Sunday, November 14, 2010

Apa khabar :)

Assalamu’alaikum dan selamat sejahtera kepada rakan taulanku sekalian.

Terlebih dahulu aku ingin mengucapkan selamat hari raya ’Aidil Adha kepada muslimin dan muslimat dan selamat bercuti kepada yang bukan Muslim. Jangan main mercun, tau? Nanti ’terkorban’ pulak nanti. Haha!

Juga multi-jutaan terima kasih kepada anda semua yang sudi mengikuti dan membaca karyaku yang terkini. Dah makin ramai pulak follower dalam blogku. Malah pelawat di blogku dan mencecah 30 ribu orang setakat ini. Maknanya cerita genreku ini sebenarnya banyak juga yang suka. Baguslah kalau begitu. Sekurang-kurangnya geng-geng sastera ini tidaklah dapat lagi melabelkan pembaca Malaysia ni hanya suka bacaan yang ringan dan cerita cinta leleh sahaja.

Aku juga memohon maaf kerana tidak lagi dapat menghantar ceritaku secara mingguan semenjak kebelakangan ini. Sejak akhir-akhir ini aku sering travel ke tempat jauh-jauh atas sebab kehendak kerjayaku. Dan kebanyakannya adalah untuk perbicaraan. Jadi aku perlu membuat homework untuk perbicaraan tersebut dan tiada berkesempatan untuk fokus dalam MetroPolis. Aku berharap agar kalian semua dapat bersabar dengan ’komitmenku’ ini. Haha!

Sebenarnya aku membuat cerita MetroPolis ini menggunakan stail manga Jepun. Cuma aku mengadaptasikannya untuk mengikut acuan selera orang Malaysia. Laparlah pulak! Namun pati di dalam kebanyakan cerita manga aku ikut stailnya. Antaranya ialah unsur-unsur ilmiah, nilai persahabatan, orang jahat yang tidak ketara jahatnya, unsur misteri dan konspirasi serta komedi slapstik yang sedikit tetapi logik. Aku juga turut mengekalkan pembinaan insaniah watak-watak dan dialog yang bersahaja.Yang masih gagal aku terapkan ialah budaya Malaysia serta makanan orang-orang Malaysia. Naruto punya pasal, semua orang suka makan Ramen. Begitulah patriotiknya mangaka Jepun. Tapi kita penulis di Malaysia tak pula begitu (kecuali Faisal Tehrani dalam Ketupat Cinta). Mungkin juga aku berfikiran bahawa ceritaku ini tak akan sampai ke peringkat antarabangsa. Sempit juga pemikiranku ini. Haha!

Apapun, terima kasih sekali lagi kerana masih setia dengan cerita-ceritaku.

:)

No comments: