Sunday, November 9, 2008

Emo Hero Bab 27

Emo Hero Bab 27



Sabtu. Malam. Lokasi : Savoire-Faire. Waktu : Aku tak nampak. Gelap sangat!

“WOOO!!! Bunk Face! I love YOUUU!!!”

Aku memandang ke arah Nizam yang membuat muka kurang senang dengan sikap ‘rusa masuk kampung’ Alisha. Entahnya minah ni. Dah le duduk kat depan. Terpekik-pekik seronok tak tentu pasal pulak bila tengok bebudak Bunkface buat gig mereka kat Savoire-Faire. Aku pun minat habis jugak kat band indie tersebut. Diorang ni gaya ala-ala campuran Green Day dan All American Reject. Tapi tak la melompat-lompat macam Apache dapat pisang bila nampak bebudak tersebut. Selepas menyanyikan lagu keempat mereka yang bertajuk Bunk Anthem, akhirnya Bunk Face berhenti sebentar untuk berehat.

“Finally… you calm down…” ujar Nizam dengan nada sinikal. Alisha yang tak terperasankan maksud yang sebenar tertawa riang dengan ‘jenaka’ tersebut. Aku memandang ke arah Adrina. Beliau tersenyum tetapi ianya senyuman yang dipaksa. Ternyata sahabat comelku itu tidak menyukai apa yang Nizam sedang lakukan. Wadi pulak dari tadi asyik berbisik-bisik dengan Wawa. Kunun gaya cakap romantik le tu. Entah-entah Wadi dok cium bau taik telinga si Wawa. Sahabat aku tu memang dah sedia maklum terkenal dengan sikap pengotornya. Tapi semenjak akhir-akhir ni aku tak nampak pulak Wadi memakai spenda ‘kitar semula’ macam selalunya. Oro! Entah-entah semenjak couple dengan si Wawa ni, dia dah jadi budak pembersih. Oh no… Wadi! Don’t turn yourself to the Dark Side!

“Apa yang Arip menungkan tu?” tanya Adrina tiba-tiba sambil mencubit lunak lenganku.

“Sekarang Wadi dah rajin basuh spenda laa…” Itulah perkataan yang sepatutnya bergema di dalam cepu fikiranku tetapi terpacul keluar dari mulutku. Serentak dengan itu kesemua grup kami (kecuali Wadi) tertawa. Alanek! Aku buat perkara yang tak wajar lagi…

“Badigol lu, Arip!” maki Wadi. Aku yang turut tertawa hanya membuat isyarat dengan tanganku untuk memohon maaf. Namun ianya nyata tidak memuaskan hati Wadi. Kini mulutnya menyeranahku dalam bahasa Jawa pulak. Aku tak paham apa maksudnya kecuali perkataan ‘kontol’.

“Something is bothering you… A penny for your thought.” Adrina cuba memancing untuk mengetahui apa yang terbuku di benakku. Taakulannya memang tepat. Aku sebenarnya berasa cemas kerana takut rakan-rakanku ini dapat menghidu tujuanku yang sebenar mengajak mereka semua ke Savoire-Faire.

“Aku sakit perut. Dari semalam tak buat pelaburan.” maklumku.

“Tipu. Arip bukannya pandai berbohong. I can see it right through your eyes that you’re up to something. Mana kawan Arip si Marlboro Man tu?” tanya Adrina.

“Ha-ah! Ya tak ya pulak. Mana member kau tu, Rip?” tanya Nizam. Aku menoleh ke arahnya pula. Ternyata beliau berasa tidak selesa (dan mungkin malu) apabila Alisha tak habis-habis mengepit dan ‘menyondol’ tubuhnya. Minah ni gedik betul Menyampah pulak aku menengoknya. Nak tunjuk ala-ala kasih-sayang pulaaak. Tu yang tak habis-habis menyondol tu. Macam babi hutan.

“Macam babi hutan.” Kata-kata tersebut terpacul pula di mulutku. Kesemua yang berada di sofa bulan tersebut terdiam.

“Kau kata Alisha ke tadi?” tanya Nizam. Alamaak… mulut aku buat hal lagiii…

“Aaa… Err…” Itu sahaja yang mampu kukatakan. Aku agak Batman pun akan terbungkam macam aku juga pada situasi sebegini. Mungkinkah aku ni Batman?

“You ni Alisha… memang betul pun macam babi hutan. Ayah I ada ladang di Miri. Di sana selalu pekerjanya terserempak dengan babi hutan menyondol pokok-pokok yang ditanam. Macam you la dari tadi menyondol-nyondol kat I.” Tergamam aku tatkala mendengarkan kata-kata berbisa yang terhambur dari mulut Nizam. Aku rasa kesemua yang ada di situ pun tergamam juga. Aku memandang ke arah Alisha. Beliau nampak pucat. Matanya mula digenangi air. Beliau kemudiannya bingkas bangun.

“ASSHOLE!!!” jeritnya seraya mencapai jag minuman dan cuba menghamburnya ke muka Nizam. Namun sahabatku itu berjaya menepisnya. Pun begitu air minuman tersebut tetap menemukan mangsanya.

“Adrina!” seruku dalam nada separuh meneriak. Tubuh Adrina basah kuyup bermandikan hampir 2 liter teh lemon ais. Aku juga terkena sedikit tapi cuma di bahagian lengan kiri.

“Rina sejuk, Arip…” ujar Adrina dalam nada yang masih terkejut. Aku segera menanggalkan jaketku dan menggunakannya untuk membalut tubuh Adrina. Alisha pula masih tergamam kerana tersalah sasaran.

“Who’s the asshole now?” tanya Nizam dengan nada sinis. Alisha melemparkan pandangan tajam ke arah sahabatku itu. Kemudian beliau terus melangkah keluar dengan pantas. Ternyata beliau benar-benar marah sekarang.

“Jom cuci rambut, muka dan badan Rina kat toilet.” saranku. Adrina mengangguk. Aku berasa geram juga dengan perangai Alisha dan Nizam. Nak bergaduh ke, berpistol high noon ke… pergi aje la kat luar. Tak pasal-pasal orang lain yang kena. Aku segera bangun dan memimpin Adrina ke tandas wanita. Aku pun tak tahu mengapa aku berbuat begitu. Ianya spontan sahaja.

“Pakai jaket tu dulu. Aku tunggu kat luar.” pintaku tatkala kami sampai di pintu tandas wanita.

“T.. Thanks…” ujar sahabatku itu dalam nada menggeletar kesejukan. Ketikamana aku sedang menunggu kat luar tandas sambil memaki Nizam, tiba-tiba telefonku berdering. Aku melihat skrin telefonku. Ianya panggilan daripada pak cik Jeffery, bapa Adrina.

“Dah sedia?” tanya pak cik Jeffery

“Tunggu dulu. Ada hal sikit. Tangguh sekejap.” jawabku. Pak cik Jeffery meletakkan telefon. Aku pula kembali menunggu bak bouncer yang kesepian ditinggal kekasih. Seketika kemudian Adrina muncul dari tandas tersebut.

“Cakap dengan siapa tadi? Marlboro Man?” tanyanya sambil tersenyum.

“Ha-ah!” jawabku.

“Kenapa panggil Marlboro Man? Sebab dia macho ke?” tanyanya lagi sambil mengirai-ngirai rambutnya yang basah. Kesian Adrina, teruk-teruk bermekap dan ke salun, alih-alih dapat fesyen ‘wet look’ pulak!

“Memang dia macho.” balasku.

“Waa… silap gaya Rina boleh jatuh hati ni! Arip jangan jealous, ya?” usiknya.

“Tak ku siyo.” jawabku dengan loghat Perak. Maknanya ‘aku tak peduli pun’. Adrina tertawa. Kami berdua mula melangkah kembali ke arah tempat duduk kami tadi.

“Siapa lagi macho. Ayah Rina ke atau Marlboro Man?” tanyanya tiba-tiba.

“Tentulah Marlboro Man. Ni apahal tiba-tiba bertanya pasal bapak Rina ni?” tanyaku dengan nada yang agak tertekan. Ceh! Punyalah tak pandai berlakon. Harapnya dia tak terperasan la…

“Kan hari ni Hari Bapa. Tentulah Rina teringat kat dia. Arip dah hantar kad ucapan kat bapa Arip?” tanya Adrina.

“Hm. Dah.” jawabku. Kami akhirnya sampai di tempat duduk kami. Nizam, Wadi dan Wawa sedang memandang ke arah kami tanpa berkelip.

“Sorry, Rina.” ucap Nizam.

“I’m still angry with you.” balas Adrina dengan nada bengang.

“Hey, it’s not my fault. She’s the one who did it.” balas Nizam pula.

“Yeah, but-“ Belum sempat Adrina menghabiskan ayatnya, mulutnya telahpun dipekup olehku. Adrina segera menepis tangan tersebut.

“Kenapa Arip menangkan dia?” tanyanya dengan nada tak berpuas hati.

“Aku bukan nak menangkan sesiapa. Aku nak menyanyi sekarang. The song is for you.” jawabku. Air muka masam Adrina serta-merta berubah. Senyuman kembali terlakar pada bibir mungilnya.

“Surprise untuk Rina? Bestnyaaa!” ujar Adrina dengan gembira dalam nada separuh berteriak.

“Hah! You pulak nak jadi macam Alisha sekarang.” sindir Nizam.

“Shut the hell up!” balas Adrina.

“Rina…” tegurku.

“Okay… Okay… Sorry Arip. Rina keep quiet sekarang.” balas Rina dengan muka comel-comel kucing Whiskies (mak aku yang cakap bila dia gabung makanan kucing Whiskas dengan Friskies). Aku segera bangun dan menuju ke pentas. Ketika ini band tetap Savoire-Faire telahpun selesai mengalunkan lagu instrumental mereka.

“Aaa… Hello! Apa khabar semua? Saya minta maaf kalau mengganggu anda semua dengan suara saya ni. Tapi saya ingin menyanyikan sebuah lagu yang ditujukan khas buat kawan saya yang sedang basah kuyup tu.” Pegumuman yang kubuat mengundang tawa daripada para pengunjung. Aku merenung ke arah Adrina. Gadis tersebut mencebikkan bibirnya.

“Nama kawan saya yang basah kuyup itu ialah Adrina. Saya tujukan lagu ini khas buatnya sempena Hari Bapa pada hari ini.” Sebaik sahaja aku berkata sedemikian, hadirin kesemuanya bertepuk tangan dan bersorak. Fuh… Mujo la deme ni sporting! Adrina tersenyum-simpul kerana berasa malu.

“Dan saya juga nak Adrina tahu bahawa sungguhpun beliau kini telah basah kuyup, namun bagi saya beliau tetap seorang yang jelita.” ujarku. Hadirin bersorak mengusik. Nizam, Wadi dan Wawa tertawa. Manakala Adrina mengacukan buku limanya kepadaku. Kemudian beliau turut tertawa. Namun aku pasti beliau berasa amat segan sekarang. Aku memandang ke arah bebudak band untuk memberikan isyarat agar bersedia.

“Terimalah lagu sempena Hari Bapa ini yang bertajuk ‘Daddy’s Little Girl’.” ujarku. Hadirin bertepuk tangan memberikan sokongan serta semangat kepadaku.

“Okey. One, two… Go!” Sebaik sahaja berkata demikian, band tetap Savoire-Faire mula mengalunkan lagu tersebut.

You’re the end of the rainbow
My pot of gold
You’re daddy’s little girl
To have and to hold
The precious gem
Is what you are
The ray of hope
The shining star

You’re as bright as the sunshine
Morning first light
You warm my day
And bright in my night
You’re sugar, you’re spice
And everything nice
And you’re daddy’s little girl

Tatkala aku sedang mengalunkan rangkap lagu tersebut, muncullah bapa Adrina di atas pentas bersamaku. Aku dapat melihat reaksi terkejut gadis tersebut. Aku dapat melihat bibirnya bergetar untuk mengungkapkan sesuatu namun tiada suara yang keluar. Aku dapat melihat air mata Adrina yang mula beruraian keluar. Aku memandang ke arah pak cik Jeffery. Aku juga dapat melihat air mata yang bergenang pada kedua matanya yang macho itu. Menangis pun nampak macho! Sial betullah! Dulu masa aku menangis Nizam dan Wadi kata aku macam bapuk! Aku kembali melontarkan pandangan ke arah Adrina. Beliau sedang menyeka air matanya. Namun senyuman kembali bertaut pada bibirnya sedangkan matanya tertancap kemas pada bapanya. Aku memandang pula ke arah pak cik Jeffery Beliau juga turut memakukan pandangannya terhadap Adrina sambil tersenyum. Kemudian beliau mendepangkan kedua belah tangan. Adrina bingkas bangun dan berlari ke arah pak cik Jeffery. Tatkala bertembung mereka terus berpelukan dengan begitu erat sekali. Aku hanya menghalakan tanganku kiriku ke arah bapa dan anak yang sedang berpelukan lantas menghabiskan rangkap terakhir laguku :

And you’re daddy’s little girl….

Dan aku dapat melihat hadirin bersorak sambil bertepuk tangan…..


- Bersambung -

12 comments:

lara aisha said...

huhu...im the first??
sedey nye...dpt gak adrina jumpe bapak die...

lara aisha said...

bro nami: tak yah nk pepah... sbb dulu awal2 dh kene pepah bile ckp cite ni bosan...huhuhu

Anonymous said...

huhuhuh.....tumpang nanges laa ek...syahdu nyer....tersentuh jiwa raga i taw hahahaha....but truly speaking mmg syahdu seh...teringat arwah abah plak tetiba....huuhuhu

p/s: sayangi lah mak abah korang selagi diaorg ada kat dunia nie....huhuhuhu

Anonymous said...

well done nami =)

Tengku Wong said...

Pok: amboi garangnya bro.. ngeriiii betul.. komen pun kena pepah..ngorat pun kena pepah..tanya soalan la minggu ni..Bob Marley yg bergambar dgn bro tu asal dr sarawak ke?

qaseh: caya la sis..Rock Steady.. jgn paksa sis.. sirah tu kan pemalu..dia diam tu tanda setuju la tu.hehehe

Si Nami said...

Buaaahahahahaaa!!! Nampaknya ramai yang Tipah Tertipu dengan gambar orang asli tu, kecuali bagi sesiapa yang pernah ke Cameron Highlands.

Itu sebenarnya cuma gambar aje la... Tak perasan ke bayang-bayang kat lengan aku tu? Aku saja la buat aksi bergelak tawa dengan pak cik Shaman dalam gambar tu!

QasehNuryz said...

sedih entry kali ni..

Bro : suke tgk klip u n doter u..sweet nya..damia dr kecik.one part masa u kasi susu kt damia.kasih syg seorang abah ;)

Tengku : Oke tengku.Agree with u.hehe.diam tanda setuju.peace :D

Anonymous said...

bab ni..ermm..sebak jap bila baca..

p.s. sependapat dgn sis qaseh pasal klip bro nami & damia :-)

Sirah@Cyrah said...

hmm...no komen about it..lgpun xkenal pun...

Anonymous said...

Hm...untuk kali ni...aku punye komen...em...ape yek....
(sambil memimpin tangan ke belakang lalu berjalan perlahan-lahan meninggalkan bilik yang gelap ni)
....
....
....
....

Anonymous said...

tangkap sahdu..isk..isk..isk

Anonymous said...

isk..isk..isk (yg Anonymous said tue aku jugak)