Sunday, September 7, 2008

Emo Hero Bab 22

Emo Hero Bab 22


“Huh?” Pegunku disentak oleh ramasan lembut di bahu kananku. Aku menoleh ke kanan. Adrina rupa-rupanya. Beliau kini telahpun duduk di sebelahku. Nasib baik bukan tenuk yang pegang aku tadi. Kalau tidak… kalau tidak aku berasa hairan la, ya tak?

“Lama betul Arip terpegun tadi. Sikitpun tak menguit!” usiknya. Eh? Ye ke?

“Ye ke?” tanyaku dengan nada suara yang seolah-olah tersekat di kerongkong. Adrina menganggukkan kepala.

“Pergilah tegur dia.” Tiba-tiba Adrina membuat saranan yang tidak kusangkai.

“Aaa?” Terkejut aku mendengarkan kata-kata tersebut. Minah ni biar betul… Termakan makjun pasak bumi ke semalam?

“Pergilah. Rina tak kisah. Rina akan pergi menyorok kat mana-mana. Nanti bila dah sudah, Arip call Rina.” saran Rina lagi. Aku meneliti wajah gadis yang suatu ketika dulu amat kuagungkan dan kemudian amat kubenci. Kini wajah yang sama membuatku berasa amat terharu pula. Adrina tersenyum untuk membalas senyumanku. Aku menoleh kembali ke belakang. Ke arah Shaleen, gadis yang kini bertakhta di hatiku. Beliau yang nampaknya berseorangan, sedang ralik membelek-belek beberapa anak patung yang diperagakan di kedai cenderamata tempat kami singgah tadi.

“Betul ke?” tanyaku tanpa sekejip pun meninggalkan fokusku daripada Shaleen. Gadis tersebut masih terserlah kecantikan dan keyakinannya. Namun kali ini beliau memakai gaun putih dari kain kapas yang berlawanan sekali dengan citarasanya dahulu. Shaleen kini semakin nampak jelita dengan menyerlahkan aura femininnya. Jantungku semakin berdebar keras bersama perasaan terujaku yang meluap-luap.

“I’m cool with it. Pergilah. Have fun.” balas Adrina. Aku berpaling ke arah sahabat baikku. Mataku meneliti air mukanya. Adrina nampaknya cuba menyembunyikan saki-baki perasaan suramnya tadi dengan sealas senyuman. Aku kembali memandang ke arah Shaleen. Hatiku berasa teruja dan gembira tetapi kembali terluka dalam masa yang sama. Aku menarik nafas sedalam-dalamnya. Kepalaku kini dihala ke lantai.

“Sudahlah… It’s over.” ujarku dengan perlahan.

“WHAT? Apa yang Arip cakapkan ni?” pertikai Adrina dengan nada yang agak tertekan. Aku memandang ke arahnya. Gadis di sisiku kini menunjukkan air muka bengangnya.

“Aku tak sanggup dilukakan lagi.” balasku. Adrina menggelengkan kepala.

“Kenapa Arip macam ni? Arip takkan nak menyerah begitu saja? Ariiip… Itu Shaleen tu. The one that you love wholeheartedly. Takkan dia cakap sekali saja Arip akan pegang cakapnya tu sepanjang hayat? Perempuan memang macam itu, Arip. Kami hanya akan benar-benar mencintai lelaki yang benar-benar ikhlas dan bersungguh-sungguh menyayangi kami.” leternya. Isk! Tak pernah aku terfikir akan perkara tersebut. Nizam pun tak pernah cakap begitu. Gamaknya pompuan yang couple dengan dia pun tak ikhlas. Pilih dia sebab paras rupa dan wallet tembamnya. Patutlah Nizam buang diorang macam sampah aje. Padan muka korang jadi sampah tak boleh kitar semula! Muahahahaa!!!

“Apa kena kau ni, Rina? Kan kau yang kaw-kaw tak suka kat Shaleen?” tanyaku pula. Entahnya. Kalau ikut ramalan kitab kungfu segienam yang dicuri dari tokong Tai Kam Beng, tatkala Adrina dan Shaleen bertemu maka musnahlah kawasan sekeliling seluas 60 radius natijah bahang pertarungan mereka berdua.

“Kalau Arip tak tegur dia, confirm Arip akan menyesal. Lepas tu jadi bad mood. Lastnya Rina le tempat Arip lepaskan marah dan tension! Nanti Rina pun bersedih dan nangis macam anak rusa nani yang comel!” jawabnya yang lebih kepada suatu rungutan. Aku tertawa kecil. Pandai dah budak ni berseloka-ria. Boleh la tergelak dengan ikhlas sekarang.

“You think it’s a good idea?” tanyaku. Adrina menganggukkan kepala.

“Shaleen tentu gembira jumpa Arip. And if anything’s goes wrong, I’m here for you.” Emosiku kembali pulih mendengarkan kata-kata Adrina. Aku segera bangun dan mengorakkan langkah ke arah Shaleen. Namun aku berhenti pada langkah ketigaku. Aku menoleh ke belakang.

“Kenapa?” tanya Adrina dengan wajah yang agak cemas.

“Thanks, Rina. And… Sorry…” ujarku.

“Sorry? Kenapa?” tanya Adrina dengan nada kehairanan. Aku menggelengkan kepala. Tidak kutahu mengapa bibirku perlu menuturkan perkataan tersebut. Aku bergegas menuju ke arah Shaleen. Hatiku semakin teruja bergaul dengan rasa cemas. Jantungku semakin berdebar keras. Pelbagai bentuk prasangka datang menerjah ke dalam benakku.

Tatkala aku menghampirinya, gadis tersebut masih belum menyedari kehadiranku. Aku terkaku berdiri di belakangnya. Tidak tahu apa yang harus kubuat. Tidak tahu apa yang harus kukatakan. Aku cuma terpacak dalam keadaan pegun di situ. Tiba-tiba Shaleen berundur sedikit. Tubuhnya semakin menghampiriku. Bau tubuhnya yang harum kini mulai membelai di rongga pernafasanku. Aku semakin cemas. Semakin kalut dan tidak tahu apa akan kulakukan. Tatkala aku terbelit dalam emosiku sendiri, Shaleen dengan tidak semena-mena berpaling ke belakang.

“Arif…” Itulah tuturan pertama daripadanya yang singgah menyapa ke cuping telingaku setelah hampir dua bulan lebih terputus hubungan. Tuturan yang bagaikan bayu yang lembut di telingaku namun bagaikan halilintar yang memalu keras di dalam hatiku. Aku terpegun. Masih tidak tahu apa yang patut kuungkapkan atau kubuat. Hanya sekilas senyuman gementar sebagai balasan pada tutur lembut tadi.

“Arif…” Sebaik sahaja menuturkan namaku buat kali kedua, tubuhku didakap dengan erat oleh Shaleen. Aku betul-betul tak sangka begini keadaan situasinya. Betul-betul sungguh berbeza dari apa yang kubayangkan tadi. Sahihlah adegan kami berdua menjadi tumpuan ramai sekarang. Sahih ramai yang berasa jelak dan mual dengan kami. Namun aku membuat keputusan untuk membalas kembali pelukan Shaleen. Buat seketika kami berdua hanyut dalam emosi masing-masing. Mungkin emosi yang berbeza.

***********************************************
Beberapa jam kemudian. Jam lebih kurang 10 malam.

“Are you okay?” Tumpuanku yang separuh di jalanraya dan separuh pada insiden tadi terlupus dengan pertanyaan Adrina tadi. Kami kini dalam perjalanan pulang ke UNISAS. Adrina agak keletihan. Jadi aku menawarkan diri untuk memandu RAV4 beliau.

“Arip okey ke?” tanya gadis tersebut sekali lagi. Aku menganggukkan kepala.

“Macam mana dating dengan Shaleen?” tanyanya pula. Dari tadi aku mengelak untuk bercerita tentang janji temu ‘bidan terjun’ antara aku dan Shaleen. Aku bimbang kalau-kalau Adrina kurang senang mendengarnya.

“Lebih baik dari yang saya jangkakan.” jawabku pendek. Aku seboleh-bolehnya memberikan jawapan ahli politik kali ini.

“Tentu seronok habis, kan?” tanya Adrina. Seolah-olah ingin memancing emosiku.

“Samalah macam kita berdua keluar ni. Rasa seronok macam itu aje la.” Sekali lagi aku memberikan jawapan ahli politik.

“Tipu. Rina tengok muka Arip cerah dan berseri-seri sampai sekarang. Macam baju dicuci dengan Breeze. Happy dan excited habis!” usiknya. Aku tertawa. Adrina turut tertawa. Selepas itu kami berdiam diri buat seketika.

“Arip takut Rina kecil hati, ya?” tanya Adrina tiba-tiba. Aku bungkam. Namun setelah beberapa ketika akhirnya aku mengangguk kecil.

“Hey! I’m your best friend. I’m happy for you, okay? Rina dah lupakan permusuhan Rina dengan Shaleen.” maklumnya sambil menepuk-nepuk lengan kiriku.

“Macam mana kalau Shaleen masih bermusuh dengan Rina? Aku nanti tersepit kat tengah-tengah.” tanyaku. Kami berdiam diri seketika.

“Kalau Shaleen masih bermusuh dengan Rina tapi dia cintakan Arip, Rina… Rina sedia undur diri.” Jawapan yang terpacul dari mulut Adrina benar-benar mengejutkanku.

“Eh! Janganlah cakap macam tu.” tingkahku.

“I only asked for your forgiveness. But you gave me more than that. Arip sanggup terima Rina sebagai seorang sahabat. Rina rasa sangat bertuah. Rina tak patut minta apa-apa lagi.” ujarnya.

“Saya percaya Shaleen pun tak mahu bermusuh dengan Rina. Jadi kita bertiga boleh bersama tanpa ada masalah.” ujarku dengan penuh keyakinan.

“Tanpa masalah? Harapnya begitulah…” ujar Adrina. Aku kurang pasti apa yang beliau maksudkan dengan kata-katanya itu. Tiba-tiba radio yang sedia terpasang mengumandangkan lagu ‘Menunggu Dirimu’ dari kumpulan Nadia’s Picture Show.

“Eh! Rina suka lagu ni!” ujar Rina dengan nada teruja.

“Aku pun suka, siuull..” ujarku. Lantas aku turut sama menyanyikan bait-bait lagu tersebut.

Semuanya kan berakhir
Kiranya kau kan mungkir
Tetapku menunggumu
Untuk kau terus berfikir

Jangan kau anggap ini semuanya
Hanya mimpi yang tak berharga
Jangan kau alpa tentang isinya
Kenangan yang telah kita bina

Hanya ku yang inginkan semua
Untuk kita terus berdua

Ku kan terus tersiksa
Kiranya aku tetap akan menunggu dirimu
Dan harus kumenahan semua
Kisah cintaku… jauh-jauh

Entah mengapa tiba-tiba aku melontarkan pandanganku ke arah Adrina. Mungkin kerana berasa hairan mengapa lagu kesukaannya ini tidak dinyanyikan bersama. Tapi iyalah, suara minah ni pun macam bunyi tikus kena dera aje!

“Eh! Rina! Kenapa ni?” Itu yang dapat kuucapkan untuk menzahirkan perasaan terkejutku. Adrina hanya memandang dengan pandangan kosong ke depan. Namun ekspresi muka tersebut gagal menutupi perasaannya yang sebenar kerana air matanya tidak putus-putus beruraian keluar…


- Bersambung -



Nota Kaki :



To reza : Diorang bukan artis. Kalau main tarik-tarik rambut pun takkan keluar paper punyalah… Awek kedai magazine tu buat apa kau usha saja? Pi la ngorat! Dapat baca majalah free lain kali, apa!

To eddie : Kau ni banyak sangat tengok cerita Melayu tipikal la… Hahahaa…

To heart : Nampak sangat kau tak sukakan amoi Shaleen tu, ya?

To qasehnuryz : Ha-ah. Rugi tak beli Harmoni keluaran lepas.

To kucing_gile : Aku ingat kau dah masuk Spital Gumbira. Lama tak dengar khabar! Yiahaha!

To lona : Welkam! Welkam! Kenapa tulis bunyi macam Indonesian? Orang sana ke?

13 comments:

QasehNuryz said...

Si nami : hehe....guess wat.jgn marah ye..sy dh tau dah jln citer curang sms tu.best!.ngee:p

cayang heart:)

Anonymous said...

bro nami: alaaa bukan artis pon blh kuar paper ape...awek tu kerek laa....bajet lawa jer..ahaks....sorry gurl...btw kenapa adrina nanges...adakah disebab kan dia tau suara dia mcm tikus kena dera? atau bait-bait (aiceh mcm pantun plak) lirik lagu tu menusuk qalbu sgt..

sis qaseh: waaa nak tau laa gaks...foward laaa apa yg heart bg...hehehe

Tengku Wong said...

Hello bro nami: cian rina nanges, I pity her cause dia dah taubat nasuha

QasehNuryz said...

isk reza ni.apa mintak2 secare terang terangan ni..nti papa damia babab kite semua..hehe
ade conspirasi sulit ngn heart..nk join da club kalu..mtk kat heart ;)

tengku wong : tamaw la rina..nk shaleen ..nk shaleen gak ngee:)

Tengku Wong said...

Hai qasehnuryz: tamaw shalen la, dia lesbian, rina daa syok dgn arif..biar la dia couple, syok tgk diarang tu.

Anonymous said...

Aku lagi suke ARip dapat due due skali.... Shaleen ngan Rina...pergh. Kalo aku ni Arip pun aku rase bagai seorang lelaki yang paling bahagia kat muke bumi ni kalo ditakdirkan dapat mcm tu.... dan mase tu gerenti aku akan melompat setinggi2 ke langit walopun melompat pagar kat trek stadium medeka pun tak lepas...

but who knows....depends kat the writer.... :) ntah2 tetibe shaleen, arip ngan adrina tu adik bradik tak? hahaha...

Tengku Wong said...

bro nami: lama nak nanya...arif dah pulangkan Ipod shaleen ke? kalau dah bila ya?

reza: Shaleen tu dua alam...bahaya ..nanti turun naik mahkamah.hehehe

Anonymous said...

qasehnuryz : konspirasi CSI kan kan kannnn.. :-P

reza : awek tu kerek sebab awak tak penah kasi hint..small steps always lead to bigger ones tauu..bak meh email add :-D

damia's dad : bukan saya tak suka shaleen, cuma maybe saya rasa dia macam jual mahal when Arif confessed his feeling for her and now it turned out to be the other way around..err..kot..

honestly, saya mula sukakan perubahan adrina yang tidak tergesa-gesa, she took the slow and steady kinda approach, i sincerely hope that arif will notice all her efforts soon :-)

QasehNuryz said...

tengku wong, uhukks.lesbo pun mana tau dia dh insaf..ngee;p

heart,mmg adrina dh mcm insaf..tp..tp..i mcm suke ngn shaleen wakakaka..

eddie,plg x larat hehe..imaginasi tingkat tggi betul lah..derang b3 adik badik? ngeh3x

Anonymous said...

heart: heheheh small hint? big hint pon dah pernah bagi maa...yer laa kita ni x der laa hensem mana cuma cute jer...ahaks...yea yea nak join konspirasi...mohdreza@live.com.my..jgn lupa email tau...(sori bro nami...tumpang promote email...hehehe)

qaseh: saya pon minat shaleen...sapa yg x minat shaleen tu duk tetepi dendiam...hehehe joking jer bro...

eddie: betul tu bro..kalo arip dapat dedua mesti best....pastu idup serumah...wahh mcm siti di alam fantasi jer kan imagine...hehehe

Tengku Wong said...

sis qaseh, Karam Singh Walia pernah berpesan (tangan dia dah naik atas tau) "Asuk ya, mun dah besa makan taik,mun sik dpt makan di hidu nya juak" terjemahan " Anjing tu, kalau dah biasa makan taik, kalau tak dapat makan di cium nya juga"

lona said...

mane lak..sy ni org malaysia la...taraf warganegara lagi...

lona said...

apsal shaleen baik je..rajuk die tak lame kot...huhuhu...adrina sah2masih taruh harapan kat arip...cian budak tu...kurang ksh syg rupenyer...xpe la...ape pun...next episode camne????