Monday, September 1, 2008

Emo Hero Bab 21

Emo Hero Bab 21


“Kami betul-betul confuse dengan hal kau dan Adrina ni. Bukan ke sebelum ni kau dan Adrina bermusuh? Bukan ke dia sebelum ni cuba nak buat naya pada kau?” Bertalu-talu pertanyaan Nisah memalu gegendang telingaku. Aku hanya tersenyum sambil menganggukkan kepala. Kalaulah korang boleh tengok gaya aku tu tentu korang kagum sebab ada ala-ala gaya bomoh penipu. Anak dara! Aku mao korban anak dara!

“Memang betui semua semua tu. Tapi sekarang kami dah berdamai dan jadi sahabat baik.” akuiku. Nisah melongo. Manakala Michai pula menggaru-garu sideburn kirinya.

“Korang guna perkataan ‘kami’ tu maksudnya korang berdua ke atau satu batch?” tanyaku pula.

“Aku ingat satu fakulti dah confuse. Mungkin satu UNISAS!” jawab Michai. Aku tertawa. Memang aku dah agak dah. Itu sebab setiap kali aku bersama-sama Adrina, ada aje mata-mata keliru yang merenung kami. Tapi bila difikirkan balik, entah-entah diorang tengah mengkagumi wajah kacakku ini! Logik… memang logik!

“Kami sebenarnya risau dengan kamu, Rip. Kami takut kalau-kalau pisang berbuah dua kali nanti.” ujar Nisah. Tu dia! Dah guna bahasa favourite Za’ba dah… Buat aku teringatkan kek pisang pulak. Ceh…

“Wadi dan Nizam pun mula-mula risau juga. Tapi bila diorang tau perkara sebenar tentang aku dan Adrina, diorang boleh terima dan tak berapa paranoid lagi.” maklumku.

“Apa sebenarnya dah berlaku, Rip?” tanya Michai. Kali ini aku menggelengkan kepala macam Rajinikanth buat pada musuh-musuhnya sebelum membelasah mereka dengan setandan pisang Rastali. Pisang lagi! Kejap lagi sahih aku nak ke KedaiNeka beli kek Pisang Che Pora.

“Aku tak boleh bagitau. Adrina mintak aku rahsiakan. Tapi percayalah, Adrina memang dah berubah. Aku sendiri pun sanggup bagi peluang kepada dia. Aku rasa korang semua pun patut begitu juga. Biasalah kita ni manusia biasa, bukannya malaikat. Kalau kita buat silap, kita pun harap dibagi peluang sekali lagi, ya tak?” ujarku dengan panjang lebar. Michai membuat ekspresi yang beliau boleh menerima pandanganku itu. Manakala Nisah pula diam membatu. Mungkin masih berasa keberatan.


************************************************

“Ke mana tadi? Macam mana Rina pulak boleh sampai dulu? Kenapa lambat?” Isk! Sekali lagi aku kena pertanyaan bertalu-talu sebaik sahaja sampai ke kafeteria.

“Bersembang dengan Michai dan Nisah tadi! Diorang ajak pergi tengok Malam Membaca Puisi di Dewan Perbandaran Sabtu ni.’ ujarku berbohong. Adrina mencebik. Seperti yang kuduga, minah ni bukannya minat sangat hal-hal kesusasteraan ni. Jangan kata dia, aku ingat kebanyakan orang yang sebaya denganku (termasuklah aku) memang cukup tak gemar membaca buku-buku sastera ni.

“Arip! Ingat tak Arip cerita kat Rina yang Arip suka tekap tapak tangan yang basah kat ketiak dan lepas tu kepak-kepakkan tangan untuk buat bunyi kentut. Tadi masa Rina kat toilet sorang-sorang Rina buat benda tu. Memang ada bunyi kentut! Seronok la!” Tiba-tiba Adrina mengubah topik haluan perbualan kami. Tapi topik yang diutarakannya cukup memeranjatkan aku serta AJK perhubungan UMNO cawangan Selama, Perak.

“Allo! Awak tu pompuan! Mana boleh buat benda-benda bodoh macam tu! Nanti tak ada siapa nak buat menantu, tau?” leterku.

“Not fair! Kenapa orang lelaki boleh buat tapi pompuan tak boleh buat? Diskriminasi betul! Mana aci!” rungut gadis di hadapanku ini. Ni apa hal nak kesamaan taraf dalam isu buat bunyi kentut dengan ketiak ni? Kalau macam ni gayanya habis la ketuanan orang lelaki! Semua benda istimewa dan hak eksklusif kami ompompuan nak!

“Mana aci? A-“

“Aci kat Mumbai laa! Eleh, dah agak dah…” Adrina memangkas kata-kataku sebelum sempat aku menghabiskannya. Aku yang berasa bengang terus membuat gaya Ultraman Dyna membunuh raksasa terhadapnya. Gadis tersebut ketawa dengan senang hati kerana dapat mengenakanku kembali.

***********************************************************

Aku dan Adrina kini berada di Tesco setelah selesai kuliah. Gadis tersebut beria-ria benar nak makan Soto Ayam kat medan selera di situ. Macam orang mengidam pulak! Eh! Jangan sebut hal-hal macam tu! Bahaya dan sensitif!

“Rina! Jom kita singgah kat kedai cenderamata kejap.” ajakku sebaik sahaja kami tiba di sebuah kedai cenderamata. Kami berdua terus memasuki kedai tersebut.

“Nak belikan teddy bear untuk Rina ke?” tanyanya dengan gaya comel-comel Platipus.

“Bukanlah!” balasku.

“Ooo… Untuk awek lain sanggup beli! Untuk member baik sendiri kemut nak keluarkan duit!” rungutnya pula.

“Aku bukan beli untuk awek la. Ni nak belikan bapak aku kad ucapan. Kan hari bapa dah dekat?” maklumku.

“Oh…” balas Adrina dengan perlahan.

“Rina tak nak beli kad ucapan hari bapa ke?” tanyaku. Adrina menggelengkan kepala. Comel rupanya! Macam panda yang alim!

“Rina tak rindukan dia ke?” tanyaku. Adrina hanya berdiam diri seolah-olah tidak mengendahkan pertanyaanku. Aku yang agak kecewa dengan situasi tersebut turut mendiamkan diri dan terus mencari-cari kad untuk bapaku.

********************************************************

“Arif marahkan Rina ke?” tanya Adrina tatkala kami keluar dari kedai cenderamata tersebut.

“Mana ada!” balasku pendek.

“Habis tu mengapa diam aje?” tanyanya lagi.

“Saya ingat Rina yang marah. Tu sebab saya diamkan diri tu.” jawabku. Adrina tersenyum. Mungkin sebab mendengarkan aku menggunakan perkataan ‘saya’ dan bukannya ‘aku’ tadi. Dia tahu bahawa aku bukan dalam emosi yang tertekan. Langkah kami berdua akhirnya terhenti di medan selera Tesco.

“Dah sampai! Jom! Rina belanja!” pelawanya seraya menarik lenganku ke arah gerai kesukaannya.

******************************************************

“Shedap tak shoto ni?” tanya Adrina sambil mengunyah bihun sotonya.

“Makanan free memang sedap!” ujarku melawak. Hampir bersembur makanan dari mulut gadis tersebut tetapi beliau berjaya menahan tawanya. Beliau kemudian terus menghulurkan cubitannya ke arahku. Aku mengelak-elak sambil tertawa.

“Terima kasih sebab belanja saya.” maklumku. Adrina yang sedap menghirup kuah soto pula hanya menganggukkan kepala. Buat seketika kami hanya berdiam diri sambil menikmati makanan.

“I really miss him.”

“Hm?” tanyaku yang antara dengar dengan tidak pernyataan Adrina tadi.

“Rina betul-betul rindukan ayah Rina.” ulanginya dengan perlahan. Namun kali ini telingaku jelas menangkap setiap bait kata-katanya. Buat seketika kami hanya mendiamkan diri.

“Kalau Rina jumpa dia, Rina sudi maafkan dia tak?” tanyaku. Adrina menggelengkan kepala.

“Ayah tak buat salah dengan Rina. Rina yang buat salah dengan ayah. Rina yang patut minta maaf.” jawabnya yang disertai dengan linangan air mata. Alamak! Aku lemah betul bila tengok pompuan menangis! Namun aku terus bangun dan duduk di sebelahnya. Tangan kananku menepuk-nepuk bahu kirinya dengan lunak.

“Thanks. I need a hug, actually. But that will do.” ujarnya. Sempat buat lawak lagi. Kami berdua tertawa kecil.

***************************************************************

“Rina tak tau mana nak cari dia. Nombor telefon ayah pun Rina tak ada. Rina tanya ibu. Ibu kata dia tak tau. Tapi Rina tau ibu berbohong.” maklumnya setelah berjaya menenangkan emosi. Aku kini kembali duduk di bangku asal tadi. Aku teringatkan pertemuanku dengan bapa Adrina tempoh hari. Beliau ada memberikanku alamat muttakhir serta nombor-nombor telefonnya. Mahu sahaja kuberikannya kepada Adrina. Namun otakku tiba-tiba merancang sesuatu yang lebih baik.

“Saya akan tolong Rina cari ayah Rina. Nama penuh dia Jeffery, kan?’ tanyaku.

“Nama penuh dia Muhammad Jeffery la. Arip ni… nanti masa upacara akad nikah buat malu aje kalau tak ingat nama penuh ayah Rina!” usiknya seraya tertawa. Aku hanya mengacukan Tinju Maut Kuah Ketamku kepadanya. Aku sebenarnya sengaja buat-buat tak ingat. Biasa la berlakon! Adrina membuka serta menyelak-nyelak dompetnya. Kemudian beliau menghulurkan sekeping kertas kepadaku. Ianya adalah sekeping foto berukuran pasport. Foto pak cik Jeffery di masa mudanya.

“Inilah gambar ayah Rina. Arip simpan dulu kalau Arip betul-betul nak cari dia. Handsome, kan?” tanyanya. Aii… memang dari muda lagi dah terserlah gaya Marlboro Man dia rupanya!

“Eleh, aku lagi hensem!” usikku seraya tertawa.

“Arip…”

“Okey! Okey! Ayah Rina lagi hensem. Jangan la marah. Saya gurau je!” ujarku. Mataku masih lagi tertancap pada foto tersebut.

“Arip! Shaleen!” ujar Adrina lagi. Kali ini aku spontan mengangkat kepalaku memandang ke wajahnya. Pandangan Adrina terarah melepasiku. Aku terus memandang ke belakang. Mataku terbeliak.

“Shaleen…”


- Bersambung! -

Nota Kaki :

Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Malangnya hari ini begitu ramai remaja Melayu yang kulihat ditahan reman dalam lokap semasa aku di mahkamah tadi. Nampaknya mereka semua tidak dapatlah menikmati erti kemerdekaan buat tahun ini. Harapnya pada tahun depan mereka merdeka pada hari kemerdekaan!

Aku juga ingin mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan al-Mubarak kepada umat Islam di Malaysia secara khususnya dan di serata dunia secara amnya. Entah mereka pernah membaca blog ini; aku pun tidak pasti.

Anakku sudah dapat melukis wajah kartun dengan agak baik. Nampaknya beliau juga memiliki bakat seni sepertiku. Apapun, aku berharap agar anakku berjaya dalam hidupnya di dunia dan di akhirat tidak kira dalam apa jua bidang yang diceburi olehnya.

6 comments:

Anonymous said...

huh shaleen? adakah perang kata2 penuh kesopanan akan berlaku....atau ada adegan main tolak2/tarik2 mcm kes artis dulu tu akan berulang...huhuh kita saksikan episod ke 22...waaaaa sambung mmg kat part2 yg saspen laaa brader ni buat...saja nak mendera limpa kitaorg...huk huk huk....


p/s: salam ramadhan almubarak...semoga diberikan kekuatan dan kesihatan untuk menjalani ibadah puasa tahun ini...ameen

Anonymous said...

"Shaleen?"
mulutku melompong memerhatikan amoi yg pernah ku jatuh cintan suwatu katika dahulu...

lalu tetibe aku terbangun tido...rupe2 nye aku mimpi....


haha....memandai jek aku sambung citer camtu...sori bro....gurau2 bulan ramadhan...hehehe

selamat berpose semue....moga pose kite semue kali ni diberkati oleh Nya...n lebih baik dari tahun lepas..

Anonymous said...

Shaleen sudah mariii.. :-)

Saya baca 2 bab sekaligus coz tertinggal lrt kejap before this.

Damia's Dad :
Accident - Sorry to know about the accident, are u ok fren? Tapi rasanya kan, lepas terhantuk ala-ala gymnast kat olimpik hari tu, your writing became more and more interesting tauu, where did u get the idea from? hehehe..juz kidding!

Curang SMS - I have bought the magazine, baru baca cerpen tu..

Reza : Dah beli ke fren? Kata hari tu nak beli? Kalau belum baca rugi :-)

Qasehnuryz : Yus, baca email ye..

Selamat Berpuasa juga kepada semua :-)

QasehNuryz said...

yes.yes..shaleen sudah mari..

heart : i x sempat bukak emel.u anta apa? sinopsis curang sms ya.hehehehe.esok i bce.
selamat bebuka kekawan:)

Anonymous said...

heart: huhuh sempat selak kejap jer kat kedai...nak beli pitih x cukup plak...nak utang awek kedai tu dia x bagi plak...padahal selalu pg kedai tu....huhuh culik kang br tau....dah ler lawa...hahhahaa

Anonymous said...

Qasehnuryz : yep, yang ringkas je yus, kalau nak baca full version, kena le minta copy dari writer (pssstt..jangan lupa minta duit raya sekali :-P)

Reza : Tergelak saya..baru tau rupanya ada sumber inspirasi kat kedai jual majalah tu, patut le cuma sempat nyelak majalah je ye.. :-P

Rugi tau, ada cerita pasal Tunku Aminah sekali, she's pretty :-)