Tuesday, April 7, 2009

Emo Hero Bab 39

Emo Hero Bab 39


“Arif, Leen nak cerita sesuatu rahsia besar pada Arif. Tapi Arif musti janji untuk simpan ketat-ketat dalam hati, okay?”

Alaa… Ini yang leceh nii… Aku tak paham apasal ompompuan suka sangat bagitau rahsia besar kat lelaki? Kununnya lelaki ni lebih bagus menyimpan rahsia daripada pompuan. Hello… yang tersembul gambar-gambar lucah atau aksi-aksi panas klip 3gp korang tu idak ke hasil air tangan lelaki? Baik cerita kat ulat gonggok rahsia kamu tu. Tapi aku tetap mengangguk. Kang kalau aku kata aku tak mau dengar, ompompuan bukannya bukannya nak dengar cakap aku tu. Tetap jugalah bibir mungil korang tu meluahkan ayat-ayat yang membebankan sanubari aku untuk menyimpannya. Yalah, aku ni bukannya penyimpan mohor besar raja-raja. Cuma bocor rahsia bila nak raya puasa dan raya haji aje.

“Arif tentu dapat suspek Leen benci bapa Leen, kan?” tanyanya sebagai mukaddimah pembuka bicara. Tak de piak daun sirih nak buat kunyah-kunyah kambing ke? Aku masih mengangguk. Tiba-tiba mataku terpandang ke arah meja. Bukan ada taik cicaklah! Korang ni asyik ingat benda lawak aje. Ingat kisah hidup aku cerita lawak ke? Aku baharulah perasan bahawa kedua tangan kami masih bertaut kemas. Mm… tangan orang perempuan memang hangatlah! Entah mengapa tiba-tiba aku teringatkan nasihat naqibku bahawa bahang kehangatan tangan perempuan bukan muhrim yang lelaki pegang akan mendekatkan tangan lelaki itu ke bahang api neraka. Alamaaak… Nak lepaskan tangannya itu rasa tak sampai hati pulak. Bukan apa, kang belum tentu dapat peluang nak pegang lagi!

“Dulu bapa Leen berniaga kecil-kecil. Lepas itu dia dapat pinjam bank dan buat bisnes besar-besar pulak. Tapi lepas itu ekonomi Malaysia jatuh teruk. Jadi bisnes bapa Leen pun jatuh teruk. Bapa Leen tak mau hidup susah. Dia takut bangkrap. Jadi bapa Leen pinjam dengan along pulak. Memang dia buat silap besar.” cerita Shaleen dengan panjang lebar. Aku semakin berasa kurang selesa.

“Bisnes bapa Leen tetap rugi. Bapa Leen tak dapat bayar duit along yang dia pinjam. Jadi… Jadi…” Shaleen gagal menghabiskan bait-bait ceritanya. Mukanya tunduk memandang meja. Aku dapat merasakan tubuhnya menggeletar sementelah masih memegang tangannya.

“Bapa Leen jual Leen pada along tu untuk seminggu…” sebaik sahaja mengungkapkan kata-kata tersebut dalam keadaan tersekat-sekat, Shaleen memekup muka dengan kedua telapak tangannya dan menangis teresak-esak. Aku segera bangun dari bangku dan duduk di sebelahnya.

“Saya tak sangka, Leen… I’m… I’m so sorry…” ucapku. Tangan kiriku spontan memaut bahu kirinya. Dan Shaleen seperti tahu-tahu sahaja untuk memekup wajahnya ke bahu kananku.

“They raped me… they all raped me… I hate them… I hate my father… I hate men… I really hate men. Leen harap semua lelaki dalam dunia ni mampus!” ujarnya dengan suara teresak-esak. Sungguhpun nadanya perlahan, namun bait-bait ungkapannya itu bagaikan ribuan sembilu yang menusuk dan menyiat sanubariku.

“Leen…” Aku mengambil keputusan untuk tidak berkata apa-apa lagi dan membiarkan keadaan tersebut dalam status quo buat beberapa ketika.

*****************************************************

Beberapa hari kemudian menyaksikan aku tidak membuat sebarang aktiviti romantik kecuali melepak-lepak bersama-sama geng-geng jantanku. Namun kali ini aku sedang melepak di bilik milik Kudom.

“Wei Rip! Apasal aku tengok ko ni layan blues aje dua tiga hari ni?” tanya Nazmi. Sedap sungguh beliau mengunyah biskut marie milik Kudom secara bertalu-talu macam mesingan askar Nazi yang berbudi pekerti. Kudom yang tidak mempedulikan perbuatan rakan-rakan sebaya menjarah biskut Marie pemberian girlfriend beliau sedang begitu asyik mengemaskini ruangan facebook di komputer ribanya.

“Kepala aku memang tengah semak ni. Macam-macam tengah aku fikirkan. Tapi paling buat aku tension ialah kenapa Liyana Jasmin tak balas SMS aku.” jawabku dalam nada melawak.

“Pegeraa…” kutuk Kudom. Aku tertawa. Malas aku nak kongsi cerita apa yang aku dengar dari mulut Shaleen tadi. Ini yang leceh bila simpan rahsia ni. Kang aku nak cari ulat gonggoklah!

“Amin, lebih baik kau tengok bebudak ni melantak biskut yang Hanie bagi kat kau. Dah nak habis dah.” ujarku mengadu domba.

“Lantaklah! Nanti aku suruh Hanie belikan aku biskut lagi.” balas Kudom. Badigol punya budak! Ada ke patut buat macam tu kat awek dia? Aii… memang cinta perlukan pengorbanan… hatta nak menghabiskan duit poket untuk membelikan biskut sekalipun.

“Eh, kau dengan Adrina macam mana?” tanya Atoi tiba-tiba. Budak gemuk ni pun cukup pandai menyelit masuk bila ada perhimpunan makan-makan macam ni.

“Macam itu je la. Nak macam mana pulak?” jawabku yang disusulkan kembali dengan pertanyaan.

“Ya la… dia kan nak berhenti belajar dan berhijrah ke Milan? Kau sebagai boyfriend dia tak ke frust?” tanya Atoi kembali sebagai menjawab pertanyaanku tadi.

“Hello? Bila pulak aku declare dengan dia nak jadi couple?” pertikaiku.

“Alaa Rip! Semua orang pun dah kata begitu. Kau dengan Adrina memang couple. Nizam dan Wadi pun kata begitu.” balas Jamal, junior kami.

“Ceh! Kamu budak-budak lagi mana boleh masuk hal orang-orang tua, tau?” usikku. Nazmi tertawa.

“Butoh la lu, Arip!” balas Jamal. Hii… Nasib baik la adik pompuan kau lawa. Kalau tak dah lama aku sula dengan gitar si Nucky.

“Aku tak pernah declare dengan Adrina. Kami bukan couple. Cuma best buddies aje.” perjelasku.

“Ooo… ini kira teman tapi mesra ah-ah-ah-oh yeah-harder-harder-I’m comiiing!” usik Atoi. Kesemua yang berada di dalam bilik tertawa terbahak-bahak.

“Celaka kau, gemuk! Aku terajang kang, mau tercabut perut boroi kau tu!” ancamku. Bengang jugak walaupun aku turut ketawa tadi. Rakan-rakanku kembali menyambung tawa mereka.

“Serius, Rip. Betul ke kau tak rasa frust?” tanya Kudom setelah kami semua sampai ke penghujung tawa. Aku terdiam sejenak. Kemudian melepaskan keluhan.

“Tentulah aku rasa tak seronok.” jawabku.

****************************************************

Keesokannya aku menawarkan diri untuk menghantar Adrina pulang ke rumahnya kerana beliau demam. Kuliah kami selesai pada waktu petang. Jadi selepas solat Maghrib, baharulah kami bertolak ke rumah Adrina. Menjelang pukul 9.00 malam baharulah kami tiba ke destinasi tersebut. Namun Adrina nampaknya agak keberatan hendak keluar dari kereta.

“Thanks Arip. Rina susahkan Arip aje.” ujarnya. Beliau tiba-tiba menghulurkan not lima puluh kepadaku.

“Ini duit minyak dan tol untuk kereta Nizam.” ujarnya lagi. Aku meminta Nizam meminjamkan keretanya untuk menghantar Adrina pulang. Dengan besar hati beliau memberikan kunci dan alat smart tag kepadaku.

“Nizam dah pesan kat saya bahawa dia belanja. Jadi saya tak boleh terima.” maklumku. Adrina tersenyum.

“Cakap thanks kat dia, okey?” ujarnya dengan suara demamnya itu. Bunyi manja dan lemak-lemak macam durian D24 aje. Hahaha!

“Waah… Boleh tahan jugak decoration untuk majlis perkahwinan mak Rina, ya?” komenku untuk membawa ke topik baharu. Sudahlah halaman rumahnya besar ya Rabbi. Bila dihias dengan pelbagai jenis flora dan fauna (ewah!) makin bertambah seri jadinya. Ni belum mengambil kira lampu lip-lap yang memenuhi hampir segenap ruang luar rumah agam tersebut.

“Itulah! Mama Rina ni mengalahkan artis bila nak kahwin. Dah la tua… hmh!” kutuk Adrina. Kami sama-sama tertawa.

“Itu bunyi macam cakap orang yang dengki la tu!” sindirku.

“Yalah! Patutnya Rina la yang kahwin. Tapi Arip tak mau pinang Rina lagi. Sampai Rina merajuk nak ke Milan.” gurau Adrina seraya tertawa. Namun tawa itu hanya miliknya seorang sahaja kali ini. Kemudian baharulah beliau menyedari bahawa aku tidak ketawa bersama.

“I’m so sorry. Rina tak berniat nak sakitkan hati Arip.” pohonnya. Aku tersenyum sambil menggelengkan kepala tanda tidak kisah.

“Rina…”

“Iya, Arip…”

“Rina bukan ke Milan sebab saya, kan? Bukan la sebab saya ni perasan best sangat. Cuma nak tau aje.” Akhirnya aku menyuarakan kemusykilan yang telah lama membuku di hati.

“Kalau Rina kata ‘ya’ macam mana?” tanyanya.

“Saya akan rasa bersalah sampai bila-bila.” jawabku. Adrina tersenyum.

“Bukan sebab Arip. Rina memang nak pergi demi Ayah Rina. Jadi janganlah risau, ya?” jawabnya.

“Tapi sebenarnya saya rasa sangat sedih sebab Rina nak pergi.” ujarku. Buat seketika kami mendiamkan diri.

“Arip…”

“Iya, Rina…”

“Kalaulah Arip sukakan Rina… Mmm… Arip akan tunggu tak Rina sampai Rina balik ke Malaysia?” tanya Adrina.

“Suka? Maksud Rina, ‘cinta’?” tanyaku kembali. Adrina mengangguk.

“Tentulah. Walaupun sepuluh tahun, saya tetap akan tunggu.” jawabku. Adrina tersenyum. Aku turut tersenyum.

“Rina pun begitu juga. Walaupun sepuluh tahun, Rina tetap milik Arip.” ujarnya.

“Yalah tu! Nanti bila Rina jumpa mamat-mamat Europian yang hensem lagi macho kat sana, cinta entah ke mana setia entah ke mana!” usikku. Kami tertawa.

“Percayalah, Rina tak mau kat diorang. Diorang tak mandi. Busuk. Arip mandi. Wangiii…” balas Adrina dengan jawapan yang tak dapat diterima dek akal sebagai teori terulung di abad ini. Kami sekali lagi tertawa. Kemudian suasana menjadi hening buat seketika.

“Okay. I got to go. Bye Arif. Thanks again. Bye.” ucap Adrina seraya mengalih tubuhnya untuk keluar.

“Bye Rina.” balasku. Adrina tersenyum manis sambil menutup pintu kereta. Beliau kemudian melangkah pergi ke arah pintu rumahnya. Aku pula perlahan-lahan merasakan sesuatu yang kurang menyenangkan pada diriku. Ianya semakin ketara hingga membuatkanku seolah-olah sesak nafas. Aku spontan memegang dada sebelah kiri.

“Oro?” Jantungku berdegup dengan kencang sekali? Dan rasa teruja yang amat sangat melimpah ruah membanjiri ruang emosiku.

“Adrina…” Tatkala aku menyebut nama tersebut jantungku kembali berdegup keras. Dan perasaan teruja tadi kembali meluap.

Tak mungkin… Aku… cintakan Adrina?

Jantungku kembali berdegup keras.



- Bersambung -


2 comments:

Sirah@Cyrah said...

menarik...

comelnye gambo damia kiss bro nami...sweet sgt...hrp bro happy sentiasa...

jejaka kacak said...

hebat, bergaya dan jiwang..good