Tuesday, March 29, 2011

Nota Kepala 29-03-2011

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera.

Aku sangat gembira bila melihat followerku melebihi 100 orang. Malah ianya bertambah semenjak novel MetroPolis. Nampaknya ramai di Malaysia sebenarnya suka membaca novel bergenre selain dari tema cinta. Followerku comel-comel pulak tu!

Aku menulis di blog ini atas alasan yang sama dengan JK Rowling iaitu untuk meredakan kesedihanku. Aku berpisah pada tahun 2007. Anakku Damia jauh pulak tu dari mata. Makin tertekan la jiwaku yang romantik ini (chewah!). Dari situ aku menulis novel genre cinta bertajuk Zero Hero dan Emo Hero sebagai sekuel. Mungkin untuk memberikan harapan kepada diriku sendiri bahawa aku pasti akan menemui cinta lagi. Ianya semacam suatu motivasi untukku terus menulis.

Apabila hatiku sedikit terubat, aku beralih pula kepada genre yang aku gemari iaitu plot yang lebih rumit campur fiksyen sains. MetroPolis lahir dalam versi yang lebih sempurna. Asalnya dari tajuk Metropolice. Ianya ada sedikit elemen percintaan, namun plotnya lebih mengutamakan kepada perkembangan watak-watak dan agenda yang gelap.

Aku menemui cinta kembali pada penghujung 2009. Aku berasa gembira tetapi sedikit bimbang kerana aku tak lagi mempunyai sebarang motivasi dan inspirasi untuk menulis. Jadi aku kembali membuat pembacaan pelbagai genre untuk meluaskan pandangan hidup di samping mencari inspirasi. Aku berjaya memperolehi kembali dorongan untuk menulis cerita yang baik. Ia adalah untuk berdakwah melalui novelku. Namun aku tak mahu membuatnya terlalu ketara hingga lari dari genre sebenar. Di sinilah aku mendapat idea untuk menjadikan agama Islam sesuatu yang 'cool'. Dari sinilah aku mula mengetengahkan watak Pendekar Emissary dengan konsep Karamah atau Keramat. Aku berharap agar usahaku ini berhasil. Setidak-tidaknya Islam menjadi 'cool' di mata kalian sekarang :)

Bye!

3 comments:

Unknown said...

bagus novel demo! kawe memey minat baco! teruskan usaha!!! caiyyookkk!

Anonymous said...

mn sambungan emo hero..alah tak best ah tergantung cam tuh

coki-coki said...

waa bagusnye!! :) teruskn berkarya!