Friday, December 21, 2012

Zero Hero SE - Bab 1



Zero Hero SE (Special Edition)
Bab 1
Seperti Burger Dalam Tong Sampah



Ahh... begitu nyaman sekali pagi ini. Aku menghirup udara segar sedalam-dalamnya. Mmm... bau segar macam bau durianlah. Oh! Aku makan crepe durian semalam dan terlupa gosok gigi. Patutlah. Suasana pagi yang dilitupi oleh kabus dingin dihiasi pula dengan kicauan burung yang amat menghiburkan. Begitu gembira sekali burung-burung...

“Woi! Burung celaka! Kau berak atas kereta akulah!” Begitulah akhirnya keceriaan pagiku dirosakkan oleh burung-burung pipit celaka tersebut. Ustaz kata Rasulullah melarang kita mencaci makhluk lain. Baiklah. Aku cuma akan menembak mereka dengan senapang angin nanti.

“Hei! Pagi-pagi belum gosok gigi dah mencarut.” Satu suara menegurku dari belakang. Aku segera berpaling dengan senyuman. Di hadapanku tegak berdiri Adrina. Senyuman manis terhias indah di bibir mungilnya. Bak delima merekah. Aku bukannya suka makan buah delima pun. Tapi bibir delima Adrina membuatkanku dalam dilema dan mahu menjamahnya segera.

“Eee... Tak gosok gigi ada air liur basiii...” protesnya sambil menyeka daguku agar tidak dapat bibir kami bertemu. Aku segera menarik mukaku dengan cebik merajuk.

“Dulu sebelum kahwin asyik nak cium bibir saya walaupun lepas makan petai. Sekarang barulah tahu nak geli pulak!” omelku dengan nada geram. Adrina ketawa kecil. Beliau bergegas ke arahku lantas memautkan kedua belah tangannya ke belakang leherku. Tubuhnya dieratkan ke tubuhku. Manakala kepalanya melentok ke dadaku.

You know I love you always and forever, right?” pujuknya. Hatiku kembali menjadi ceria dan teruja. Sesungguhnya Allah memberikan frekuensi suara kepadanya yang selalu mencairkan hatiku. Setakat ini dah tiga puluh ribu berbalas kosong dah. Datuk Lee Chong Wei pun hanya mampu angkat reket ke udara.

“Habis tu berkorbanlah sikit demi untuk menggembirakan bibir saya.” pujukku pula. Adrina langsung ketawa. Beliau memukul-mukul manja dadaku.

“Tak mau! Tak mau! Tak gosok gigi! Bau doloyan! Busyuuuk!” protesnya dalam tawa. Aku turut ketawa. Sebenarnya aku pun tak tergamak pun nak mencium Adrina yang sudah siap melawakan diri untuk ke tempat kerja.

“Mengapa tak pakai parfum?” tanyaku dengan nada kehairanan. Biasanya semerbak bau wangian Adrina walau dalam jarak enam relung sepuluh rantai dua pol sekalipun.

Sejak bila pulak aku jadi juruukur tanah ni?

“Semalam kan ada cerita Kurma Kurma di televisyen? Ustazah tu kata haram hukumnya si isteri yang memakai wangian untuk dihidu oleh lelaki lain selain suaminya.” perjelas Adrina. Kurma Kurma? Cerita apa pulak tu?

“Alhamdulillah! Semakin banyak hidayah yang Allah bagi pada Rina. Tapi tudung bila nak pakai?” tanyaku dengan nada mengusik. Adrina mencebik pula lantas mencubit lenganku.

“Oh, ya! Hari ini apa program Arif?” tanyanya tiba-tiba. Dumbfounded aku seketika. Tak terfikir pula nak buat apa pada hari ini. Tadi rasanya macam nak memanfaatkan senapang anginku. Tapi untuk apa, ya?

“Tak tahu. Mungkin pergi beratur ambil BR1M kot?” jawabku dengan acuh tidak acuh. Adrina menggelengkan kepala tanda kurang senang dengan sikapku tersebut.

“Ayah kan dah tawarkan jawatan pada Arif? Kenapa tak mahu terima?” leternya dengan lembut. Segera wajah bapa mertuaku yang macho ala-ala Marlboro Man terpampang di cepu ingatan.

“Tak mahulah. Dia tawarkan jawatan yang terlampau tinggi. Saya tak layak.” hujahku.

“Arif kenalah confident dengan diri sendiri.” pujuk Adrina.

“Rina, saya cukup kenal dengan kemampuan saya. Sebab itulah saya menolak.” hujahku lagi.

“Tapi dah tiga bulan Arif tak bekerja. Arif tak risau ke?” tanya isteriku dalam nada bimbang. Aku menggeleng.

“Apa nak risau? Duit VSS ada banyak lagi. Ratus-ratus ribu lagi, tau?” balasku dengan gaya pura-pura angkuh. Adrina mencebik. Tangan kanannya pantas menepuk punggungku tanda geram. Aku ketawa berdekah-dekah.

**************************************

Sudah hampir tiga jam Adrina berada di pejabat. Aku pula melengong tak tahu buat apa. Nak menonton televisyen pun dah tak gamak. Rancangan memasak berbahasa Cina yang kutonton semalam akhirnya menyedarkanku bahawa aku terlampau banyak membuang masa di hadapan monitor LED tersebut. Setelah berfikir sejenak akhirnya aku membuat keputusan untuk keluar merayau-rayau. Belum sempat aku bangkit meninggalkan sofa, telefon selularku yang berada di atas meja kopi berbunyi. Aku segera mencapainya dan melihat skrin. Adrina rupa-rupanya.

“Hai manja.” ucapku dengan agak tidak bermaya.

“Hai sayang! Dah lunch?” tanya isteriku.

“Belum.” jawabku ringkas.

“Biar Rina order pizza untuk Arif. Nak?” tanyanya. Aku menggeleng. Eh! Dia manalah nampak!

“Tak apalah. Saya nak keluar dah ni. Bolehlah cari makan sekali.” tolakku dengan sopan.

“Keluar seorang ke?” tanya Adrina sekoyong-koyongnya. Oro? Cemburulah pulak!

“Tak. Ada kawan perempuan temankan. Apa ke nama dia.. Wawa? Wawa Zainal?” jawabku dengan nada mengusik.

“Yalah tu!” ujar Adrina dengan nada geram.

“Dah tentulah saya seorang saja. Wadi dah kena posting di Sarawak. Nizam semenjak kahwin dengan Shaleen entah lesap kemana!” rungutku. Bercakap tentang Aswadi, aku pernah berpesan agar dia hantar kek lapis Sarawak secara pos bulan lepas. Namun dia cuma hantar ikan Terubuk masin saja. Punyalah kedekut Haji Bakhil. Bila dia balik ke Semenanjung aku akan lepuk dia dengan Terubuk masin tersebut. Awas kau, Wadi!

“Hey...” seru Adrina dengan lembut.

“Hm. Apa?” tanyaku pula.

La tahzan.” ucapnya yang bermaksud ‘jangan bersedih’. Aku terdiam sebentar.

I love you, baby.” Akhirnya kuungkapkan kata-kata tersebut sebagai tanda terima kasihku atas kata-kata perangsangnya tadi.

I love you too, abang.” balasnya. Oro? ABANG? Buat julung-julung kalinya Adrina memanggilku ‘abang’. Kata-kata tersebut benar-benar meresap ke dalam jiwa dan sanubari sehingga naik meremang bulu romaku. Serta-merta kegelisahanku lenyap entah kemana. Beginilah gamaknya perasaan Ultraman tatkala mengalahkan raksasa Baltan yang jahat.

*************************************

Telah hampir dua jam aku merayau-rayau di kotaraya tanpa sebarang halatuju yang tertentu. Aku sempat singgah membeli sebiji burger untuk mengalas perut yang berbunyi dari tadi. Kononnya burger yang kubeli ini burger unta. Tak rasa macam daging unta pun. Entah kaki pesakit untut mana yang mereka cincang untuk buat burger gamaknya. Burger tersebut yang hanya kugigit dua kali itu akhirnya selamat dikebumikan di dalam tong sampah yang berdekatan. Aku bangkit dan mengibas-ngibas bahagian punggungku. Nampak gayanya kena jualah aku bertandang ke kedai pak cik Kolonel Sanders untuk memuaskan nafsu perutku ini.

“Dik! Dik! Boleh tolong tak dik?” Dalam beberapa langkah sahaja aku berjalan, sekoyong-koyongnya seorang lelaki dalam lingkungan usia empat puluhan menegurku dengan penuh pengharapan.

Mengapa pulak tiba-tiba aku teringatkan Tanjung Pengharapan di Afrika?

“Boleh tak tolong abang buka meja dan kerusi ni? Nanti abang belanja makan sebagai upah.” ujar lelaki tersebut dengan tawaran yang aku kira amat menarik buat kala ini. Aku merenung dengan teliti keadaan gerai makan miliknya. Oh ya, lupa pula aku nak beritahu bahawa lelaki tersebut adalah pemilik sebuah gerai makan nasi Padang.

“Abang terlambat hari ni. Pekerja abang pulak hilang entah ke mana. Tolonglah. Boleh, ya dik?” pintanya dengan nada separa rayuan. Aku bukannya suka makan nasi Padang. Lagipun keadaan gerainya yang agak kotor semakin membantutkan seleraku. Entah dijamunya aku makan tikus Padang pulak nanti. Manalah tahu!

“Sepuluh ringgit. Tak mahu makan.” Aku memberikan tawaran balasku pula. Terkedu seketika abang gerai tersebut. Kemudian beliau tersenyum.

“Lima ringgit, boleh?” tawarnya pula.

“Nasi padang dengan lauk biasa-biasa dan teh-o ais pun dalam tujuh ringgit. Takkan nak bagi lima saja, kot? Itu tawaran Vasco da Gamma tu!” pertikaiku. Aku peduli sama ada abang tersebut memahami ayat terakhirku. Yang penting aku nampak pandai bila mengungkapkan kata-kata tersebut. Yalah, macam pak-pak menteri bila menggunakan perkataan ‘retorik’ itulah.

“Okeylah! Okeylah! Sepuluh! Sepuluh!” Akhirnya lelaki tersebut beralah. Mungkin kerana beliau perlu menjenguk ke dapurnya sebelum semua lauk-pauknya mengepulkan asap hitam. Aku tanpa bertangguh terus mengerahkan kudratku untuk membuka dan menyusun meja serta kerusi. Setelah sempurna dan memuaskan hati pekerjaanku itu, lelaki tersebut terus menghulurkan upah seperti yang dijanjikan. Tatkala aku membuka dompet untuk memasukkan not sepuluh tersebut, baharulah beliau terperasankan berkeping-keping not seratus di dalamnya.

“Woih! Banyaknya duit kau! Aku ingat mamat daif tadi!” perlinya. Nada tidak berpuas hatinya jelas terpapar. Aku hanya tersenyum.

“Abang yang menawarkan upah kepada saya. Manalah boleh saya nak menolak rezeki.” balasku seraya tertawa. Abang gerai nasi Padang turut ketawa. Namun biasalah ketawa ala-ala Yahudi kalah perang.

Aku ternampak seorang yang kurang siuman sedang makan burger di tepi tong sampah. Aku pasti itu adalah burger daging kaki pesakit untut tadi. Aku tiba-tiba berasa sedih. Sedih dengan keadaanku yang sebegini rupa. Dahulunya aku adalah seorang yang sangat berjaya dalam kerjaya. Kini aku seolah-olah hampir hilang segala-galanya.

Pun begitu aku masih berselera untuk makan nasi ayam di KFC!



- Bersambung -

1 comment:

Anonymous said...

yes!! dah ada sambungan citer zero hero. peminat setia zero hero & emo hero. teruskan mengarang cik mie..