Wednesday, July 1, 2009

Emo Hero Bab 47

Emo Hero Bab 47



Tiga tahun kemudian…

Sudah hampir tiga tahun berlalu semenjak pemergian Adrina ke Milan, Itali. Sungguhpun kami telah menyedari tentang perasaan masing-masing, namun akhirnya Adrina tetap pergi jua. Malah kami sama-sama berjanji bahawa andai kata jodoh kami memang ditakdirkan, maka ianya memang sudah ditakdirkan. Namun sekiranya kami membawa haluan cinta masing-masing, maka tiada apa lagi yang perlu dikesalkan.

Kini telah hampir setahun aku menamatkan pengajianku dalam bidang perundangan. Aku telah diterima untuk bekerja di sebuah syarikat antarabangsa bernama Rochester Inc sebagai penasihat undang-undang dan korporat. Sungguhupun masih baharu di sana, di atas komitmen serta kerajinanku, aku telah mendapat kepercayaan syarikat untuk menguruskan beberapa projek mereka di Amerika, India, Dubai dan China. Tidak perlu aku mengipas punggung sesiapa untuk berada di mercu tersebut. Malah aku baharu sahaja pulang dari Bhutan baharu-baharu ini untuk meneroka pasaran di sana bersama majikanku, encik Hickling.

Taraf penghidupan keluargaku kini telah berubah dengan pencapaianku sekarang. Ibu bapaku kini boleh hidup senang-lenang dengan hanya wang pemberianku bulananku. Namun mereka masih menerima wang pemberian daripada anak-anak yang lain sungguhpun tidak perlu berbuat demikian. Malah kedua ibu bapaku langsung enggan mendedahkan berapa jumlah yang kuberikan setiap bulan kepada adik-beradikku. Bapaku juga telah mengingatkanku agar jangan memberitahu jumlah wang pemberianku kepada adik- beradik yang lain demi menjaga hati mereka. Nasihatnya itu kuterima dengan sepenuh hati. Tambahan pula masa itu beliau sedang memegang sebilah golok untuk menebang pokok pisang.

Kereta Honda Civic yang kupandu kini telahpun tiba di perkarangan Ibu Pejabat Daerah Dang Wangi Kuala Lumpur. Kelihatan Wadi yang segak memakai uniform sedang menungguku di kawasan pintu pagar. Jadi tidak perlu aku meminta pas pelawat serta melalui proses yang menrenyahkan untuk masuk mencarinya. Wadi telah memohon jawatan sebagai pegawai polis sebaik sahaja selepas konvokesyen kami. Dengan fizikalnya yang tegap dan tinggi, maka tentu sahaja beliau akan diterima masuk. Kini Wadi baharu sahaja menamatkan latihan pegawainya di PULAPOL dan dilantik menjadi seorang Inspektor Pelatih. Beliau telah ditempatkan sebagai pegawai penyiasat jenayah daerah. Bersama-sama beliau ialah rakan baharu kami merangkap senior Wadi iaitu Cif Inspekor Nor Azlan.

“Deyyy… Inspektor Sahaab!” teriakku setelah menurunkan tingkap kereta. Mereka berdua tertawa. Aku segera keluar dari keretaku dan bersalaman dengan mereka.

“Nak pi mana pulak ni dengan Wadi?” tanya Cif Inspektor Nor Azlan dalam loghat Nibong Tebalnya. Menurut Wadi, mereka memanggilnya dengan gelaran ‘Gunda’ sahaja.

“Airport, tuan. Member lama kami nak datang dari Milan.” maklumku. Setelah berbual-bual ringan, aku dan Wadi meminta diri untuk mencari Nizam pula.

“Nizam tak ada kat ofis ke?” tanya Wadi setelah beberapa meter keretaku bergerak meninggalkan pejabatnya. Aku menggeleng.

“Habis tu dia kat mana?” tanya Wadi pula. Sekali lagi aku menggeleng.

“Aku dah telefon. Tapi tak dapat. Entah ke mana perginya!” omelku.

“Tak telefon tunangnya?” tanya Wadi pula.

“Depa dua ekor tu serupa aje la.” jawabku. Aku juga telah cuba untuk menghubungi tunang Nizam namun gagal. Oh ya! Terlupa aku nak memberitahu kalian bahawa Nazirun Nizam akhirnya telah menemui cintanya yang sejati. Beliau yang kini masih dilamun asmara baharu sahaja melangsungkan majlis pertunangan dengan cinta sejatinya itu.

Nizam tidak terus bekerja dengan bapanya selepas menamatkan pengajian. Beliau terus menyertai sebuah firma yang agak kecil di Kuala Lumpur untuk membuat chambering dan selepas itu menjadi peguambela dan peguamcara di situ. Sesekali bapanya datang dari Sarawak untuk memujuknya agar menyertai syarikat keluarga namun Nizam tetap menolak dengan alasan masih mahu menimba pengalaman di bidang undang-undang. Beliau hanya bersetuju untuk bekerja dengan bapanya setelah berasakan cukup ilmu perundangan di dada.

Keputusan Nizam itulah yang akhirnya menemukan dirinya dengan cintanya yang sejati. Sungguhpun Nizam bergaji kecil, namun tunangnya itu tetap menerima beliau seadanya tanpa mengira paras rupa ataupun harta. Aku percaya gadis tersebut mencintainya dengan tulus. Aku berani menjamin dengan nyawaku.

Aku begitu bersyukur akhirnya Nizam mendapat secebis kebahagiaan di dalam kehidupannya yang selama ini bercelaru. Namun aku juga berasa sedih kerana Wadi pula baharu sahaja putus tunang dengan Norazwa. Puncanya adalah kerana Wawa telah ditangkap berkhalwat dengan suami orang. Ketika ditemui, tunang Wadi yang berada di atas katil hotel hanya mampu menutup tubuhnya yang tanpa seurat benang itu dengan sebiji bantal sahaja.

“Kau macam mana?” tanyaku setelah agak lama kami berdiam diri.

“Maksud kau, sama ada aku dah pulih daripada hal putus tunangku?” tanya Wadi kembali.

“Ha ah.” jawabku mengiyakannya. Tiba-tiba Wadi mengunjukkan telefon selularnya kepadaku. Badigol budak ni!

“Woi! Aku tengah memandulah, bodoh!” bentakku.

“Alaa… Tengok saja la. Sekejap saja.” pinta Wadi. Aku mengerling sebentar ke arah skrin telefonnya.

“Tengok apa? Skrin kau gelap aje, samdol!” omelku.

“Ah! Kau lambat sangat tengok! Ha! tengok sekali lagi.” pinta Wadi. Aku sekali lagi mengerling ke arah skrin telefonnya. Terpampang gambar seorang gadis yang manis bertudung di skrin telefonnya.

“Wuih! Awek mana tu? Lawanya..” komenku.

“Budak ni sama latihan dengan aku kat PULAPOL. Tuan Gunda yang rekemen dia kat aku. Sekarang dah lekat, beb!” maklum Wadi dengan rasa teruja. Kami tertawa.

“Syukurlah kau pun dah okey!” ujarku. Aku terperasankan yang Wadi mengangguk.

“Kita ni nak ke mana?” tanya Wadi.

“Balik sekejap ke rumah aku untuk bersalin baju la. Takkan nak pakai baju ofis pergi ke airport. Macam bodoh aje rupanya!” jawabku. Wadi tertawa.

“Bos kau bagi cuti ke?” tanyanya pula. Aku menggeleng.

“Aku kan baru balik dari Bhutan? Aku memang tengah bercuti. Cuma aku terpaksa datang hari ni sebab ada hal sikit.” jawabku.

“Aii… Patut la bos kau sayang sangat kat kau.” komen Wadi.

“Bukan macam kau. Asyik tidur semedang. Sekarang ni dah jadi IO (pegawai penyiasat) pun asyik tidur aje.” kutukku seraya tertawa.

“Aku penat-penat puji kau tapi kau kutuk aku pulak. Celaka betullah!” omel Wadi dengan nada geram lantas menyiku bahuku. Tawaku semakin lantang. Nampaknya ikatan persahabatan kami masih tidak berubah walaupun membawa haluan masing-masing. Malah perangai kebudak-budakan kami juga masih tidak berubah. Akhirnya kami tiba di sebuah apartmen mewah yang baharu sahaja enam bulan kusewa. Ketika baharu putus tunang dahulu, Wadi saban hari asyik menghabiskan masa bermurungnya di apartmenku ini.

“Kenapa kau tak nak beli apartmen ini? It’s really cosy and within the range of your status.” komen Wadi tatkala kami menaiki lif untuk ke tingkat empat.

“Aku ni berjiwa orang kampung. Tetap nak rumah yang ada tanah juga.” jawabku.

“Hui.. Rumah yang ada tanah kat KL ni mahal gila, tau?” komen Wadi.

“Aku tengah kumpul duit la sekarang untuk bayar deposit nanti. Kalau ada rezeki aku terus beli cash aje.” maklumku. Terbeliak mata Wadi mendengarnya.

“Wuii… Aku tau la gaji kau banyak daripada kami. Tapi cara kau cakap ni macam gaji kau dua puluh ribu sebulan aje.” komen Wadi. Aku tersenyum seraya memandangnya.

“Tambah lima ribu lagi.” balasku. Mata Wadi kembali terbeliak.

“Baru setahun kerja dah dapat dua puluh lima ribu ringgit sebulan? Gila babi kau ni, Rip!” teriak Wadi dengan perasaan teruja. Aku membuat isyarat agar beliau memperlahankan suaranya.

“Syarikat aku kan dari UK? Jadi mereka bayar gaji aku ikut pound sterling. Kalau ikut matawang mereka, gaji aku cuma dalam tiga ribu tujuh ratus lebih pound sterling. Bos aku kata eksekutif macam aku kat negara lain gajinya lagi tinggi daripada aku. Jadi dia nak hubungi HQ untuk minta gaji aku disemak semula sebab rendah sangat.” maklumku. Kami terus melangkah keluar sebaik sahaja pintu lif terbuka.

“Memang baik betullah rezeki engkau ni. Tentu keluarga kau amat berbangga dengan kau sekarang, Rip.” komen Wadi. Kami beriringan melangkah ke arah apartment sewaku yang bernombor 11-4-35 itu. Aku tersenyum mendengarkan kata-kata Wadi tersebut.

“Kalau abang long aku masih hidup, tentu dia juga amat berbangga denganku.” ujarku dengan nada perlahan. Wadi menepuk-nepuk bahuku. Akhirnya kami tiba di hadapan pintu apartmentku. Aku terus membuka kunci pintu jeriji besi yang menjadi pelindung utama pintu asal tanpa bertangguh. Namun sebaik sahaja aku mahu memegang tombol pintu, tiba-tiba pintu yang diperbuat dari kayu cengal tersebut terbuka. Muncullah kelibat Shaleen bersama seorang kanak-kanak perempuan yang berusia setahun lebih. Shaleen memandangku dengan wajah ceria.

“Hi, honey! Welcome home!” ucapnya.


- Bersambung -

5 comments:

jejaka kacak said...

spender betul cerita...ehhh..suspen crita ni..shaleen gak yg dapat...andriana tu bro nami simpan tuk sapa???

reza said...

shaleen? honey? budak berusia setahun? adriana? kuang kuang kuang.....

mir said...

woit..saspen aaa...(tak saba nunggu finale nie).

Anonymous said...

haih den tak suko botul

Inside My Head said...

humangai, pejam celik pejam celik dah 3 tahun aku folo citer ni