Saturday, May 25, 2013

Blackout 505 - Suara Hati Sebenar Majoriti Rakyat Malaysia?

Syukur kepada Allah kerana perhimpunan Blackout 505 berjalan dengan baik tanpa sebarang insiden yang buruk. Aku pun ada perhimpunan blackout juga tapi di Sungai Limau, Perak. Bapa saudaraku telah kembali ke rahmatuLlah pada pagi itu.

Melihatkan pada jumlah yang sangat besar pada perhimpunan tersebut, kita tentunya mempunyai impresi bahawa ini adalah suara hati rakyat yang majoritinya tidak redha dengan kerajaan yang berkuasa sekarang. Para penyokong kerajaan pula mungkin berkata tindakan seperti ini adalah kebudak-budakkan dan membuang masa. Aku yang melepak atas pagar ini separuh bersetuju dengan kenyataan tersebut.

Aku tahu bahawa majoriti (atau semua) yang telah menyertai Balackout 505 semalam berpandangan bahawa kerajaan sekarang akan tetap berkuasa sungguhpun beribu petisyen difailkan di mahkamah untuk mencabar keputusan PRU13 lalu. Jadi mereka mahu menunjukkan tanda tidak redha mereka dari awal-awal lagi. Aku fikir aku memahami perasaan mereka dan dengan itu aku tidak berpendapat bahawa mereka ini membuang masa.

Namun aku juga bersetuju bahawa ianya agak kebudak-budakkan. Kita semua sedar bahawa tidak banyak impak yang boleh diberi oleh Blackout 505 ini. Mungkin kerajaan akan lebih lunak dan 'bersopan' dengan rakyat, namun mereka masih tetap berkuasa. Mungkin tahun depan mereka akan naikkan lagi kadar insurans kenderaan, menguatkuasakan GST serta AES dan paling buruk mungkin menaikkan lagi kadar petrol RON95. Segalanya mungkin. Dan kita rakyat marhaen ini akan terus mengadakan demonstrasi untuk memberitahu perasaan tidak puas hati kita. Tetapi setakat itu sahaja.

Aku fikir sudah tiba masanya rakyat, lebih-lebih lagi bangsa Melayu membuat sesuatu yang lebih proaktif untuk melepaskan diri kita dari terlalu bergantung kepada kerajaan tak kira BN atau PR (mungkin pada penggal akan datang). Aku berpandangan bahawa orang Cina dan rakyat negeri Kelantan sudah lama berbuat demikian dan oleh kerana itu mereka tidak peduli akan ugutan dan gula-gula pembangunan daripada kerajaan. Apa tandanya rakyat tidak lagi bergantung kepada kerajaan? Bilamana kita tidak lagi berbaris untuk mengambil BR1M pada penghujung penggal pemerintahan kerajaan BN nanti. Pada masa itu nanti baharulah kita rakyat marhaen ini mempunyai kuasa rakyat yang sebenar.

No comments: