Friday, September 17, 2010

MetroPolis 2 - Bab 10

MetroPolis Episod 2
Bab 10

Temuduga (bahagian akhir)

Keesokan harinya…

“Terawez, bangunlah. Jangan tidur lagi. Tak baik tidur selepas bangun waktu Subuh, tau?” Terawez membuka matanya perlahan-lahan. Perkataan daripada Ren Fairuz adalah antara dengar dan tidak. Beliau mahu bangun namun ditahan oleh Ren Fairuz.

“Jangan terus bangun. Nanti Terawez pening kepala.” Nasihat Ren. Terawez mengangguk. Ren duduk menemaninya sambil menyanyi-nyanyi riang. Setelah diamat-amati, ianya adalah salah satu tarannum untuk pembacaan Al-Quran. Sudah hampir sebulan Terawez menumpang teduh di masjid. Mujurlah Ren Fairuz tidak kisah. Namun imam muda tersebut memintanya untuk menolong serba-sedikit sebagai balasan menginap di bangunan jagaan Ren tersebut.

“Ustaz, siapa yang berbual-bual dengan ustaz semalam?” tanya Terawez secara tiba-tiba.

“Oh, orang muda semalam tu, ya?” tanya Ren Fairuz. Terawez menganggukkan kepala.

“Saya pun tak tahu.” ujar Ren seraya tertawa. Terawez tertawa juga namun ianya tidak ikhlas.

“Kenapa Terawez tanya?” tanya Ren pula.

“Saya dapat rasakan bahawa dia sangat hebat. Gerak-gerinya nampak lembut tetapi penuh dengan tenaga. Hela nafasnya juga tenang menunjukkan jantungnya amat kuat. Tentu dia seorang yang handal walaupun berjaya menyembunyikan aura pokok badannya secara mutlak.” jawab Terawez. Terbeliak mata Ren.

”Terawez tahu dia handal atau tak dengan memerhatikan dari jauh saja?” tanya Ren. Terawez mengangguk.

”Memang hebat awak ni, Terawez!” puji Ren seraya menepuk-nepuk dahi Terawez dengan gaya bergurau. Mereka berdua tertawa dengan senang hati.

****************************************

Pada masa yang sama.

“Kau buat apa di sini?” Gadis jelita di hadapan mereka tersenyum. Dihulurkannya pamplet yang tercetak tawaran bekerja dengan MetroPolis. Nazrul pula kelihatan tersipu-sipu.

“Hai Nazrul!” tegur gadis tersebut dengan mesra. Kedua pipi Nazrul semakin merah padam. Catherine memandang gadis tersebut dengan pandangan curiga. Manakala Dass dan Remy pula hanya memerhatikan tidak-tanduk gadis tersebut tanpa berkata apa-apa. Tiba-tiba Enbi menepuk meja dengan agak kuat.

“Nicol! Janganlah buang masa kami lagi. Di belakang pintu untuk kamu keluar. Sekarang silalah keluar!” ujar Enbi dengan agak keras. Ternyata gadis tersebut ialah Nicol Hanany, iaitu anak kepada pemilik Kumpulan Hamka. Kumpulan tersebut adalah merupakan musuh perniagaan Enbi Sdn. Bhd.

“Aku seriuslah Nizar! Aku datang kemari untuk bekerja denganmu. Aku mahu menjadi anggota MetroPolis. Ini dia sijil-sijil serta permit senjata apiku. Setiap tahun aku mengikuti latihan ketenteraan secara intensif. Aku sangat layak untuk menyertai MetroPolis.” ujar Nicol kepada Enbi sambil mengunjukkan dokumen-dokumen miliknya yang agak tebal.

“Aku tak peduli. Kau berambus sekarang! Bodoh betul si Hamka sebab menghantar anaknya sendiri untuk jadi pengintip Kumpulan Hamka.” cemuh Enbi. Nicol terdiam. Mukanya merah padam. Tiba-tiba gadis tersebut mencapai dokumen-dokumen milik beliau dan menghentakkannya ke kepala Enbi.

“Woi!!! Celaka kau!” jerkah Enbi seraya bangun dari kerusi empuknya. Mahu sahaja ditamparnya gadis yang biadap tersebut. Catherine turut bangun untuk menenangkan Enbi. Remy tertawa kecil.

“Cubalah bertenang! Aku dah agak kau akan emosional sebegini. Berilah aku masa berkata sesuatu dulu. Kau pasti tak akan menyesal.” ujar Nicol.

“Kau ada sepuluh saat sahaja. Lepas itu kau boleh berambus dan jangan berani tunjukkan mukamu lagi. Bermuda dari sekarang.’ ujar Enbi seraya merenung jam tangannya.

“Aku sanggup menanggung separuh gaji kesemua anggota MetroPolis dengamu kalau kau benarkan aku menyertai MetroPolis.” ujar Nicol seraya memeluk tubuhnya. Kemudian beliau tidak lagi berkata apa-apa. Beliau tidak lagi perlu berbuat demikian kerana Enbi tidak lagi merenung ke arah jam tangannya.

“Bagaimana?” tanya Nicol. Enbi kembali duduk.

“Apakah muslihat kau sebenarnya?” tanya Enbi. Tawaran Nicol terlalu menarik untuk diketepikan begitu sahaja.

“Tiada muslihat. Aku cuma bengang dengan bapaku. Beliau mahu aku berkahwin dan memegang teraju Kumpulan Hamka bersama bakal suamiku. Aku masih muda. Aku tak berminat.” jawab Nicol.

“Aku memang tahu bahawa kau akan dijodohkan dengan anak Tan Sri Muhammad Bakree. Perkahwinan kamu berdua pasti akan mengukuhkan kedudukan Kumpulan Hamka di dunia perniagaan korporat.” ujar Enbi.

“Malangnya aku tak mendapat untung apa-apa. Jadi aku tak berminat.” ujar Nicol. Nazrul nampaknya agak gembira dengan pernyataan tersebut.

“Minta maaflah. Tapi aku tetap tak mempercayaimu.” ujar Enbi. Nicol mengeluh kecil.

“Enbi, dengar sini. Aku tahu bahawa kau mempunyai masalah untuk mendapatkan pelabur bagi projek kau di London. Projek kau di Dubai pula telah terlewat setahun perlaksanannya dan dua pelabur telahpun menarik diri. Kau terpaksa menggunakan keseluruhan wang milikmu untuk kedua-dua projek tersebut. Ditambah pula dengan pengurusan MetroPolis. Dalam keadaan sekarang kau pasti akan menghadapi masalah mungkin tak sampai enam bulan lagi. Saudara-maramu yang menjadi lembaga pengarah di Enbi Sdn. Bhd. pula hanya menunggu masa untuk melihat kau tersungkur dan kemudian membaham syarikatmu.” Kata-kata Nicol membuatkan Enbi bungkam. Malah Catherine juga turut terperanjat.

“Mana awak tahu semua ini, Nicol?” tanya Nazrul. Nicol Hanany tersenyum.

“Saya siasat sendiri, Nazrul. Kumpulan Hamka langsung tidak tahu-menahu tentang hal ini. Jadi Enbi, macam mana? Kau perlu bertahan sekurang-kurangnya sepuluh bulan sebelum kedudukan kewanganmu kembali lega. Kalau aku menanggung separuh kos MetroPolis, kau tentu tiada masalah untuk bertahan lebih dari sepuluh bulan.” ujar Nicol. Enbi terdiam. Beliau nampaknya murung. Ternyata kata-kata Nicol tersebut adalah tepat mengena ke sasaran. Catherine yang baharu sahaja mengetahui akan perkara itu mulai nampak bimbang.

“Kalau kau masih ragu-ragu, aku telahpun menjual kesemua syerku dalam Kumpulan Hamka. Aku akan menggunakan wang dari jualan syer itu tersebut untuk dilaburkan ke dalam projekmu di Dubai atas kapasitiku sendiri dan bukannya Kumpulan Hamka. Bagaimana? Setuju? Anggaplah seperti membunuh dua ekor burung dengan sebiji batu. Kau dapat menghalang syarikatmu dari dibaham oleh saudara-maramu dan pada masa yang sama dapat menyakiti hati bapaku.” ujar Nicol lagi dengan panjang lebar. Enbi terdiam. Agak lama beliau termenung memikirkan tawaran tersebut. Nicol pula telahpun duduk dan menunggu jawapan Enbi dengan senyuman.

“Okey.” Akhirnya Enbi bersuara dengan perlahan.

*******************************************

Beberapa jam kemudian…

“Enbi, kenapa tak beritahu saya yang kedudukan kewangan Enbi sudah tergugat? Kalau saya tahu pasti saya dapat membantu.” leter Catherine. Beliau berasa amat tersinggung kerana sahabatnya itu enggan berkongsi kesusahan dengannya. Enbi hanya mendiamkan diri. Permintaan Catherine untuk menemaninya berjalan kaki pulang ke restoran rupa-rupanya adalah untuk meleterinya. Langkah mereka berdua amat lengah. Tidak jauh di belakang mereka, Dass mengekori untuk memastikan keselamatan majikan baharunya itu.

“Kalau Enbi tak mempercayai Nicol, kenapa tetap menerima tawarannya tadi?” tanya Catherine pula. Akhirnya Enbi memberhentikan langkah. Catherine turut berhenti. Dass juga menuruti perbuatan yang sama.

“Aku memerlukan seratus juta ringgit. Hanya Nicol yang dapat membantuku. Kau ada tak seratus juta ringgit Cat?” tanya Enbi. Tonasi suaranya lebih kepada menyindir. Catherine menyedari akan hal tersebut. Namun beliau cukup memahami perangai defensif sahabatnya ini bila berasa bersalah.

“Saya tak mempunyai seratus juta ringgit. Tapi saya mempunyai wang simpanan sebanyak lima ratus ribu lebih. Kalau Enbi kesempitan wang, bila-bila masa sahaja saya sanggup hulurkan bantuan. Walaupun hanya sedikit, tapi kalau dapat meringankan satu peratus daripada masalah Enbi pun saya dah cukup gembira.” balas Catherine. Enbi bungkam. Mereka pegun tidak berkata apa-apa. Tiba-tiba Enbi terus merangkul tubuh Catherine dan mendakapnya dengan erat.

“Maafkan aku, Cat. Maafkan aku…” ujar Enbi dengan perlahan. Catherine merangkulkan kedua tangannya di pinggang Enbi. Kepalanya disandarkan ke dada sahabatnya itu. Air matanya berlinangan.

*************************************

“Assalamu’alaikum.” Ren Fairuz agak terkejut dengan kedatangan Nazrul ke masjidnya. Terawez yang sedang mengalihkan pasu-pasu bunga terus memberhentikan pekerjaannya itu dan bergerak menuju ke arah Nazrul apabila digamit oleh pemuda tersebut.

“Alaikumsalam, Nazrul. Jemputlah masuk.” pelawa Ren. Nazrul bersegera menanggalkan sepatunya dan masuk ke dalam masjid. Huluran kedua tangan Ren dijabatnya dengan kemas.

“Sudah agak lama Nazrul dan Enbi tak kemari. Apa hajat nak bertemu dengan saya?” tanya Ren dengan sopan. Beliau berasa sangat gembira menerima kunjungan tetamu di masjid bawah jagaannya. Amat jarang sekali masjid beliau dikunjungi oleh orang.

“Ceh! Aku bukannya nak bertemu denganmu, Ren. Aku mahu bertemu dengan Terawez.” jawab Nazrul.

“Oh! Begitukah? Kalau begitu kamu berdua berbuallah dahulu. Saya nak sediakan teh.” balas Ren seraya bergerak ke arah dapur. Nazrul hanya memerhatikan Ren dengan perasaan tak puas hati. Sepatutnya Ren berasa segan dan bolehlah Nazrul menempelaknya habis-habisan. Namun nampaknya imam muda tersebut buat endah tak endah sahaja bila mengetahui bahawa Nazrul bukanlah mahu berurusan dengannya.

“Mengapa tuan mahu berjumpa dengan saya?” tanya Terawez dengan sopan. Nazrul tidak segera menjawab. Sebaliknya menghulurkan sekeping pamplet kepada Terawez.

“Encik Enbi mahukan khidmat awak di MetroPolis. Kami amat memerlukan orang yang handal seperti awak, Terawez!” jawab Nazrul.


- Bersambung -

No comments: