Wednesday, December 17, 2008

Emo Hero Bab 30

Emo Hero Bab 30



Apa kejadahnya makan roti aje ni… Perut aku ni biasanya memproses nasik jadi bahan kumbahan. Inikan alih-alihnya nak proses roti pulak. Namanya pun udah la pelik-pelik. Pan Au Crust. Macam bunyi mencarut aje… Mujur la intinya ada yang pedas-pedas. Sedang aku melahap dengan iltizamnya, baharulah aku perasan bahawa dua bijik mata comel Shaleen sedang menatapku. Aku tersenyum. Amoi tersebut turut tersenyum.

“You don’t like eating here, yes?” tanyanya.

“Perut aku ni perut kampung. Nak makan nasik jugak. Itu sebabnya aku tak boleh pergi belajar kat oversea.” jawabku secara kiasan yang mengiyakan pertanyaan tersebut. Siap dengan alasan lisan lagi tu! Sebenarnya otak aku ni jenis bengap. Itu sebabnya keputusan SPM aku hanya layak untuk universiti tempatan aje. Kalau tak memang teringin nak belajar kat oversea. Boleh la setiap malam pergi kelab tarian bogel! Hahahaha!!!

“Kalau sebegitu rupanya, marilah kita mencari-cari restoran makan orang Melayu selepas ini.” saran Shaleen. Aku tertawa kecil.

“Ha! Apa pula gerangan halnya?” tanya Shaleen. Amboi mak! Hebatnya tatabahasa! Berpotensi untuk jadi jurubuhasa Adolf Hitler ni!

“Leen kata ‘restoran makan orang Melayu’. Mampus laaa aku nak pergi ke sana!” maklumku seraya tertawa. Shaleen turut tertawa. Jari-jemarinya segera dihalakan ke arahku. Nak mencubit aku la tu. Dah ikut perangai Adrina la-

Adrina… Tiba-tiba wajah sahabat baikku itu muncul di fikiran. Dia masih diboikot oleh bebudak batch kami. Tentu dia keseorangan sekarang. Selalunya ada la aku di sisi untuk mengisi cepu keceriaan hatinya. Kesian dia…

“Adeh!” Lamunanku dimatikan dengan perasaan pedih di lengan kananku. Sahih cubitan Shaleen telah menemukan mangsanya. Aku kembali membalas dengan menangkap tangan nakalnya itu.

“Aku kokak kang tangan ni!” ugutku. Shaleen tertawa.

“Kokak?” tanyanya pula.

“Kokak tu maknanya gigit la!” maklumku.

“Kalau Arip kokak tangan Leen, Leen akan kokak kepala Arip, tau?” ugutnya pula. Aku tertawa lantas melepaskan tangannya. Shaleen segera menarik tangannya itu dan kemudian menjelirkan lidah kepadaku.

“Cantik bebeno le rupanya tu. Macam opah ular Anaconda!” kutukku. Shaleen yang berasa bengang dengan usikanku bingkas bangun. Sahih nak mendebik aku la tu! Dan buat seketika meja kami menjadi kecoh. Namun tiba-tiba keceriaan TV3 tersebut terbantut tatkala telingaku menangkap nada deringan telefon selularnya. Shaleen segera melihat empunya si pemanggil pada skrin telefonnya. Jelas pada pandanganku air mukanya yang berubah secara tiba-tiba.

”It’s me. Hm. Hm. I’m with someone right now. Why do you wanna know? Since when you’re becoming a busybody?” Secara beransur-ansur suara Shaleen menjadi keras.

“Well, since when do you give a fuckin’ damn about my whereabouts? I don’t give a damn about what you think. It’s my fuckin’ life and hence it’s none of your fuckin’ business. So, chill… and fuck-off!” Rasa nak tergeliat femur left metatharsal aku melihatkan sikap kasar 18SG amoi di hadapanku ini. Nampaknya betul-betul kalah mi kari berapi kali ni! Buat seketika kami mendiamkan diri apabila Shaleen menutup suis telefonnya.

”Are you okay?” tanyanya tiba-tiba.

“Aku la yang patut tanya begitu. Tapi tak berani. Kang aku takut tak pasal-pasal kena maki dengan kau pulak.” jawabku dengan panjang lebar. Shaleen tertawa.

”Leen okey. Leen marah orang lain, takkan nak lepas marahan Leen ke Arif.” ujarnya seolah-olah memujukku. Eleh... dulu aku kena maki pasal tanya personal life dia kat kafeteria tu dia tak ingat ke? Hmh! Amoi mudah lupa!

”Ini la pertama kali aku tengok kau betul-betul sangat marah. Siapa tu? Boyfriend lama, ya?” tanyaku. Shaleen menggelengkan kepala.

”That’s my father.” jawabnya pendek. Namun jelas rasa pedih tersulam pada jawapannya itu.

“Oro?” Dah. Aku tak mau tanya lagi!

************************************************************************


”Betul-betul ke Arip kekeyagan dengan henya makan roti?” tanya Shaleen. Kami baharu sahaja keluar dari Delifarnce setelah melepak di sana selama berjam-jam sambil melahap roti. Aku mengangguk.

”KEKENYANGAN la, sayang.” balasku memperbetulkan nahunya.

”Ke-ke..” ujar Shaleen yang sedang cuba untuk menyebut dengan betul.

”Nyaa... ngan!” ujarku pula untuk mengajarnya.

”Nyaaaaaaaa... NGAN! Ke-ke.. nyaaaaa... NGAN!” ujar Shaleen.

”Betul! Pandai!” pujiku.

”Cakap lee ’pandai, sayang’ macam tadi.” sindir Shaleen.

”Ewah... pandai perli aku pulak tuuuk!” komenku. Shaleen tertawa. Tapi aku sebenarnya berasa malu pulak diperli dengan sebegitu rupa.

“Eh, amoi! Kita singgah ke masjid atau surau kejap. Saya kena solat.” maklumku tatkala tiba di keretanya. Shaleen menaikkan kedua keningnya.

“Soldad?” tanya Shaleen.

“Solat. Pray.” jawabku.

“Ooo… Kenapa tak gelarkan sembahyang?” tanyanya lagi.

“Sembahyang tu sebenarnya dari perkataan ‘Sembah Hyiang’. Kalau tak silap aku itu dewa orang Cina. Jadi tak proper la…” maklumku.

“Oh? Leen tak tahu-menahu berkenaan hal itu tersebut.” ujar Shaleen. Aku rasa nak tergelak. Kadang-kadang si amoi ni dahsyat sangat bahasanya. Tapi selalunya terpelecok Mak Limah melatah-latah.

“Pious! Arip is a pious person.” ujarnya lagi.

“Huh? Apa maknanya tu?” tanyaku.

“Aaa… Maknanya Arip orang baik-baik. Al-al-al… alen!” maklum Shaleen.

“Ooo… Alim! Taklah! Kalau saya alim tentu saya tak kiss Leen tadi. Tapi solat tu wajib bagi orang Islam. Kalau tak buat hidup saya rasa macam ada kekosongan aje.” maklumku.

“What’s the meaning of ‘hidup konsonan?’ just now?” tanya Shaleen.

“Kekosongan la… Maknanya hidup macam tak ada makna. Tak bersemangat nak hidup. Walaupun cukup serba-serbi tapi hati rasa tak puas.” jawabku.

“I know that feeling. Itu sebab Leen buat nianya pada orang-orang lelaki dulu. Sebab Leen rasa hidup tak ada makna. Selalu fikir nak bunuh diri.” maklumnya. Terbeliak mataku mendengarkan pernyataannya. Gamaknya muka aku macam sumpah-sumpah dalam iklan kerepek kentang Jack and Jill sekarang.

“Leen… Bunuh diri tu berdosa, tau?” ujarku.

“Heh! Leen free-thinker la. I believe that when people die, they won’t go to heaven nor hell. They just… disappear. Be a dirt. Be a part of this ecosystem in this world.” ujar Shaleen.

“Kau sampai sekarang masih rasa nak bunuh diri ke?” tanyaku dengan nada yang agak tertekan. Yalah, dah le lawa. Kalau mati nanti rugi besar, tau? Aku la yang rugi!

“Everyday… Sekarang saja Leen tak fikir nak bunuh diri. Tau tak kenapa?” tanyanya. Aku menggelengkan kepala. Kalau aku jawab pun nanti bukannya dapat A dalam ujian lisan Bahasa Melayu.

“Sebab Leen sekarang rasa happy. Happy sebab Leen bersama manusia yang Leen suka.” jawabnya dengan senyuman melirik. Eleh, saja nak usik perasaan aku la tu! Aku kukur nyor kang baru tau! Yalah, bila aku kukur nyor tentu dia kecewa sebab macam aku tak pedulikan usikannya itu, faham? Huu… ganasnya…

“Leen, betul ke Leen tak sayang nyawa Leen sendiri?” tanyaku. Shaleen mengangguk. Comelnya rupa dia mengangguk. Sayangnya kalau leher yang mampu mengangguk dengan comel tersebut terjerut dengan tali gantung.

“Leen tak peduli langsung dengan nyawa Leen?” tanyaku. Sekali lagi Shaleen mengangguk. Minah ni… aku ingatkan Adrina aje yang skru kepala dah loose. rupanya dia ni lagi banyak skru yang hilang!

‘Hmh!” Itu saja yang terpacul dari mulutku setakat ini. Lebih kurang macam Uchiha Sasuke la bila buat bunyi macam tu. Shaleen membuat ekspresi muka ingin tahu mengapa aku berbuat begitu.

“Kalau kau tak sayangkan nyawa kau, kau bagi aje nyawa kau tu kat aku untuk aku pegang.” saranku tiba-tiba.

“Bagi Arip pegang nyawa Leen?” tanya Shaleen. Aku mengangguk. Rasanya tak comel langsung anggukanku itu!

“Kalau Leen bagi kat saya, saya yang jaga nyawa Leen tu. Jadi Leen tak berhak untuk buang nyawa Leen tak tentu hala lagi. Macam mana? Setuju?” saranku. Shaleen terpaku mendengarkan kata-kataku.

“Why would you want me to do that?” tanyanya.

“Sebab saya tak mahu tengok orang yang saya sayangi sia-siakan nyawanya macam itu aje.” jawabku. Shaleen bungkam. Agak lama kami dalam dalam keadaan mendiamkan diri. Akhirnya Shaleen memberhentikan keretanya di hadapan sebuah surau. Aku segera keluar dari keretanya.

“Tunggu kejap, ya? Kunci pintu, tau?” ujarku. Shaleen mengangguk. Aku segera melangkah pantas ke arah surau. Aku enggan melengahkan lagi masa. Namun semasa solat, tak la aku bullet train-kan pergerakan solatku. Setelah beberapa minit kemudian aku kembali masuk ke dalam kereta Shaleen yang sedia menunggu.

“Sorry, ya sebab lama menunggu.” pohonku. Shaleen menggelengkan kepala tanda tidak mengapa.

“Arif…”

“Hm. Ada apa, Leen?”

“Arif… Leen setuju bagi Arif pegang nyawa Leen!”

- Bersambung -

Nota Kaki :

Terlebih dahulu saya memohon maaf kerana lewat menghantar entry untuk kali ini. Satu sebabnya adalah kerana saya terlalu sibuk. Yalah... bila dekat akhir tahun ni sibuk la nak uruskan hal memperbaharui lesen peguam saya. Yang kedua ialah saya terlalu banyak out-station sampai jatuh sakit. Jadi tak ada mood nak buat cerita ni. Yang ketiga ialah, saya beberapa kali menukar cerita ni sebab rasa tak best. Saya sebenarnya tiada perancangan akan halatujunya selepas ini. Saya tau secara kasarnya apa nak ditulis dan cara ia berakhir, tapi along the way saya reka saja sesedap rasa.

Baharu-baharu ni saya menangis bila membaca berita seorang bayi lelaki yang baru dilahirkan telah disumbatkan oleh ibunya di dalam lubang tandas. Bayi yang lebam biru kerana kesejukan itu masa dtemui sedang menghisap ibu jarinya dek kelaparan yang amat sangat. Itulah dia 'kasih sayang ibu yang membawa ke syurga'. Selama hidup di dunia ini akhirnya saya dapat merumuskan sesuatu. Kasih sayang yang abadi hanyalah di antara Allah terhadap hambaNya. Yang lain tu jangan cakaplah... Mungkin ada kaum hawa yang mengatakan bahawa kaum lelaki juga patut dipersalahkan dalam kes tersebut. Tetapi cuba fikirkan... siapa yang menyumbat bayi yang tak berdosa tersebut ke dalam lubang tandas? Ada banyak lagi cara untuk menguruskan bayi tersebut agar beliau tidak dizalimi. Jadi dalam hal ini, bagi saya si ibu tersebut adalah seorang yang amat kejam serta berdosa besar terhadap bayinya... dan lelaki yang membuntingkannya hanya berdosa besar kerana berzina sahaja.

3 comments:

Khar said...

wei ... aku dah baca manuskrip hang tu (hantu!) - tajuk novel ko kena ubah ... hehehe ... aku baru bgtau dia tadik ..

sf

Si Nami said...

Wei balik... Memula sekali : Terima kasih. Lepas tu : Nak ubah tajuk? Jadi apa, ya? Harapnya jangan buat perut aku geli la... macam "Wira Cinta" contohnya! Wuueeek!

Anonymous said...

nk komen sket nota kaki pasal bayi yg kesian tue.. erm..kdg2 kesian jdi pompuan..pompuan yg kurang cerdik sbb bgi body kt llki yg manis mulut mula2 berkasih tp .. bla da bunting lelaki lari.. pompuan tngung sorang.. jdi yg kurang cerdik 2.. trus pk jln singkat buang bayi dlm toilet , sungai n seangkatannya.. kdg2 ak pk naper la x tinggal depan mana2 tmpat yg selamat cam rumah kebajikan ker.. rmh org ker.. msjid ker.. hahhah.. (ngajar bnda jahat plak ak nie)...then, llki plak.. korang nie sedap sesorang la ek.. cri mangsa lain.. tp, kkdg ak pk.. sbb 2 prmpuan perlukn llki.. llki yg perlu membetulkn rusuk yg bengkok (wanita)... waktu prmpuan tu wat bnda2 2.. dia pendek akal..klu ada llki yg tlg betulkn dia time 2 msti baby yg x bdosa mati d bunuh..(ayat kejam sket)..erm, x nk salahkn laki atau pompuan sbb masing2 menyumbang kpd berlakunya perkara d atas.. moral of d story... wei pompuan jgn la bgi body kau kt llki yg bukan suami..selamat dunia akhirat..