Friday, August 8, 2008

Emo Hero Bab 18

Emo Hero Bab 18

“Rina jangan memain.” Rina menggelengkan kepala sebagai respons kepada kata-kataku tadi. Rambutnya membuai-buai macam awek Silky Girl dalam iklan televisyen. Ni kalau guna untuk sapu sawang kat bilik aku cukup bagus ni… Hmm… sambil nyanyi lagu awek Silky Girl Puteri Sarah Tut-tut-tutututut!

“Rina memang tak tau cara sembahyang. Parents Rina tak pernah sembahyang dan diorang tak pernah ajar Rina sembahyang.” maklumnya. Aku bungkam. Memang beginilah keadaan umat Islam di zaman ini. Memang patutlah kita sekarang menjadi lemah dan mundur. Hatiku beristighfar ala-ala kumpulan Rabbani (ambik lawak Faisal Tehrani).

“Habis tu macam mana Rina tau menulis Jawi, buat ayat dalam bahasa Arab dan bercakap guna bahasa Arab?” tanyaku. Yang bengangnya markah dia lagi tinggi dari aku pulak tu! Aqtulul Adrina fil maktabah! (aku akan bunuh Adrina di perpustakaan!)

“Rina belajar sendiri-sendiri. Bunyinya tak logik, kan?” perjelasnya. Aku segera teringatkan kata-kata ‘kembar’ Adrina bahawa beliau mempunyai IQ yang tinggi. Kira genius la minah ni. Jadi memang tak ada masalah la untuk belajar dalam masa yang cepat. Macam Sharingan Sasuke-Kun!

“Belajar sendiri?” tanyaku. Adrina mengangguk.

“Rina malu kalau orang lain tau…” ujarnya. Malu apa pulak? Bukannya dia jalan ke Pekan Rabu pakai baju tak berlengan nampak bulu ketiak. Eh! Awek cantik mana ada bulu ketiak! Diorang semuanya suci dari benda-benda jelik macam tu.

“Dahsyat! Rina ni genius ke?” tanyaku untuk mengumpannya. Rina tertawa kecil.

“Rina hafal sungguh-sungguh la.” jawabnya.

“Macam Nizam la. Ada photographic memory.” jawabku. Nampaknya gadis ni sengaja mengelak untuk memberitahuku tentang IQnya. Memang sahih fikirannya cukup bernas. Boleh join BERNAS la satu hari nanti! Nanti dapat la aku bekalan beras free!

“Lebih kurang. Tapi dia tu rajin. Rina malas!” balasnya seraya tertawa. Aku hanya tertawa kecil Bukannya lawak sangat pun. Itu pun cukup baik aku nak ketawa. Kalau bapak aku dengar perkataan malas (walaupun melawak), mau dimakinya tak cukup kitab!

“Can I be excused from sembahyang for this time being?” tanyanya dengan bunyi-bunyian comel. Ni terikut Nora biskut Danish la ni! Noraaa… kat mana kau Noraaa… aku mengadakan changkul untok kapalamu Noraaa….

“Tanya Allah la… bukan tanya aku.” jawabku.

“Kalau gitu Arip ajar Rina.” ujarnya pula.

“Cara orang lelaki dengan pompuan lain, tau? Patutnya Rina tanya ustazah. Bukannya saya yang jahil jugak ni. Satu lagi, jangan pulak bersolat sebab saya. Jadi syirik pulak kang. Solat sebab Rina tau solat tu Allah yang suruh.” balasku.

Alaa… Arip ajar la Rina! Sekarang ni ajar Rina bacaan sembahyang dulu. Arip baca la. Rina dengar dan cuba hafal.” pujuknya pula.

*****************************************

Lebih kurang setengah jam kemudian…

“Kau ni ada Sharingan ke Rina?” ujarku dengan muka berkerut.

Sharingan? Apa tu?” tanya Adrina kembali.

“Dalam komik Jepun Naruto, ada satu klan ninja tu matanya ada hikmat Sharingan. Kalau dia tengok mana-mana ninja punya hikmat pun dia boleh tiru seratus peratus tepat.” terangku.

“Cool…” balasnya.

“Kamu la yang cool! Aku sebut sekali aje kamu dah ingat cara bacaannya. Siap gaya bunyinya sekali.” ujarku. Beberapa minit tadi aku membacakan bacaan-bacaan dalam solat berserta surah-surahnya sekali dari solat subuh hinggalah ke isya’. Ternyata Adrina dapat menghafalnya dengan hanya sekali mendengar dan membacakannya kembali dengan tepat dan betul. Aku benar-benar terperanjat labi-labi (terperanjat dengan gaya menguak-nguakkan tangan) kerana amat ketara bahawa memori fotografik Adrina jauh lebih hebat daripada Nizam. Adrina yang masih memandu menoleh seketika ke arahku.

“You look terrified.” komennya.

“Tentulah!” balasku. Dia ni tak nampak ke aku hampir menguak-nguakkan tangan gaya terperanjat labi-labi? Tapi aku berani kerat jari bahawa korang yang tengah membaca ni pun mengepak-ngepakkan tangan untuk cuba menghayati gaya terperanjat labi-labi, kan? Hahaha! Alaa… jangan la malu-malu. Akuilah bahawa korang pun gila macam aku jugak, kan? Sengihku terlupus tatkala terdengar Adrina melepaskan keluhan berat.

“Itu sebabnya Rina tak nak belajar betul-betul. Dulu masa kat sekolah Rina dipencilkan sebab kebolehan ‘Sharingan’ Rina ni laa.” ceritanya dengan nada muram. Keadaan hening daripada perbualan buat seketika.

“You think I’m a freak, don’t you?” tanyanya tiba-tiba. Aku spontan menggelengkan kepala.

“Saya rasa Rina sangat cool dan istimewa. Menakutkan sikit. Tapi sangat istimewa. Seronok betul dapat berjumpa dengan orang istimewa macam Rina ni!” jawabku. Adrina terus menoleh ke arahku. Kemudian kembali memakukan pandangannya ke arah jalan raya sambil tersenyum lebar.

“Arip selalu cakap perkara yang boleh buat orang perempuan jatuh hati pada Arip, tau?” ujarnya tiba-tiba. Tahi hidungku seolah-olah beku mendengarkan ungkapan tersebut.

“Apa pulak! Saya cakap apa yang saya rasa dalam isi hati saya aje!” tingkahku.

“Tu la sebabnya… Arip cakap dari isi hati Arip. Apa yang Arip cakap tu betul-betul tulus dan boleh buat awek terharu, tau?” ujarnya lagi. Alamaaak… aku benci topik-topik sebegini. Resah gelisah ketiak aku dibuatnya! Namun aku mendapat cara untuk mematikan topik tersebut dengan segera dan mengikut piawaianPersatuan Peminum Teh Cina Bukit Mertajam.

“Ye ke? Tapi Shaleen tetap tak mahukan saya.” ujarku. Adrina terus terdiam, seperti yang kujangka. Tapi dah la aku rasa bersalah pulak! Okey! Cepat tukar topik! Tapi ingat… jangan topik romantik atau lucah! Err… kalau lucah sikit tu okeylah!

“Rina ada Sharingan. Saya pulak ada Kage No Hentai.” ujarku tiba-tiba.

“Mm? Kage No Hentai? Hikmat ninja apa tu?” tanya Adrina melayani fantasi bebudakku.

“Hm… Pornographic memory!” jawabku seraya tertawa berdekah-dekah. Adrina seperti biasa terus mendaratkan cubitannya di lenganku.

***************************************************

Sepuluh minit kemudian…

Akhirnya kami tiba ke destinasi rahsia lagi misteri yang Adrina mahu kami pergi. Jam telahpun menunjukkan pukul 7.43 pagi. Aku memandang sekeliling. Ianya seperti sebuah belukar. Namun setelah aku mengamat-amati dengan teliti ternyata ianya sebuah kebun yang dipenuhi dengan pelbagai jenis tanaman pokok buah-buahan dan sayuran. Dan sayup-sayup di hadapan kami tersergam sebuah rumah agam yang agak kontemporari seni binaannya. Ada tak grup nasyid kontemporari tinggal kat situ?

Ada tak grup nasyid kontemporari tinggal kat situ?” Mulutku memaculkan apa yang bermain di fikiran seperti biasa. Malas aku nak marah dengan mulutku ini. Asalkan dia tak mencarut, itupun dikira cukup baik.

“Hm?” tanya Adrina yang nampaknya juga sedang mengelamun.

“Tak ada apa-apa. Just thinking out loud.” maklumku. Gadis tersebut tersenyum.

“Kita dah sampai. Yey!” maklum Adrina. Eleh, sebaik saja memasuki kawasan berpagar tadi aku sudah pun mengetahui akan perihal tersebut.

“Kat mana kita ni?” tanyaku.

“Kita kat rumah arwah atuk Rina.” maklum Adrina. Arwah? Eh, rasa macam nak menyeramkan dirilah pulak! Betui ke ini Adrina ni?

“Kita nak ke rumah tu ke?” tanyaku. harap-harapnya tidak la… Tapi dah pagi terang sebegini takkan hantu ada lagi, ya tak? Tapi kat rumah tu pasti gelap! Alamaaak…

“Taklah. Nenek sekarang ada kat Bandung. Yang ada kat rumah tu cuma orang-orang gaji nenek aje. Rina dah call diorang semalam untuk bagitau kita akan datang ke sini. Minta diorang tolong bukakan pintu pagar.” maklum Adrina lagi.

“Kalau begitu kita nak ke mana sebenarnya ni?” tanyaku dengan nada tidak sabar. Entah apa-apa jawapan yang dia bagitau aku tadi. Macam bukan bagi jawapan aje. Ni kalau ambik SPM Bahasa Melayu sekali lagi ni sohih akan gagal dengan jayanya.

“Ke situ.” jawab Adrina. Aku spontan memandang ke hadapan. Apa taknya, sebelum ni asyik memandang ke arah mukanya yang comel tu.

“Waa…” Ternyata permandangan di hadapanku adalah lebih indah daripada wajah comel Adrina. Kami tiba di sebuah lereng bukit yang amat memukau panorama di sekelilingnya. RAV-4 akhirnya berhenti di situ.

“Jom!” ujar Adrina. Beliau sibuk mengeluarkan barang-barang di dalam kenderaan tersebut. Aku sebagai lelaki gentleman lagi berbudi pekerti serta disanjungi pelbagai kaum termasuk di Sabah dan Sarawak segera menolong beliau. Hmm… Ada tikar… Sahih kami akan berpiknik hari ni.

“Sahih nak berpiknik kat sini, ya?” tanyaku. Adrina tersenyum.

“Surpriseee!!!” teriaknya. Entah apa yang surprise aku pun tahu. Tapi aku sengaja membuat ekspresi terperanjat dengan melompat-lompat ke sana-sini.

“What are you doing?” tanya Adrina.

“Tengah terperanjat beruk ni!” jawabku. Beliau tertawa lantas mencubitku kerana menyindirnya tadi.

***********************************************

Beberapa minit kemudian… (malas nak tengok jam)

“Macam mana?” tanya Adrina yang lebih ralik memerhatikanku menyantap sarapan pagi hasil air tangannya. Keadaan udara pagi yang sungguh nyaman, ditambah pula dengan alam sekeliling yang cantik lagi tidak tercemar dan makan pula masakan yang dibuat oleh seorang gadis jelita. Memang inilah sarapan pagi yang paling best dalam seumur hidupku.

“Boleh la…” jawabku. Saja la tak nak bagi minah tu kembang hidung sebesar Stadium Sarang Burung. Adrina tersenyum.

“Lain kali Rina akan cuba lebih baik lagi. Biar masakan Rina setaraf dengan Chef Wan.” ujarnya dengan penuh bersemangat. Aku tertawa.

“Sebenarnya masakan kau ni dah memang sedap. Sedap daripada masakan mak cik brutal.” maklumku.

“Mak cik brutal?” tanyanya.

“Ha-ah! Mak cik kafe Fakulti Undang-Undang tu la.” jawabku. Adrina tertawa. Suka sangat nampaknya.

“Tak baik, tau?” tegurnya setelah selesai menghabiskan baki tawa.

“Apa pulak! Lu yang gelak sakan macam abang long dubuk Afrika.” kutukku kembali. Adrina kembali tertawa. Kemudian mencebikkan bibir.

“Ah! Lupa sesuatu la!” ujarnya seraya berlari ke arah SUV. Aku hanya memerhatikan sahaja gelagatnya yang membuka kedua-dua pintu RAV-4 dan membuat sesuatu pada dashboard kenderaan tersebut. Seketika kemudian berkumandanglah lagu yang sangat sedap pada telingaku. Sangat cool pulak tu. Aku menghayati setiap bait liriknya.

“When I wake up in the morning love
and the sunlight hurts my eyes

And something without warning love
bears heavy on my mind.
Then I look at you and the world's alright with me
Just one look at you and I know it's gonna be -

A lovely day - lovely day
lovely day
lovely day
lovely day”

“Lagu ni best!” komenku. Adrina mengangguk.

“Penyanyinya Bill Withers. Tajuknya Lovely Day.” maklumnya. Aku tersenyum.

“What’s with the smiling?” tanyanya.

“Saya betul-betul seronok hari ni. Terima kasih.” ujarku. Adrina pula tersenyum.

“Rina nak balas balik pengalaman best ‘tengok wayang’ haritu.” balasnya. Kami sama-sama tertawa. Lirik lagu tersebut mula tiba di bahagian “Then I look at you and the world's alright with me. Just one look at you and I know it's gonna be… A lovely day”

“Lovely day-lovely day-lovely day…” Dan kami berdua seperti tahu-tahu saja untuk bersama-sama menyanyikan korusnya.

Aku sangat gembira dan teruja pada hari ini. Dan aku pasti setiap kali aku juga berasa begitu bila menghabiskan masa bersama Adrina. Tidak perlu control macho. Tak perlu rasa kekok. Nampaknya beliau adalah sahabat baikku yang terbaharu. Aku tahu bahawa kebarangkaliannya aku mungkin akan menghadapi masalah kelak. Namun buat masa ini aku tak peduli. I’m having a lovely day-lovely day-lovely day-lovely day….

- Bersambung. -

10 comments:

Anonymous said...

dey macha, bawak2 link kan member2 punya blog kat sini .. hehehe

Si Nami said...

To serunai faqir : Okay senpai!

Khairul Hafiz alias Serunai Faqir adalah salah seorang penulis ternama yang menghasilkan karya-karya berlandaskan seni silat dan semangat jati diri keMelayuan. Off record, dia juga adalah senpai aku di UKM dulu yang bersama-sama melayani lagu-lagu metal dan komik-komik Marvel. Bang your head!

Anonymous said...

uiii yer ker...agak2 blh tak bergurau eh berguru ngan senpai tu...hehehe.... warghh episode kali ni jiwang tahap dewa dragon ball laa....

Si Nami said...

To reza : Nak berguru dengan mamat tu? No prob. Pergi je lawati blog dia di ruangan "My Geng Bas Sekolah's Sites".

Jiwang? Nampaknya gitu la... Tapi nak tanya kau la... Mana lagi best : Zero Hero ke Emo Hero?

Anonymous said...

dedua ada mmg best..tp kat part 2 nie dah terserlah laaa kejiwangaan nyer berbanding ngan part 1 tgk tajuk pon "emo" hehehehe

QasehNuryz said...

tetiber windu kat shaleen n abe wadi hehe

-qasehnuryz-

Anonymous said...

jiwang tahap dragon ball, reza? tergelak saya..

like it that way, though.. :-)

p.s. whats a senpai? nak tauuu

Anonymous said...

heart.....senpai tu kalau x silap saya ialah senior dlm bahasa jepang...

Anonymous said...

izzit? gitu rupanya..thanks fren :-)

Anonymous said...

Οthег tіmeѕ they visit us in dreams or stoгies in boоks oг aгticles wе read.
<a href="http://javiertrevino.blogspot.ru/2012/03/una-clara-vision-y-mas-de-una-decada.html>This week on Tia and Tamera, Tia has taken on a new adventure; planning a baby shower for Tamera</a>.
The prоcеedіng moԁified vеrsions of the
classic push-uρ will help plumpen уour ѕuppοrting chest muscles
that rest јuѕt abоve your breaѕts.