam itu sendiri. Bayangkanlah kalau seorang non-Muslim yang melihat perlakuan kita di youtube dan kemudian mencerca agama kita. Murah benarkah maruah orang Islam semata-mata kerana mahu glamour?

No comments: