Monday, June 6, 2011

MetroPolis 2 - Bab 24

MetroPolis Episod 2

Bab 24

Adrenalin

Ketika di usia remaja, Enbi telah diserang oleh sekumpulan samseng di sekolahnya. Puncanya tidaklah diketahui, namun Enbi yang lemah dan kedi sahih bukan tandingan mereka yang seramai sepuluh orang. Mujurlah Catherine datang menyelamatkannya. Namun gadis comel itu ternyata masih bukan tandingan kumpulan samseng yang lebih ramai tersebut biarpun telah mahir dalam seni wushu. Enbi dan Catherine telah mengalami kecederaan yang agak berat sungguhpun gadis itu berjaya melanyak teruk enam orang ahli kumpulan samseng tersebut termasuk ketuanya.

Pada ketika itu Catherine berasa amat lemah dan sedar akan kemampuannya yang tidak seberapa. Beliau sedar bahawa apabila meningkat dewasa kelak, tenaganya pasti tidak akan setanding dengan kudrat lelaki dewasa sungguhpun beliau menjadi pakar di dalam seni wushu. Enbi pasti akan menghadapi musuh-musuh yang jauh lebih hebat dengan sikap angkuh dan mulut lancangnya. Jadi Catherine mesti menjadi lebih hebat dari bakal musuh-musuh Enbi demi untuk melindungi orang yang dicintainya. Catherine mulai mempelajari seni tai-chi yang lebih pasif dan banyak memperalatkan tenaga lawan untuk menentang mereka kembali. Catherine juga telah mengubahsuai jurus-jurus tai-chinya agar menjadi lebih ganas dan mampu membunuh dengan pantas. Pertarungannya dengan Riko adalah bukti kepakarannya dalam seni tai-chi.

Pun begitu, apabila Enbi berjaya menempa banyak kejayaan dan menjadi multi-miliionair dalam usia yang amat muda, Catherine sedar bahawa musuh Enbi juga menjadi semakin ramai dan mungkin ada yang menghantar orang-orang yang professional dan sangat handal untuk membereskannya. Catherine juga sedar bahawa bermungkinan ada musuh Enbi yang jauh lebih handal daripada gadis ayu itu sendiri. Jadi Catherine mulai mengkaji dan mempelajari suatu teknik ciptaannya yang amat hebat tetapi amat merbahaya. Seni tai-chi adalah berkait rapat dengan pengawalan aura dan aliran tenaga dalam tubuh badan. Malah ianya juga mampu memperalatkan beberapa fungsi dalam tubuh yang tak mampu digunakan secara sedar atau sengaja oleh orang biasa. Antaranya ialah kuasa adrenalin.

Adrenalin adalah suatu kuasa yang dicapai secara tidak sengaja melalui ledakan emosi yang hebat seperti panik, marah dan gembira. Terdapat berbagai berita yang menghairankan seperti seorang ahli bomba yang memecut lari dua kali lebih pantas daripada rekod dunia larian pecut demi untuk menyelamatkan diri dari letupan besar. Ada juga dilaporkan seorang ibu yang mengangkat sebuah kereta kebal dengan tangannya sahaja demi untuk menyelamatkan anak kecilnya dari dilenyek oleh jentera berat tersebut. Semuanya ini adalah kuasa adrenalin. Ianya berlaku secara tidak sengaja dan tidak dalam jangkawaktu yang lama. Ini adalah kerana kuasa adrenalin amat memudaratkan tubuh jika berlangsung waktu dalam jangka waktu yang agak lama.

Catherine menyedari akan potensi kuasa adrenalin ini dan risikonya. Namun demi untuk Enbi yang amat dicintainya, beliau sanggup mempelajari cara untuk memperalatkan kuasa yang amat merbahaya itu.

*******************************

“BANG!” Kuasa ledakan sonik dilepaskan oleh Gema serta-merta dielakkan oleh Enbi dengan menukar arah lariannya. Kuasa letupan sonik Gema memang hebat. Malah ia tidak dapat dilihat dengan mata kasar yang mana menjadikannya suatu senjata yang amat merbahaya. Mana-mana musuh yang dilanda dengan tenaga bunyi yang dua kali lebih kuat daripada enjin jet pejuang pasti akan pecah gegndang telinganya. Malah mangsa juga turut mengalami pendarahan di dalam tubuh yang boleh menyebabkan kematian. Bagaimanapun kelemahan senjata sonik tersebut adalah kelajuannya. Ianya amat berkesan bagi serangan jarak dekat dan sederhana kerana kebarangkalian pihak lawan untuk mengelak adalah amat kecil. Namun jarak Gema dan Enbi adalah begitu jauh sekali. Tambahan pula letupan sonik yang amat kuat tersebut mampu didengari oleh Enbi dan sebelum sempat gelombang pembunuh sonik melandainya, Enbi segera menukar arah lariannya. Setakat ini Gema hanya berjaya memecahkan tingkap-tingkap kaca pada puluhan kedai dan merosakkan belasan kereta. Malah orang-orang awam yang tidak bersalah juga turut mengalami kecederaan akibat dihentam gelombang sonik tersebut.

“Jahanam! Alat komunikasiku rosak pula. Pasti sebab kejutan elektrik tadi.” ujar Enbi di dalam hati. Arus elektrik daripada Kilat telah merosakkan kesemua peralatan elektronik di tubuhnya termasuklah kunci kereta. Jadi Enbi terpaksa meneruskan larian ke arah balai MetroPolis yang jaraknya lebih kurang empat kilometer dari panggung wayang. Telinga Enbi segera menangkap bunyi letupan di belakang. Dengan tangkas beliau menukar arah ke kiri pula. Namun sebuah lori yang di parkir di situ meletup dan melayang ke udara. Rupa-rupanya Gema membuat helah dengan menembak ke arah kiri pula dan bukannya ke arah Enbi. Jadi apabila Enbi menukar arah kiri, beliau sebenarnya masuk ke laluan ledakan sonik maut Gema. Mujurlah lori yang diparkir tadi menampan serangan Gema.

“Bodohnya aku! Mujur tak mati.” fikir Enbi. Lori malang tadi terhempas ke bumi dan mengalami kerosakan yang amat teruk. Mata Enbi sempat menangkap sesuatu yang berguna. Beliau bingkas berpatah balik dan mengambil risiko mendekatkan jarak serangan Gema demi mengambil barang tersebut. Bunyi ledakan sekali lagi terhasil dari arah Gema. Enbi tanpa bertangguh terus melompat jauh dari lori tadi. Lori tersebut pula sekali lagi melayang dihentam oleh serangan sonik Gema. Orang ramai telahpun bertempiaran lari menyelamatkan diri.

“Haha! Sudah dapat!” teriak Enbi dengan gembira. Barang yang diambil olehnya tadi adalah sekeping cermin yang sudah pecah. Enbi menggunakan serpihan cermin pandang belakang dari lori malang tadi untuk menjadi mata belakangnya bagi menentukan arah serangan Gema. Satu ledakan kedengaran lagi. Namun Enbi kali ini telah nampak arah tangan Gema. Beliau terus mengekalkan haluan lariannya. Di kanan Enbi kelihatan beberapa buah motorsikal dan orang awam terhumban akibat dilandai oleh gelombang maut sonik tadi.

“Celaka! Dia memang bijak. Lagipun lompatannya tadi amat luar biasa jauhnya. Dia ini bukan sembarangan orang. Tapi mungkin juga oleh sebab adrenalin.” fikir Gema. Perasaan kagum Gema telah menyebabkan jarak di antara Enbi dengannya menjadi semakin jauh.

“Mungkin aku terpaksa menggunakan kuasaku ke tahap maksimum sekarang.” fikirnya lagi.

********************************

Sementara itu keadaan Catherine juga adalah gawat dan mencemaskan. Mana tidaknya; beliau kini diserang secara bertubi-tubi oleh dua orang pendekar bertaraf algojo milik kumpulan Don. Sungguhpun buat masa ini Catherine masih mampu bertahan, namun lambat-laun nyawa beiau pasti akan terancam kerana tenaga serta staminanya semakin merosot. Tambahan pula Enbi ini dikejar oleh algojo Gema yang jauh lebih handal. Catherine perlu segera menamatkan sayembaranya dan menolong Enbi pula.

“Tenagamu semakin merosot. Kau semakin tak mampu untuk menandingi kami berdua. Apakata kau padamkan sahaja semangatmu yang membara itu dan biarkan tubuhmu dihangatkan oleh apiku ini.” sindir Bara dengan senyuman sinis. Kilat juga begitu. Namun mereka masih belum mengambil sebarang tindakan menyerangnya.

“Ahugh!” Catherine tiba-tiba termuntah. Tubuhnya menggeletar. Namun kali ini gadis tersebut tersenyum dengan penuh keyakinan dengan sinar matanya yang tajam tertancap pada musuh-musuhnya.

“Kalau aku tak mampu menandingi kamu berdua, apa yang kamu tunggu lagi?” sindir Catherine pula dengan nada mencabar. Bara termakan dengan provokasi tersebut tatkala airmukanya berubah menjadi merah padam.

“Tunggu Bara!” pekik Kilat. Sudah terlambat tegahannya itu. Bara telahpun menyerbu dengan api yang berkobar-kobar di kedua tangannya. Akan tetapi dengan tidak semena-mena Catherine telahpun berada di hadapannya.

“Ap-“ Belumpun sempat Bara menghabiskan perkataan yang menggambarkan perasaan terperanjatnya, peninju Catherine telahpun singgah di bahagian jantungnya. Tumbukan tersebut tidak menggambarkan langsung teknik seni tai-chi kerana ianya amat keras dan jitu namun penuh dengan kuasa. Bara tercampak jauh ke belakang sebelum tubuhnya dihentikan oleh sebuah motolori yang diparkir hampir 70 meter dari tempat beliau ditumbuk tadi.

“Ngah!” jerit Kilat. Bara tidak sempat mengaktifkan perisai kuasanya. Pasti beliau mengalami kecederaan yang berat sungguhpun tubuhnya telah terbiasa dengan pukulan serta hentaman.

“Aduh!” rintih Bara kesakitan. Namun tiba-tiba sahaja Catherine telahpun berada di depan mata dengan tangan kanan yang menggenggam kejap.

“ADIK!” pekik Kilat sekuat-kuat hati.

“ARGHH!” jerit Catherine seraya menghunjamkan peninjunya di bahagian muka Bara yang dilindungi topi keledar. Motolori tempat Bara bersandar remuk-redam dengan bunyi ledakan yang amat kuat seolah-olah dilanggar oleh sebuah treler. Tubuh Bara terperosok jauh ke dalam remukan motolori tadi. Kilat yang kini diselaputi dengan arus elektrik di sekeliling tubuhnya menyerbu ke arah Catherine. Namun secepat kilat Catherine telahpun menyerbu dan menghampirinya. Naluri pendekar membuatkan Kilat spontan mengangkat kedua belah tangan untuk melindungi mukanya. Tindakannya itu adalah wajar kerana sepakan kanan Catherine yang amat kencang hinggap di kedua lengan Kilat. Kilat yang dianggap terhandal di antara Algojo Tiga Elemen juga turut terhumban jauh ke belakang.

“Mustahil! Perempuan itu sangat pantas dan luar biasa kekuatannya.” fikir Kilat dalam hati tatkala terguling-guling tubuhnya di atas tar jalanraya. Mujurlah perisai elektrik yang meliputi tubuhnya mampu mengelakkan beliau mengalami kecederaan. Kilat bingkas bangun untuk menghadapi serangan seterusnya. Beliau baharu perasan bahawa kedua tangannya berasa kebas dan menggeletar.

“Dahsyat benar kekuatan perempuan ini. Sungguhpun tubuhku dilindungi perisai elektrik, kedua tanganku tetap mengalami kecederaan otot akibat sepakannya.” ujar Kilat di dalam hati. Matanya tajam mengawasi Catherine yang kini berdiri di hadapannya. Sepatu dan kaki seluar di bahagian kanannya telah menjadi cabik-cabik dan hitam. Ternyata perisai elektrik Kilat turut mencederakan gadis tersebut serta membakar pakaiannya.

“Apa yang telah berlaku? Tadi seni mempertahankan dirinya lembut dan sistematik. Sekarang ianya menjadi ganas, keras dan liar.” fikir Kilat. Beliau memerhatikan Catherine. Gadis tersebut ternyata berubah pada riak wajahnya. Urat-urat jelas timbul di dahi. Mukanya merah menyala manakala air liur menjelejeh keluar dari mulutnya yang mencungap-cungap.

“Dia bukannya penat. Tetapi semacam menahan kesakitan. Pasti perempuan ini entah bagaimana berjaya memaksa seluruh tubuhnya mengeluarkan tenaga serta kuasa yang amat luarbiasa. Kalau begitu aku pasti akan nahas nanti.” fikir Kilat. Beliau serta-merta menekan butang pada kepala talipinggangnya. Arus elektrik di tubuh Kilat menjadi semakin ganas dan bergerutup dengan bunyi yang menakutkan. Kawasan persekitaran sayembara mereka menjadi semakin terang-benderang.

“Ini adalah perisai elektrikku pada tahap maksimum. Walau sebuah treler dengan kelajuan seratus kilometer sejam sekalipun tidak akan dapat menembusi dan mengapa-apakanku. Kuasa dan tenaga elektrikku boleh bertahan dalam keadaan sebegini sehingga esok pagi. Namun nampaknya kuasa mendadak tubuhmu hanya dapat bertahan mungkin beberapa saat lagi sahaja. Tubuhmu akan rosak sama-sekali dan aku akan membakarnya untuk menamatkan penderitaanmu.” teriak Kilat untuk mengatasi bunyi perisai elektriknya. Catherine tersenyum. Kemudian tertawa kecil.

“Apa yang lucu?” tanya Kilat dengan suara yang kuat.

“Aku menjadi kuat sebegini kerana cinta. Mungkin kuasa cinta juga akan membuatku mampu bertahan hingga esok petang. Kuasa perisai elektrik kau mungkin akan habis dulu. Maka mungkin kau yang akan mati dulu.” teriak Catherine pula. Namun tiba-tiba beliau jatuh berteleku.

“Ahugh! Ahugh!” Kali ini Catherine memuntahkan darah pula. Berbuku-buku darahnya dimuntahkan di atas jalanraya. Ternyata tubuhnya telah dipaksa melampaui batasan. Kilat ketawa terbahak-bahak.

“Kuasa cinta? Mengarut saja! Kau memang bodoh. Percaya benar dengan kua-“ Belum sempat Kilat menghabiskan bait-bait penghinaannya, peninju Catherine telahpun singgah di mukanya yang dilindungi oleh topi keledar khas. Namun topi keledar tersebut tidak mampu menahan kuasa tumbukan Catherine yang jauh lebih berkuasa dari sebuah treler dengan kelajuan seratus kilometer sejam. Topi keledar tersebut pecah dan buku lima Catherine berjaya menyentuh kulit muka Kilat.

“Gila!” Itu sahaja yang terdetak di fikiran Kilat tatkala tengkorak mukanya dikeronyok oleh peninju lawan. Tubuhnya yang masih diselaputi perisai elektrik berkuasa maksimum melayang ke belakang bagaikan layang-layang yang terputus talinya. Akhirnya tubuh Kilat melanggari sebuah restoran pizza yang semenjak tadi telah dikosongkan. Premises tersebut serta-merta meledak dengan bunyi letupan yang amat kuat hingga menggegarkan bumi.

*********************************

Sementara itu di Restoram Nur Baroqah...

“Apakah itu?” tanya Ghanshamdass dengan nada cemas. Bunyi letupan tersebut turut di rasai di tempat mereka. Air muka Remy berubah serta-merta. Perasaan yang kurang enak terdetak di hatinya.

“Remy, kau bayar dahulu. Aku mahu pergi menyiasat.” pinta Ghanshamdass. Terawez juga turut bingkas bangun mengekorinya. Remy termangu-mangu seketika. Beliau kemudian menyeluk poket dan mengeluarkan dompetnya.

“Adik!” seru Remy kepada salah seorang pelayan restoran tersebut. Apabila pelayan tersebut memandang ke arahnya, Remy melambai-lambaikan wang seratus ringgit dan meletakkannya di atas meja makan. Beliau kemudian bergegas keluar menyertai rakan-rakannya.

************************************

Enbi menghentikan langkah larian. Begitu juga dengan Gema. Kedua-dua mereka menoleh ke belakang. Letupan tadi benar-benar kuat sehingga seluruh kawasan tersebut bergegar.

“Abang long...” Hati Gema tiba-tiba menjadi cemas.

“Cat...” Perasaan bimbang mula menyerbu di sanubari Enbi. Tubuh Gema tiba-tiba meledak dengan dentuman yang memekakkan. Apabila Enbi meleraikan pekupan kedua tangan di telinga dan membuka mata, tubuh Gema tidak lagi kelihatan.

“Apa dah jadi? Teknik apa yang dia pakai tadi?” Bertalu-talu pertanyaan terlakar di otak Enbi. Namun beliau turut berpatah balik ke arah matlamat Gema. Ke arah lokasi pertarungan di antara Catherine dan Kilat serta Bara.

***********************************

Sementara itu Catherine tegak berdiri menghadap restoran pizza yang terletak hampir seratus meter daripadanya. Sayembara di antara beliau dan Kilat serta Bara kini telahpun berakhir. Pemenangnya gagah berdiri di lokasi yang kini hampir menjadi padang jarak padang terkukur. Nasib pihak yang mengalami kekalahan pula tidak ketahui entah hidup atau mati mereka. Namun tidak semestinya si pemenang dapat menikmati kemenangannya dengan sepuas hati. Darah tidak berhenti mengalir turun dari mulut, hidung, telinga dan mata Catherine. Gadis ayu ini telah memanipulasikan kuasa adrenalin pada tahap maksimum dalam jangkamasa yang terlalu lama sehingga mengalami kecederaan yang amat berat di dalam tubuhnya. Tambahan pula renjatan elektrik bervoltan tinggi dari perisai tenaga Kilat semakin membuatkan tubuhnya menjadi parah. Tubuh Catherine berasap. Rambutnya hampir lapan puluh peratus terbakar hangus. Pakaiannya turut terbakar dan melekat di seluruh kulit Catherine. Yang paling teruk adalah tangan kanannya yang menghancurkan muka Kilat tadi. Keseluruhannya rentung dan berasap. Malah ianya turut kudung di takat pergelangan tangan. Peninju Catherine turut hancur dimamah perisai arus elektrik Kilat sebagai galang ganti menghancurkan muka lawan. Namun itu semua tidak penting. Yang penting ialah kedua lawannya tadi tidak akan dapat mengapa-apakan lelaki yang dicintainya. Yang lain terserahlah kepada Enbi sendiri.

“Enbi...” Tiba-tiba air mata Catherine mengalir membasahi kedua pipi. Baharu sahaja tadi mereka keluar menonton wayang bersama. Baharu sahaja tadi mereka bergurau senda dan ketawa mesra bersama. Baharu sahaja tadi Enbi meluahkan isi hatinya kepada Catherine. Sungguhpun tidak sempat diungkapkan, namun Catherine tahu bahawa Enbi kini menyayanginya lebih dari seorang sahabat. Gadis ayu tersebut dapat membayangkan saat-saat manis dan bahagia yang bakal mereka tempuhi bersama selepas ini. Namun nampaknya hanyalah impian yang tidak akan menjadi kenyataan. Beliau berasa amat kesal kerana tidak lagi dapat melindungi serta menjaga makan minum Enbi yang amat dicintainya selepas ini.

“Enbi..” ucap Catherine dengan perlahan sebelum tersungkur menyembah bumi.

- Bersambung -

No comments: