Sunday, August 16, 2009

Metropolis 2009 - Bab 3

Pendirian Yang Berbaloi



Seminggu kemudian…

“Catherine, Enbi sakit lagikah? Sudah lama tak kemari.” Pertanyaan ibunya itu dibalas dengan senyuman yang agak tawar daripada Catherine.Beliau tahu bahawa Enbi sedang sibuk mengisi borang dan mendapatkan beberapa dokumen penting untuk menubuhkan syarikat polisnya sendiri. Apabila Enbi sedang menumpukan perhatian ke atas sesuatu matlamat, maka beliau langsung boleh terlupa makan serta minumnya. Malah telah hampir seminggu beliau tidak menjengah ke restoran Catherine. Perasaan rindu mulai membuai di sanubari gadis tersebut.

“Mama, saya nak ke kedai Enbi sekejap.” maklum Catherine seraya menunjukkan bekalan bubur nasi yang dibawanya untuk Enbi. Ibunya mengangguk tanda faham.

Tatkala Catherine tiba di kedai Enbi, beliau terus ternampak kelibat Enbi. Sahabat yang dicintainya itu nampak agak kurus. Di hadapan beliau penuh dengan longgokan kertas yang pastinya dokumen-dokumen untuk menubuhkan syarikat polis. Enbi memanggung kepala apabila tubuh Catherine semakin menghampirinya.

“Oh, Cat. Ada apa?” tanyanya dengan nada acuh tidak acuh. Catherine membalasnya dengan beberapa penembi di bahu.

“Aduh! Apa ni, Cat?” teriak Enbi dengan nada terkejut bercampur bengang. Gadis tersebut tidak menjawab. Sebaliknya beliau menghunjamkan renungan tajam ke arah pemuda tersebut.

“Maaf, Cat. Aku sibuk sangat kebelakangan ini sampai tak sempat menjenguk kau. Maaf.” pohon Enbi. Ternyata beliau menyedari kemarahan di dalam hati sahabatnya itu. Catherine tidak membalas permohonan tersebut. Sebaliknya beliau terus membuka bekal nasi bubur yang dibawanya dan menghidangkannya kepada Enbi. Enbi tanpa banyak soal terus menyatapnya.

“Enbi tak makan pagi, ya?” tanya Catherine setelah melihatkan cara sahabatnya itu yang agak lahap.

“Aku tak makan dari semalam.” jawab Enbi. Gadis tersebut menggelengkan kepala. Ingin sahaja beliau memarahi Enbi. Namun Catherine mengambil keputusan untuk membiarkannya sahaja sementelah melihatkan betapa lahapnya Enbi memakan bubur nasinya.

“Sedapnya bubur nasi ni, Cat!” komen Enbi setelah menyudu hampir sepuluh kali. Catherine tersenyum.

“Makanlah perlahan-lahan. Kalau tak cukup, saya ambilkan lagi.” ujarnya dengan lembut.

******************************************


Beberapa hari kemudian….

“APA?!!! Saya kena mendepositkan RM100,000.00 untuk mendaftar sebuah syarikat polis?!!!”

Kerani perkhidmatan pelanggan Suruhanjaya Syarikat Malaysia yang bernama Lola Kumari menjerit kecil gara-gara terkejut mendengarkan suara lantang Enbi. Pemudi berketurunan India berumur 21 tahun yang baharu sahaja 3 bulan bekerja di situ berasa seolah-olah isi perutnya berkocak di dalam.

“Aduh! Nak buat kebajikan pun kena berbelanja begitu mahal!” rengus Enbi pula.

“Aaa.. Aaa… Tidak dapat dinafikan bahawa dewasa ini bidang kepolisan adalah suatu bentuk perniagaan yang paling menguntungkan. Sementelah itu bidang perniagaan ini adalah berbaloi untuk diceburi sungguhpun ianya berisiko. Perdana Menteri kita,…”

“Kamu jawab soalan saya dengan membaca buku?” tingkah Enbi dengan agak keras bila melihatkan Lola yang menjawab komennya sambil menundukkan kepala. Lola yang tersentak spontan mengangkat sebuah buku berjudul ‘Manual Menangani Pelanggan Yang Cerewet’. Enbi mencebik. Benarlah bahawa Lola telah menggunakan buku manual tersebut untuk menghadapinya. Menghadapi pelanggan yang cerewet sepertinya.

**********************************************


3 jam kemudian…

Seperti selalu, Catherine menyambut kedatangan Enbi dengan senyuman manis. Malah seingat Enbi, hanya Catherine sahaja satu-satunya manusia yang boleh bersabar dengan kerenahnya. Itulah sebabnya gadis manis tersebut boleh menjadi sahabat baiknya. Satu-satunya sahabat Enbi. Kenalan Enbi sebenarnya sangat ramai. Namun tiada seorang pun layak menjadi sahabatnya. Itulah masalah Enbi. Baginya, kawan adalah menyusahkan. Konsep menolong kawan tanpa mengharapkan sebarang balasan adalah perkara yang paling tidak munasabah; pada pandangan Enbi.

“Enbi, selamat datang! Awak nak makan apa hari ni?” tegur Catherine sebaik sahaja sahabat baiknya itu melabuhkan punggung di kerusi restoran. Enbi menggeliat kecil untuk melepaskan penatnya.

“Aku nak makan bubur nasi resepi baru kau tu. Minum air suam,” Enbi membuat pesanannya dengan secepat kilat. Namun beliau masih membelek-belek buku menu seolah-olah mahu memesan makanan yang mahal. Catherine yang sudah masak akan perangai sahabatnya segera ke dapur untuk membuat pesanan.

“Haji bakhil,” Telinga Enbi dapat menangkap suara lirih abang Catherine bernama David sedang menyindirnya. Beliau berpaling memandang David yang juga sedang memandang tajam ke arahnya. Enbi merengus sambil membuat ekspresi muka mencari pasal. Begitu juga David. Namun sesi pandang-memandang mereka ditamatkan oleh Catherine yang menyekeh kepala David sambil mulutnya terkumat-kamit memarahi abangnya itu dalam bahasa Cina.

“Haha! Padan muka!” ejek Enbi dengan gembira. Memang tak ubah seperti budak-budak bila mereka berdua bergaduh. Catherine menghidangkan juadah yang dipesan dan kemudian duduk menemani Enbi.

“Bagaimana dengan pendaftaran syarikat polis tu?” tanya Catherine dengan penuh minat. Enbi terus menyantap bubur nasi yang dihidangkan dengan agak gelojoh kerana terlalu lapar. Beliau enggan menjawab soalan sahabatnya lagi.

“Aiya… Panas tu!” teriak Catherine dengan nada cemas. Namun sudah terlewat.

“AAAUHH! AUUHH! FANAHH!” teriak Enbi pula sambil mengipas-ngipas mulutnya yang ternganga dengan tangan kanan. Macamlah perbuatan tersebut akan meredakan bahang bubur nasi di dalam mulutnya. Catherine ketawa besar melihatkan telatah Enbi. Kadang-kadang beliau sendiri pun berasa hairan mengapa beliau begitu tergila-gilakan sahabatnya itu. Walhal Enbi adalah seorang yang lokek, berkira, anti-sosial, panas baran dan semberono tingkah-lakunya.

“Hokeh,” ujar Enbi sambil menunjukkan isyarat ‘baik’ dengan ibu jarinya. Dalam mulutnya itu masih dibanjiri dengan bubur nasi.

“Bubur tu okey?” tanya Catherine. Enbi menelan bubur nasi yang kini menjadi suam di dalam mulutnya.

“Bukan bubur. Pendaftaran tu okey tapi aku kena bayar wang sebanyak RM100,000.00 sebagai deposit sekuriti. Aii.. nak buat kebajikan pun kena berbelanja mahal,” sambat Enbi mengulangi kata-katanya di kaunter Suruhanjaya Syarikat Malaysia tadi.

“Enbi; awak rasa berbaloi ke berbuat begini untuk balas balik kebiadaban polis-polis tu?” tanya Catherine. Enbi terkedu seketika. Beliau menyudu bubur nasi dan meniupnya terlebih dulu. Kesilapan tadi enggan diulanginya lagi.

“Cat, aku memang sayangkan duitku,” balas Enbi sebelum menghirup bubur nasi tadi. Beliau memejamkan mata untuk menikmati kelazatan masakan sahabatnya. Kemudian beliau meneguk air suamnya.

“Namun apa yang aku buat ini bukanlah untuk memenuhi egoku semata-mata. Lihatlah sekeliling kita, Cat. Enam puluh tahun lalu Malaysia telah diselamatkan oleh pendekar Emissary daripada serangan pengganas Amerika. Kemudian tiba-tiba kita ditinggalkan begitu sahaja untuk membangunkan kembali negara kita. Malaysia kembali maju. Sayangnya ia juga telah mereput dari dalam dengan para pemimpin yang korup serta jenayah yang begitu berleluasa. Agensi yang sepatutnya membendung jenayah ini telah menjadi badan kapitalis yang hanya tahu membuat keuntungan di atas kesengsaraan orang lain. Aku sangat benci melihatkan keadaan sebegini. Jadi aku telah membuat keputusan untuk menubuhkan agensi polis bagi melindungi mereka yang lemah dan teraniaya tanpa mengenakan sebarang bayaran. Biarpun aku kehilangan seluruh wangku dan nyawaku, aku sanggup. Aku rasa ianya berbaloi. Inilah pendirianku,” Kata-kata Enbi yang panjang lebar tadi bagaikan arus elektrik yang merenjat di segenap tubuh Catherine. Ia begitu tulus sekali dan telah memberi impak yang hebat kepada emosinya. Kini gadis molek tersebut kembali menyedari akan hakikat mengapa beliau mencintai sahabat baiknya itu. Beliau memandang Enbi yang lahap menyudu bubur nasi ke mulut dengan pandangan yang berbunga-bunga.

“Errp… Bubur nasi resepi baru kau ini memang sedap sekali. Berapa yang aku kena bayar? Bagi diskaunlah, Cat.” Begitulah perangai Enbi. Setiap hari meminta diskaun daripada Catherine bagi bubur nasi yang dimakan tanpa segan silu.

“Tak perlu bayar. Hari ini percuma,” balas Catherine sambil tersenyum manis.

“Alhamdulillah! Kau memang sahabat yang baik, Cat! Aku kena buka kedai dengan segera. Petang nanti aku datang lagi ke sini, ya?” Enbi sempat mencubit kecil pipi kanan Cathrine sebelum bergegas keluar. Catherine yang kini tersenyum tawar melepaskan keluhan masyghul. Entah mengapa Enbi tidak pernah memandangnya lebih daripada seorang sahabat baik. Catherine adalah seorang gadis cantik yang serba-serbi bersifat kewanitaan. Tutur katanya juga lemah-lembut dan beradab. Malah keluarga Catherine bersikap terbuka tentang pilihan hatinya dan tidak kisah akan anutan agamanya kelak. Namun ianya masih belum memadai nampaknya…

*********************************************


Keesokan harinya…

Catherine yang baharu sahaja membuka restorannya pada pagi itu telah terperasankan beberapa orang berpakaian seragam jingga sedang mundar-mandir di hadapan kedai kad-kad eksotik Enbi. Setelah diamat-amati olehnya, mereka rupa-rupanya adalah para pekerja daripada syarikat perkhidmatan perpindahan. Barang-barang dari kedai Enbi yang berada di tingkat bawah dan tingkat satu telah dibawa naik ke tingkat paling atas yang telah sedia kosong. Oleh kerana Enbi adalah pemilik bangunan kedai 3 tingkat tersebut, maka tiada masalah baginya untuk melakukan perpindahan sedemikian rupa. Enbi juga kelihatan berada di situ; memastikan semuanya berjalan dengan lancar dan juga agar tiada kad-kad eksotiknya dicuri. Seperti yang telah dimaklumi; Enbi tidak mempercayai sesiapa.

“Selamat pagi Enbi!” Enbi mengalihkan pandangannya seketika ke arah suara yang menegurnya. Ianya milik Catherine.

“Hai Cat! Aku sedang memindahkan kedai kad eksotikku ke tingkat paling atas. Dua tingkat lagi ni akan aku jadikan balai polis. Aku akan cat sendiri dan kemudian pergi mencari peralatan dan perabot terpakai untuk membuat hiasan dalaman. Selepas itu, barulah aku akan cari pasukan polisku sendiri; yang gagah perkasa yang mempunyai jati diri yang hebat!” perjelas Enbi secara panjang lebar dengan nada teruja. Kilauan ceria pada matanya tidak ubah seperti seorang kanak-kanak yang mendapat gula-gula.

“Enbi,” ujar Catherine tiba-tiba.

“Hah, kenapa Cat?” tanya Enbi seraya memandang ke arah wajah sahabatnya itu.

“Saya nak menyertai awak. Menjadi seorang polis,” Kata-kata Catherine benar-benar membuatkan Enbi terkejut. Beliau tidak menyangka sahabat baiknya ini adalah orang pertama yang menyokong usaha murni tersebut. Enbi merenung air muka Catherine dengan teliti. Ternyata gadis manis ini bersungguh-sungguh.

“Betul ke ni? Kau bersungguh-sungguh ni?” tanyanya untuk melihat keikhlasan hati Catherine.

“Kata-kata Enbi semalam benar-benar menyentuh hati saya. Saya telah menimbang akan penyertaan saya semenjak semalam lagi. Saya benar-benar mahu menolong Enbi.” jawab Catherine. Enbi tersenyum gembira. Beliau terus memeluk sahabatnya itu dengan erat.

“Terima kasih, Cat. Sebenarnya aku memang berharap agar engkau dapat menyertai aku. Tapi aku takut kau setuju dalam terpaksa nanti. Aku memang perlukan kau sebab kau handal. Aku ni apa pun tak tahu.” ujar Enbi. Catherine berasa agak segan dipeluk dengan sebegitu erat oleh sahabatnya sementelah beliau menyimpan perasaan terhadap Enbi.

“Saya tahu Enbi perlukan pertolongan saya. Kita bukannya setahun dua baru kenal.” balas gadis tersebut. Akhirnya Enbi melepaskan rangkulannya.

“Haha! Maaflah sebab memeluk kau tadi. Aku ini tak senonoh betul!” ujar Enbi seraya tertawa. Catherine juga turut tertawa. Namun bulu roma di seluruh tubuhnya masih meremang kerana bersentuhan dengan Enbi tadi.

“Selamat bertugas di syarikat MetroPolis, Konstabel Catherine!” ujar Enbi dengan nada gembira seraya menghulurkan salamnya. Catherine segera menjabat salam tersebut; dan kemudian memberi tabik hormat kepada Enbi.

“Cara tabik kau itu salah, Cat. Itu cara tabik Pandu Puteri.” tegur Enbi seraya tertawa. Catherine yang berasa malu ditertawakan sebegitu rupa spontan memukul-mukul bahu Enbi.


- bersambung -

2 comments:

.:me insan biasa:. said...

memula baca cerita ni dak berapa paham situasi n watak2 dia..
dah masuk bab 2 n 3 dah paham dah..
ok gak cerita ni..leh layan..hoho

Sirah@Cyrah said...

best citer ni...follow la..sirah dh hbs baca..nk tggu yg baru...