Sunday, March 22, 2009

Emo Hero Bab 38

Emo Hero Bab 38


Hari ini hari aku bertemu dengan Shaleen. Aku berasa agak gementar. Entah mengapa, aku tidak tahu. Mungkin kerana baharu saja ternampak aksesori dalaman seorang gadis yang skirtnya terselak ditiup angin kencang tadi. Tapi left metatharsal di dalam otakku memberitahu bahawa bukanlah kerana itu perasaan gementarku beralunan di sanubari. Nanti kejap… bukan ke left metatharsal tu kat kaki?

Setelah sekian lama menunggu, akhirnya muncul kelibat Shaleen. Amboi! Manisnya gaya beliau berpakaian. Nanti bila bersanding aku suruh dia pakai macam itu ajelah! Tak payah nak pakai tenunan kerawang-kerawang yang menyesakkan poket. Lagipun semuanya warna putih. Bukannya nampak pun kerawang-kerawang tu dalam foto. Bodoh betul la kebanyakan pereka fesyen gaun pengantin! Dah! Jangan fikir yang bukan-bukan lagi. Shaleen dah makin mendekati tu.

“Hei!” tegurnya seraya menumbuk lunak ke bahu kiriku. Aku tersenyum.

“What’s with the smile? Arip gumuntar ke?” tanyanya. Aku tersengih pula kali ini. Nyonya ni kalau aku kahwin dengan dia nanti mau terpintal tali perut dek mentertawakan nahu gilanya tu!

“Leen telefon nak berjumpa dengan tiba-tiba. Tentu la GUMUNTAR.” usikku kembali.

“Leen silap berkata-kata?” tanyanya. Aku mengangguk.

“GEMENTAR. Bukan gumuntar.” maklumku. Aii… Asyik bagi tuisyen free aje kat amoi ni. Kurang-kurang kena belanja minum ni. Shaleen tertawa kecil.

“Kenapa Leen nak berjumpa saya?” Pertanyaanku tidak bersahut. Sebaliknya Shaleen tercangak-cangak memandang ke sana-sini. Dia cari apa? Aku pun ikut pandang ke merata tempat. Huii… awek yang pakai tudung tu bukan main sendat lagi pakaiannya! Macam mana la angin kentutnya nak celus keluar, ya? Macam ni punya gaya pun masih nak pakai tudung lagi ke? Tapi, yalah… Darth Vader pun pakai serkup kepala walaupun bukan Islam.

“Arif, mari kita pergi minum minuman.” ajaknya. Aku mengangguk tanda bersetuju.

*********************************************

Kami singgah di sebuah kopitiam untuk minum pagi. Shaleen mengajakku ke Starbucks pada asalnya namun kutentang kemahuannya itu. Aku memberitahunya bahawa aku masih memboikot majoriti produk Yahudi untuk memberi tekanan ekonomi yang ekstrem kepada mereka sepertimana mereka menenyeh penduduk Gaza habis-habisan. Shaleen akhirnya akur.

Di kopitiam tersebut kami berbual tentang pelbagai perkara. Kalau tak silap aku asalnya berbual tentang cuaca. Entah macam mana tercerita bab Superman pulak. Kami tak habis-habis mengutuk watak adiwira tersebut yang sehingga bujang telajak masih tak tahu nak pakai spender betul-betul.

“Leen… Adrina tak lama lagi nak ke Milan.” Aku akhirnya membuka topik yang lebih serius.

“Waa… Seronoklah Rina shopping. Arif memesan apa daripada dia?” tanya Shaleen. Nampaknya beliau masih gagal menangkap tonasi seriusku.

“Leen… Rina mungkin tinggal kat sana tiga atau empat tahun.” Shaleen bungkam mendengarkan kata-kataku tadi. Air mukanya berubah. Buat seketika kami berdua mengambil keputusan untuk berdiam diri.

“Leen rasa sangat sedih.” Akhirnya Shaleen membuka mulut. Aku masih mendiamkan diri.

“Rina tu best friend Leen. Tapi sehingga kini kami tak baik-baik.” ujarnya lagi. Aku masih juga mendiamkan diri.

“Arif tentu lebih sedih, kan?” Pertanyaan Shaleen membuatkanku tergamam. Jantungku berdegup agak kencang.

“Kenapa Leen cakap macam tu?” tanyaku. Shaleen tersenyum.

“Ingat tak masa Arif kiss Leen di parking lot?” tanyanya. Beliau nampaknya enggan terus menjawab pertanyaanku tadi. Aku mengangguk.

“Kenapa Arif kiss Leen masa tu?” tanyanya. Aku seolah-olah termenung mencari jawapan yang sesuai kepada soalannya.

“Entahlah Leen. Saya rasa macam nak kiss Leen masa tu. Tapi tak tahu kenapa.” Akhirnya aku memberikan jawapan jujurku kepadanya. Shaleen menganggukkan kepala.

“Arif mungkin tahu tapi tak sure. Tapi Leen memang tahu dan sure kenapa.” maklumnya.

“Leen tahu?” tanyaku.

“Hm.” jawab Shaleen sambil mengangguk.

“Arif nak make sure sama ada Arif betul-betul masih cintakan Leen. Itu sebabnya. Leen juga nak tahu feelings Arif through that kiss.” ujarnya memberikan penjelasan.

“T… Tak mungkinlah!” pertikaiku.

“Arif… Leen ada experience. Leen tahu. Leen tahu sama ada kiss orang itu ada perasaan cinta pada Leen atau tak. Leen tak dapat perasaan cinta Arif through that kiss.” ujar Shaleen lagi.

“Mengarut! Perasaan saya pada Leen masih sama, tau?” pertikaiku lagi.

“Arif…”

“Sudah. Saya tahu Leen tak mahu balas perasaan saya. Saya tak kisah. Tapi janganlah Leen buat alasan yang bukan-bukan lagi.” ujarku dengan nada tertekan. Shaleen tiba-tiba menghulurkan tangan kanannya dan menyentuh pipi kiriku.

“Arif… Actually I love you. I conveyed my feelings of love in that kiss. Tapi Leen tak terima perasaan yang serupa dari Arif. Bukan Leen yang buat alasan. Arif yang buat alasan.” ujarnya. Aku tergamam. Tak tersangka olehku kata-kata sedemikian terpacul dari mulutnya.

“Ala.. Alasan apa?” tanyaku.

“Alasan untuk sembunyi hal sebenar. Cinta Arif bukan pada Leen. Cinta Arif pada orang lain.” Jawapan Shaleen membuatku terpaku. Aku tidak tahu apakah reaksi yang patut kupertontonkan kepadanya. Agak lama kami tidak bersuara.

“Leen… Sejak bila Leen… umm… ada perasaan begitu kepada saya?” tanyaku akhirnya.

“Bila Arif beritahu Leen yang Arif cintakan Leen. Masa di birthday party Adrina. Leen rasa suka. Tapi Leen juga rasa takut. Leen takut Arif buat Leen sedih nanti. Itu sebab Leen tak dapat terima Arif masa tu. Lepas tu Leen ambil masa untuk overcome my fears. Tapi bila kita jumpa sekali lagi, I’m already too late. Leen rasa menyesal. Tapi Leen rasa gembira juga sebab Leen dah pulih.” ujar Shaleen dengan panjang lebar.

“Leen… Saya tetap akan terima Leen walau apapun situasinya.” maklumku. Shaleen menggelengkan kepala.

“Arif tak boleh paksa diri Arif. Tak adil untuk Arif. Leen pun tak mahu orang yang Leen sayang paksa diri untuk sayangkan Leen. I’m not selfish.” balasnya. Kami sekali lagi berdiam diri dengan agak lama.

“Sorry Leen… I’m so sorry…” ucapku.

“Hei… don’t be, okay? Leen okay. Leen happy sebab jumpa orang yang baik macam Arif. All this while Leen jumpa lelaki jahat saja. Leen pernah putus asa tak mahu hidup lagi. Tapi sekarang Leen mahu hidup seribu tahun lagi.” ujarnya seraya tertawa kecil. Aku juga turut tertawa.

“Itu lagu Butterfingers tu.” ujarku. Shaleen menggelengkan kepala.

“Bukan. Itu poem dari Chairil Anwar. A poet and a patriot.” maklumnya. Oh! Ye ke? Alamaaak… malulah! Nampaknya Shaleen serius mempelajari sastera ni.

“Leen… sebenarnya saya pun tak pasti sama ada saya memang in love dengan Rina atau tak. Saya… kelirulah.” maklumku yang mana merupakan adalah kata-kataku yang telus.

“Bila sampai masa sesuai, Arif akan tahu.” ujar Shaleen seraya tersenyum. Aku menatap wajah gadis itu sepuas-puasnya. Beliau masih tersenyum tetapi tampak tawar. Nampaknya Shaleen benar-benar mencintaiku. Aku perasan bahawa aku tidak mampu langsung untuk mengungkapkan perkataan ‘cinta’ kepadanya dalam perbualan kami tadi. Tentu beliau perasan. Tentu ianya sangat menyakitkan hati Shaleen. Aku perlu mencari bait-bait ayat yang sesuai untuk meredakan kekecewaannya itu. Aku spontan menghulurkan kedua tanganku memegang kedua tangannya yang berada di atas meja.

“Macam mana kalau saya dapati orang yang saya cinta itu ialah Leen?” tanyaku. Mataku tepat menatap matanya. Kedua belah pipi Shaleen mula menampakkan rona kemerahan. Namun senyumannya mula menajadi manis dan ceria.

“Then you have to promise me that you will love me forever.” ujarnya.

Kini hatiku kembali tenang. Segala perasaan gementarku yang begitu kuat bersarang di hati terus terhapus begitu sahaja. Aku tak pasti sama ada kami baharu sahaja berpisah namun kalaupun ya, ianya adalah suatu perpisahan yang paling romantik pernah ku alami. Heh!


- Bersambung -

Notakaki :

Ada orang bertanya, lepas ni kau nak buat cerita apa pulak? Buat seketika aku menggaru kepala. Aku pun tak tahu nak buat novel cerita apa pulak. Bukan sebab tak ada idea, tapi tak tau yang mana dulu patut aku buat. Aku ada cerita Pirate Lisfer. Cerita tu dah ada crowd tersendiri. Atau mungkin jugak cerita pembunuh upahan yang pernah aku buat 4 bab dan tunjukkan pada editor/ejenku. Entah mungkin dia naik angin sebab aku buat sekerat jalan. Atau mungkin cerita superhero yang dok bermain ceritanya dalam pemikiranku. Atau mungkin Metropolis episod kedua yang aku buat sampai bab 9 setakat ini.

Hmm… mungkin aku patut buat cerita hantu dulu…

2 comments:

Sirah@Cyrah said...

well...bro, ape lagi...Yang Maha Esa kan ada??mintalah petunjuk dariNya.. (^___^) yang pasti, apa yang bro lakukan dulu pasti ada yang membacanya..so,jgn risau la ek...kali ni punya entri..ok la..it's ok than b4..bab 37 mcm ada missing something...daa

jejaka kacak said...

good la bro nami..bru jmpa shaleen yg ku rindu.this chapter better than chapter 37..mgkin sbb ada unsur jiwang yg melampau kottt..tu yg best..truskan usaha mu...good luck